• Oscli

Hur går en förlossning till?

Vattnet började sippra men jag trodde det var vattniga flytningar. Sen fick jag en knallvärk. Jag trodde det bara var en förvärk, hade inte känt några sammandragningar eller förvärkar innan. Sen förstod jag att vattnet gick för det blev allt blötare och jag fick värkar direkt. Ringde in men jag skulle avvakta tills värkarna blev tätare eller om de avtog. De ökade i styrka och täthet. De var nog 30-40 sek långa med 1-3 min mellanrum. Tog ett bad och alvedon vilket inte hjälpte. Kräktes (totalt 3 gånger). Ringde igen men fick inte komma in utan vänta tills värkarna var 60 sek långa. När de väl var så långa så hade jag krystkänsla. Åkte in och då visade det sig att jag var fullt öppe. Detta var 3 h sedan första värk och att vattnet gått. Direkt in på förlossningssalen. Jag som hade velat ha EDA fick nöja mig med lustgas som jag inte tyckte hjälpte mot smärtan utan mer för att slappna av. Lillen i magen blev lite svag och förlossningsarbetet stannade upp lite. De fick hjälpa till och trycka lite på magen och var beredd att klippa och använda sugklocka men i sista stund så lyckades jag krysta ut honom. han kom med en rejäl pöl blod och han hann svälja en del så de tog honom direkt till akutrummet. Behövde sys med några stygn men allt gick bra. Allt som allt tog det 6 timmar!

Svar på tråden Hur går en förlossning till?