• Elisenk98

hjälp vad ska jag göra?

Hejsan. Jag tror att jag är gravid. Men vet inte riktigt hur jag ska göra. Jag är 18 snart 19, min sambo är 21 o vi har varit tillsammans i 5 år. Han har jobb och stadig ekonomi. Men jag har ingen inkomst alls. Går nu första året på folkhögskola och ska läsa i ca 1- 1 1/5 år. Mina föräldrar vet inget. Och dom har själva sagt att dom skulle bli arga och enormt besvikna. Nu till mina frågor.

1. Hur ska jag göra med ekonomin. Finns det bidrag? Min sambo har inte pengar att försörja 3. Knappt mig och honom.

2. Hur gör jag med skola osv?

3 hur ska jag berätta för mina föräldrar?

4. Hur ska jag göra med allt? Börjar få lite smått panik. Jag är redo. Jag/vi vill ha barn. Tacksam för hjälp

• Svar på tråden hjälp vad ska jag göra?
  • Orkide

Så ni har inte råd att få barn men valt att bli gravida. Och nu vill du ha stöd här på familjeliv och sen få pengar från staten som vi andra tjänat in.... Tro mig ni är inte mogna för att bli föräldrar.

• nnnnnnnn

Jag tyvärr att din bästa chans att få det bra i slutändan är att vara hemma extremt kort med barnet, sedan låta pappan vara FL. Så får han komma till din skola när barnet behöver amma om du ammar det.
    Så försöker du läsa in så mycket du bara kan i förväg, öka tempot på studierna så mycket du bara kan, kanske kan du läsa in 1 - 1,5 år på de månader som det är kvar före förlossningen? Annars får du köra på så hårt du kan med studierna och sen vara hemma kort, och försöka plugga i ett högre tempo när du går tillbaka till skolan, så du blir klar så fort som möjligt.
    Sen när du har din examen, så är det jobb så snabbt som möjligt som gäller.
    När du jobbat 8 månader, så har du jobbat upp din SGI och det betyder att du kan vara föräldraledig och ändå ha hyfsade inkomster. (ungefär 80% av lönen dvs om du har 25 000 kr/mån och tar full FP så får du ut ca 20 000 kr före skatt, har du 20 000 kr/mån så får du ut ca 16 000 kr före skatt)

för att sammanfatta:

1) Du läser in allt före förlossningen. Är hemma kort (3 månader?) och sedan jobbar du 8 månader heltid. Då är barnet närmare 1 år när du kan gå hem på en välförtjänt ledighet med hyfsat föräldrapenning.

2) Du hinner inte läsa in allt före. Men pluggar klart när barnet fötts. Sen jobbar du heltid osv. Barnet är då närmare 1,5 år när du kan gå hem med hyfsat FP.

3) Du bryr dig inte om att höja din SGI och går hem med lägsta FP.  Då har du ut ca 5 000 kr/mån att leva på...

• Elisenk98

Pengar finns. Men det blir ju jävligt snålt. O tro mig det finns 1000tals i Sverige som sökt bidrag. Så du behöver inte dra ut mig långt över en kant. O JO vi är redo!!! Vi klarar oss på hans lön och mammapenningen. Men lite extra är ju bra så man inte behöver leva jätte snålt. Innan du säger att vi inte är mogna pg.a pengar (villket är rätt omoget) så tänk på hur din situation va när du skaffade barn (om du har någon) va din livssituation perfekt? Hade ni gott om pengar? Vi har inte haft oakyddat pg.a att vi ville bli gravida. Vi hade oskyddat pg.a att jag kan inte ta hormorner, spiral funkade inte. Och kondom går jag sönder på. Jag kånner min kropp så vi har inte hft sex undertiden chansen att bli gravid funnits.

• Elisenk98

Jag jobbade heltid. Från januari till dagen jag började skolan nu den 24 auguati.

• nnnnnnnn
    Elisenk98 skrev 2016-09-13 22:09:35 följande:
    Jag jobbade heltid. Från januari till dagen jag började skolan nu den 24 auguati.
    Om du har jobbat heltid mer än 8 månader så har du tjänat ihop till en SGI, under förutsättning att du har CSN nu när du pluggar (räcker att du tar bidraget).
    Så då är det ju en helt annan historia!
    Bara att kolla på FK´s hemsida hur hög FP ni kommer att få och sedan börja planera ledigheten.

Läs gärna trådar om hur man får dagarna att räcka längre eller hur man får ut mer FP, vilket ni nu siktar på...

Tänk på att jämställdhetsbonusen är väldigt bra, så sikta på att dela jämt på FP eller satsa på att den som har högst lön tar ut flest SGI-dagar.  Då får ni ut mer pengar att leva på.
  • nnnnnnnn

1. Hur ska jag göra med ekonomin. Finns det bidrag? Min sambo har inte pengar att försörja 3. Knappt mig och honom.
    Detta verkar du ha svarat på redan... Pengar finns tydligen. Bra! Kolla din SGI innan ni planerar i detalj hur ni ska maximera ert uttag av FP.

Prata med en SYV om detta.

Man kan säga: Jag är gravid.
    Det brukar räcka för att de ska förstå läget...

4. Hur ska jag göra med allt? Börjar få lite smått panik. Jag är redo. Jag/vi vill ha barn. Tacksam för hjälp
    Vad menar du med allt? Panik? Varför? Du är ju redo. Då är det bara att börja planera er föräldraledighet!

Förresten så bör du nog börja med att ta ett grav.test... Varför ens starta en tråd utan att test är taget?

Jag trodde såklart att du var gravid.
    Varför ha en massa frågor och "panik" när du inte ens vet om du är gravid...

Är du gravid så är det lång väntan till UL bekräftar att det är ett levande foster som utvecklas bra.

Sen är det dags att planera!

Hoppas att du började ta folsyra när du började laborera med oskyddat sex.

• nnnnnnnn
    Elisenk98 skrev 2016-09-14 12:07:09 följande:
    Tog ett test imorse och det plussade.
    Grattis!
    Då gäller översta halvan av mitt inlägg #9

Detta verkar du ha svarat på redan... Pengar finns tydligen. Bra! Kolla din SGI innan ni planerar i detalj hur ni ska maximera ert uttag av FP.

Vad menar du med allt? Panik? Varför? Du är ju redo. Då är det bara att börja planera er föräldraledighet!
  • Elisenk98
    nnnnnnnn skrev 2016-09-14 19:38:05 följande:

Grattis!

Då gäller översta halvan av mitt inlägg #9

Tack! Jag känner att jag har formulerat mig i detta inlägg väldigt dåligt så att det även blivit missuppfattningar, och även felvalda ord. Det jag mest är rädd för det är ju mina föräldrar, och vad släkten ska säga. Men ändå känner jag att detta är mitt o min partners beslut och inte deras :)
  • Elisenk98

Jag har tagit folsyra i 2 månader nu som är receptbelagt. Men får jag fråga varför man ska ta folsyra i samband med graviditet. Har missat detta :)

• Pentra
    Orkide skrev 2016-09-13 21:51:52 följande:
    Så ni har inte råd att få barn men valt att bli gravida. Och nu vill du ha stöd här på familjeliv och sen få pengar från staten som vi andra tjänat in.... Tro mig ni är inte mogna för att bli föräldrar.

Just precis! Med allt som skall till gällande de båda blivande föräldrarna så har man inte nått den nivån fysiskt, mentalt och livserfarenhetsmässigt sett, och där båda förväntas ha en egen och god ekonomi, förrän man är i 30-årsåldern. De som påstår att de är mogna för att skaffa barn i 18-19-årsåldern, när de fortfarande är långt ifrån vuxna vuxna, vet inte vad de talar om och blottar därmed tydligt sina okunskaper i ämnet. ... Det allra mest sunda, för allas bästa, är att göra abort. ... Med vänlig hälsning, Pentra
  • Elisenk98
    Pentra skrev 2016-09-14 21:39:56 följande:

Just precis! Med allt som skall till gällande de båda blivande föräldrarna så har man inte nått den nivån fysiskt, mentalt och livserfarenhetsmässigt sett, och där båda förväntas ha en egen och god ekonomi, förrän man är i 30-årsåldern. De som påstår att de är mogna för att skaffa barn i 18-19-årsåldern, när de fortfarande är långt ifrån vuxna vuxna, vet inte vad de talar om och blottar därmed tydligt sina okunskaper i ämnet. ... Det allra mest sunda, för allas bästa, är att göra abort. ... Med vänlig hälsning, Pentra

Hur vet du att det inte är sunt och ska göra abort för att det är det bästa? Skaffade du egna barn när du va i min ålder? Nej, antagligen inte med tanke på så som du skriver. Du vet inte vem jag är eller hur jag är som person, så dra inte alla över en kant. De flesta skaffar barn när dom är under 30 (vad jag förstått det som). Att bolla tankar och be om råd är inget man måste vara 10 år för. Bolla tankar och kunna be om råd är sånnt som VUXNA gör. O här kommer inte en abort påtal! Återigen du vet inte vad jag är för människa och vad jag har varit med om och mina erfarenheter.
  • Elisenk98

Och att ta pengar från staten som ni har tjänat? Jag har också jobbat. Jag har jobbat i perioder från det att jag va 13 år OCH betalat skatt. Barnbidragen är antagligen också från skatten? Osv, osv. Börjar känna av all dubbelmoral här...

• Anonym (E)

Var inte rädd för vad släkt och familj ska säga, som du skriver det är inte deras beslut.
    Om dom blir arga och besvikna så låt dom, när det där barnet väl är fött så kommer dom smälta som spunnet socker.
    Jag har en dotter som är lite äldre än dig och som pluggar på universitetet.
    Visst skulle jag bli orolig om hon berättade att hon var gravid nu, men hon är mitt barn, och jag vill kunna få vara där för henne på den viktiga resan om hon väljer att behålla barnet och jag kommer aldrig sluta älska henne eller hennes barn som ju blir mitt barnbarn.
    Låt dom bli arga, det är bara oro som ska ut, 
    När dom ser att ni har koll så släpper det. 
    Prata med fk och skola redan nu så ni vet hur ni ska hantera det och låt familjen hjälpa er.
    Ni blir starkare med dom än utan dom. 

Svar på tråden hjälp vad ska jag göra?