• Nov81Malmö

Kan Clear Blue Digital visa fel BIM-1?

Har absolut samma symtom som alla andra som skriver här, utav ömmade bröst. Mår illa i en vecka nu, har nån typ mens- och ryggvärk , konstant, huvudvärk, trötthet ... Bim-1, kunde inte vänta mer och gjorde testet imorse , det står inte gravid :,( första försok, första barn, 35 snart) :( Är det möjligt att det visar fel? Vågar jag hoppas?

• Svar på tråden Kan Clear Blue Digital visa fel BIM-1?
  • Cyanea

I regel beror symptomen du beskriver inte på hCG (gravhormonet) om man inte plussar på test. Är det så låga nivåer i kroppen att det inte kan mätas med test är det ovanligt att känna så mycket. Däremot är det vanligt att må som du beskriver av hormonet progesteron som man får höjda halter av efter ägglossning (och vid tidig graviditet). 

BIM är ett dåligt mått på om man kan testa eller inte då det är ägglossningen som spelar roll. Skulle din BIM vara 14 dagar efter ägglossning är det osannolikt att testet visar fel. Men om det är så att du egentligen ägglossat mer nyligen, att det kanske bara är en vecka sedan eller liknande, då är det fullt möjligt att du är gravid men att det inte syns på test än. 

Vet du när du ägglossade? :)

• Nov81Malmö

Tack så mycket för era svar! Var lite ledsen imorse, men...ja, kan inte göra nåt, utan bara vänta några dagar till. Hoppas förfarande :)

ÄL var 14 dagar sen, enlig kalendern (alltid haft regelbundet mens och ÄL)

• Cyanea

Ok! Har du inte gått på hormonellt preventivmedel? Jag tänker eftersom du skriver att du har regelbunden ägglossning och mens. 

Kalendern är tyvärr inte så tillförlitlig. Kroppen kan verka väldigt regelbunden men den är ingen maskin så det kan variera mer än man tror. En frisk, fertil kvinna ägglossar i regel 10ggr per år, så även om det inte märks kan man vara utan ägglossning minst en cykel om året (och ändå blöda när man beräknat sin mens). På samma sätt kan ägglossningen bli försenad, eller vara senare i cykeln än man tror. 

Så försök ha lite is i magen. Jag vet hur gärna man vill ha raka besked på en gång, men när det gäller barnaskaffande behöver man en stor portion tålamod. Så precis som du säger - avvakta några dagar till :)

• Cyanea
    Nov81Malmö skrev 2016-09-26 21:34:54 följande:

Tack så mycket för dina svar! Jag återkommer om några dagar:) tack!

Jag håller tummarna :)
  • Anotherone

Clearblue Digital är inte lika känsligt som andra test på marknaden så ja, det kan säga Inte gravid fastän du är gravid.
    Jag testade på BIM -3 och fick då två streck på RFSU's test. Det mäter lägre nivåer av hormonet HCG än vad Clearblue Digital gör. Vid samma tillfälle visade Clearblue Digital just Inte gravid.
    Märkligt tyckte jag men testade nästa morgon igen med Clearblue och då fick jag Gravid 1-2.

HCG-nivåerna ökar rätt mycket just de första dygnen så det kan göra stor skillnad bara från en dag till en annan. Jag hoppas att du får det testsvar du önskar!!

• Cyanea
    Anotherone skrev 2016-09-27 10:29:26 följande:

Clearblue Digital är inte lika känsligt som andra test på marknaden så ja, det kan säga Inte gravid fastän du är gravid.
    Jag testade på BIM -3 och fick då två streck på RFSU's test. Det mäter lägre nivåer av hormonet HCG än vad Clearblue Digital gör. Vid samma tillfälle visade Clearblue Digital just Inte gravid.
    Märkligt tyckte jag men testade nästa morgon igen med Clearblue och då fick jag Gravid 1-2.

HCG-nivåerna ökar rätt mycket just de första dygnen så det kan göra stor skillnad bara från en dag till en annan. Jag hoppas att du får det testsvar du önskar!!

Att CB-digital är mindre känsligt än andra tester är väl en sanning med modifikation. Det mäter från 25mIU/ml, vilket är precis samma nivå som de flesta andra gravtest. Sen finns det, som du säger, tester som mäter lägre halter (ofta så kallade "tidiga tester"). 
  • Anotherone
    Cyanea skrev 2016-09-27 15:52:58 följande:
    Att CB-digital är mindre känsligt än andra tester är väl en sanning med modifikation. Det mäter från 25mIU/ml, vilket är precis samma nivå som de flesta andra gravtest. Sen finns det, som du säger, tester som mäter lägre halter (ofta så kallade "tidiga tester"). 
    Precis, det var den typen av tester jag menade.
    Jag tror det var detta jag använde, som reagerar redan från 12IU/L
    http://www.apotea.se/självtest-tidig-graviditet-1-st

Svar på tråden Kan Clear Blue Digital visa fel BIM-1?