Inlägg från: nnnnnnnn |Visa alla inlägg
  • nnnnnnnn

hjälp vad ska jag göra?

Jag tyvärr att din bästa chans att få det bra i slutändan är att vara hemma extremt kort med barnet, sedan låta pappan vara FL. Så får han komma till din skola när barnet behöver amma om du ammar det.
    Så försöker du läsa in så mycket du bara kan i förväg, öka tempot på studierna så mycket du bara kan, kanske kan du läsa in 1 - 1,5 år på de månader som det är kvar före förlossningen? Annars får du köra på så hårt du kan med studierna och sen vara hemma kort, och försöka plugga i ett högre tempo när du går tillbaka till skolan, så du blir klar så fort som möjligt.
    Sen när du har din examen, så är det jobb så snabbt som möjligt som gäller.
    När du jobbat 8 månader, så har du jobbat upp din SGI och det betyder att du kan vara föräldraledig och ändå ha hyfsade inkomster. (ungefär 80% av lönen dvs om du har 25 000 kr/mån och tar full FP så får du ut ca 20 000 kr före skatt, har du 20 000 kr/mån så får du ut ca 16 000 kr före skatt)

för att sammanfatta:

1) Du läser in allt före förlossningen. Är hemma kort (3 månader?) och sedan jobbar du 8 månader heltid. Då är barnet närmare 1 år när du kan gå hem på en välförtjänt ledighet med hyfsat föräldrapenning.

2) Du hinner inte läsa in allt före. Men pluggar klart när barnet fötts. Sen jobbar du heltid osv. Barnet är då närmare 1,5 år när du kan gå hem med hyfsat FP.

3) Du bryr dig inte om att höja din SGI och går hem med lägsta FP.  Då har du ut ca 5 000 kr/mån att leva på...

• nnnnnnnn
    Elisenk98 skrev 2016-09-13 22:09:35 följande:
    Jag jobbade heltid. Från januari till dagen jag började skolan nu den 24 auguati.
    Om du har jobbat heltid mer än 8 månader så har du tjänat ihop till en SGI, under förutsättning att du har CSN nu när du pluggar (räcker att du tar bidraget).
    Så då är det ju en helt annan historia!
    Bara att kolla på FK´s hemsida hur hög FP ni kommer att få och sedan börja planera ledigheten.

Läs gärna trådar om hur man får dagarna att räcka längre eller hur man får ut mer FP, vilket ni nu siktar på...

Tänk på att jämställdhetsbonusen är väldigt bra, så sikta på att dela jämt på FP eller satsa på att den som har högst lön tar ut flest SGI-dagar.  Då får ni ut mer pengar att leva på.
  • nnnnnnnn

1. Hur ska jag göra med ekonomin. Finns det bidrag? Min sambo har inte pengar att försörja 3. Knappt mig och honom.
    Detta verkar du ha svarat på redan... Pengar finns tydligen. Bra! Kolla din SGI innan ni planerar i detalj hur ni ska maximera ert uttag av FP.

2. Hur gör jag med skola osv?
    Prata med en SYV om detta.

3 hur ska jag berätta för mina föräldrar?
    Man kan säga: Jag är gravid.
    Det brukar räcka för att de ska förstå läget...

4. Hur ska jag göra med allt? Börjar få lite smått panik. Jag är redo. Jag/vi vill ha barn. Tacksam för hjälp
    Vad menar du med allt? Panik? Varför? Du är ju redo. Då är det bara att börja planera er föräldraledighet!

Förresten så bör du nog börja med att ta ett grav.test... Varför ens starta en tråd utan att test är taget?

Jag trodde såklart att du var gravid.
    Varför ha en massa frågor och "panik" när du inte ens vet om du är gravid...

Är du gravid så är det lång väntan till UL bekräftar att det är ett levande foster som utvecklas bra.

Sen är det dags att planera!

Hoppas att du började ta folsyra när du började laborera med oskyddat sex.

• nnnnnnnn
    Elisenk98 skrev 2016-09-14 12:07:09 följande:
    Tog ett test imorse och det plussade.
    Grattis!
    Då gäller översta halvan av mitt inlägg #9

1. Hur ska jag göra med ekonomin. Finns det bidrag? Min sambo har inte pengar att försörja 3. Knappt mig och honom.
    Detta verkar du ha svarat på redan... Pengar finns tydligen. Bra! Kolla din SGI innan ni planerar i detalj hur ni ska maximera ert uttag av FP.

2. Hur gör jag med skola osv?
    Prata med en SYV om detta.

3 hur ska jag berätta för mina föräldrar?
    Man kan säga: Jag är gravid.
    Det brukar räcka för att de ska förstå läget...

4. Hur ska jag göra med allt? Börjar få lite smått panik. Jag är redo. Jag/vi vill ha barn. Tacksam för hjälp
    Vad menar du med allt? Panik? Varför? Du är ju redo. Då är det bara att börja planera er föräldraledighet!
Svar på tråden hjälp vad ska jag göra?