Någon som vill ha samtal kring dagens politiska läge?
Jag skulle ju vilja föra upp liberala frågor på agendan, alltså inte hummerknivsliberalernas frågor utan klassisk liberalism. Minskat statligt inflytande, mer eget ansvar osv.
Jag skulle ju vilja föra upp liberala frågor på agendan, alltså inte hummerknivsliberalernas frågor utan klassisk liberalism. Minskat statligt inflytande, mer eget ansvar osv.
Vilken är den viktigaste liberala frågan enligt dig då?
Men vilken är den viktigaste liberala frågan?
Om jag skulle ju kunna svara så enkelt som att vi har massor av arbetslösa som skulle kunna utbildas så skulle du kunna svara att många av dem inte kan svenska eller inte vill jobba, men då har vi liksom snöat in på andra saker som faktiskt inte riktigt har med frågan att göra. Men det du tar upp (samt att vi inte har råd och mycket annat) sas från högerhåll även vara ett problem hela tiden under den process (driven av arbetarrörelsen) som pågick från 1900-talets början och fram till början av 60-talet då 40-timmars arbetsvecka blev standard. Men om vi då kunde ha folk rätt utbildade så borde vi kunna ha det idag. På den tiden så fanns det utbildningsplatser i paritet med vad som efterfrågades på arbetsmarknaden, men idag har vi i större utsträckning utbildningar i förhållande till vad som efterfrågas av eleverna. Det tillfredsställer naturligtvis de mer liberala människorna, men det har ju inneburit att skattepengar har gått till att utbilda (numera ofta arbetslösa) nagelskulptriser och "mediamänniskor".
Så nej Nordström, det saknas inte arbetskraft, men den har i viss utsträckning fel utbildning. Men det problemet går att lösa. Arbetslösheten däremot, hur löser vi den om inte vi inte kortar arbetstiden?
Lektioner i högstadiet
Lektion 1: Bild, 55 minuter, 14 elever
Klassen har vikarie denna lektion. När lektionen börjar är färre än hälften av eleverna på plats. Läraren avvaktar cirka fem minuter till några fler kommit in. Flera elever har jackor och mösa på sig, vissa under hela lektionen. Eleverna har påbörjat en uppgift som de ska fortsätta med. Det tar mellan 10 och 13 minuter innan samtliga elever hämtat sitt material och satt sig på sina platser. Under dessa första minuter droppar elever in i klassrummet. Eleverna går runt och pratar högt med varandra, pojkar skriker ?fuck off? till varandra utan att läraren tar notis om det. En grupp med fyra flickor kommer snabbt igång med sitt arbete. Läraren säger kontinuerligt till eleverna att vara tysta och försöker efter cirka åtta minuter gruppera om vissa elever för att få lugn och ro i klassrummet. Läraren säger ?Det är bild ? det betyder inte att ni får skrika!? ?När det är tio minuter kvar av ordinarie lektionstid lämnar eleverna klassrummet.?
Detta är alltså skolan i ett land där politikerna talar om ?kunskapslyft? och att det är med en välutbildad befolkning som vi bygger vårt välstånd.
?Skolinspektionens utredare väntar på att klass 9A:s lektion ska börja men läraren kommer inte. En elev springer in på toaletten medan en annan elev med kraft slänger en bok mot toalettdörren. När eleven på toaletten öppnar dörren och tittar ut försöker den andra eleven få upp dörren genom att ta stöd med en fot mot väggen och rycka kraftfullt i dörrhandtaget. Eleven på toaletten lyckas stänga dörren igen och då sparkar den andre eleven våldsamt i väggen och rycker våldsamt i dörren. Under tiden detta pågår reagerar de andra eleverna som står i korridoren inte märkbart på det som sker. Ett par elever har varit och letat rätt på läraren och kommer nu med läraren, tio minuter efter utsatt lektionsstart.?