Inlägg från: Carambolan |Visa alla inlägg
  • Carambolan

Läxor..

Vi har haft som huvudregel att barnen alltid gör läxor samtidigt som en förälder lagar middag. Då finns det tid att småprata runt läxorna och man kan absolut lyssna på läsläxa och skala potatis samtidigt. Det viktigaste tror jag är att få in det som en fast rutin varje dag. Mina lågstadiebarn har ofta suttit med i köket och ritat eller hjälpt till med maten även när de inte har läxor, för att det blivit en mysig stund.

• Carambolan
    nnnnnnnn skrev 2016-09-14 11:46:11 följande:

ohhh den klassikern!

Bjuder på vårt knep. Barnet blundar och så räknar vi högt till 100 steg, sen får barnet öppna ögonen och se hur långt vi hunnit. Jag styr såklart barnet och räknar rätt långsamt, så 100 långa vuxensteg blir en rätt lång sträcka.

Det brukar gå bra ungefär halva vägen hem och sedan gör vi detta ett par gånger. Det är lika kul och spännande varje gång! Wow, vad långt vi gick på 100 steg!

Åh, tack för tipset! Det där ska jag prpva på min treåring. Vi brukar räkna hur många steg det är hem men han går oftast inte på den längre.
  • Carambolan
    nnnnnnnn skrev 2016-09-14 19:31:47 följande:

Med en 3-åring hade jag nog kört med något färre steg tex 25 eller så...

Iallafall min 3-åring skulle inte ha tålamod till att blunda i 100 steg. Men vid 5 ungefär har det gått bra.

Ja, vi provade det igår och det funkade klockrent! Tog 20 steg för att se om vi skulle hinna fram till nästa lyktstolpe, turades om att blunda, etc.
Svar på tråden Läxor..