• Marrelita85

Ivf:are Västmanland hösten 2016

Hej! Hoppas det är ok att jag lånar tråden lite. Går själv på ferten i västerås, har dock inte kommit så långt som IVF utan endast påbörjat utredningen. Hur lång tid tog det för er med själva grundutredningen? 

Gjorde en utredning för nästan 10år sedan med mitt x och kan inte minnas hur lång tid allt tog totalt. Dock var man då tvungen att gå igenom tre pergokurern(trotts egen ÄL), vilket de nu tagit bort. Däremot har de förlängt tiden man måste försöka själv innan IVF till två år. Vu har försökt sedan augusti 2015 utan ett plus i sikte. 

• Marrelita85
    A S E skrev 2016-11-01 16:49:36 följande:

Vi fick oxå starta på typ en gång. Jag har pco och endometrios, plus att jag gjort 3 ivf-försök med mitt ex. Läkarna tyckte inte vi skulle försöka själva i ett år, eftersom jag vet att jag har svårigheter att bli gravid. Så efter typ 8 månader sökte vi till ferten i Västerås och fick starta ivf på en gång (efter gruppinfon o det).

Har gjort en utredning förut med mitt ex och de hittade då inget fel på mig. Har egen fungerande ägglossning och regelbunden menscykel. Har nu svårigheter att bli gravid med min nuvarande vi har försökt sedan augusti 2015 och vi måste tydligen gå igenom hela utredningen engång till och ha försökt i två år själva innan IVF är aktuellt om inget fel hittas på någon av oss.

Blir lite besviken då jag med ny man fortfarande ej blivit gravid att de ej tar en mer på allvar att det kanske är något "fel" på mig fast de ej hittar något, mitt ex har nu mera två barn och det verkar ej ha varit svårt.

Har lämnat blodprov och det som verkar vara annorlunda som man tittar på nu mot förut är TSH värdet. Såklart så kan det ju vara något med spermierna med min nuvarande, men visar det sig att vi är oförklarligt barnlösa så tycker ju jag att man ska reagera då detta då hänt mig med två olika män. Vi har läkarbesök 14/11, hoppas då vi får klarhet. Vill ju såklart gå igenom äggledarspolningen m.m så snart som möjligt, men den verkar bestämmas efter läkarbesöket?

Funderar på om jag har endometrios men det verkar vara svårt att hitta/fastställ?
  • Marrelita85
    A S E skrev 2016-11-01 19:54:45 följande:

Tycker det är sjukt man ska behöva 'slösa' två år innan man får gå vidare till Ivf?! Har aldrig hört talas om det.

Det var först tänkt att jag oxå skulle genomgå äggledarspolning men sen ringde de o sa att vi får gå vidare direkt till ivf (efter att ha läst min journal).

Min man har oxå barn sen tidigare så dom borde ju fatta att det inte är hos han problemet ligger..

Går på ferten i Västerås och så sa dem till mig i onsdags när jag och min sambo var där och träffade BM för första gången. De säger att det är för att chansen att lyckas för egen maskin inom två år är stor. Jag tycker dock två år är en evighet när jag försökt i ca.5 år med mitt ex och nu i över ett år med min nuvarande. 
  • Marrelita85
    A S E skrev 2016-11-01 22:37:21 följande:

Men vad är det ni kommer få göra då? Ska din sambo lämna prov och du spola äggledarna, eller måste ni prova Pergo o sånt oxå?

Ja precis de grejjerna förutom att man slutat med att ge pergo till dem som har fungerande ÄL. Så När man har gjort dessa saker och allt är normalt så får vi ingen hjälp på ett år utan måste fortsätta försöka själva. =( 
  • Marrelita85
    A S E skrev 2016-11-02 07:41:26 följande:

Jag håller tummarna för att dom kanske ändrar sej nu när ni ska dit!

Jag ska dit nu på fm på vul. Vart så jäkla överstimulerad efter äggplock så det vart ingen återföring, så nu hoppas jag äggstockarna blivit mindre så vi kan få tillbaka vårt lilla embryo som ligger i frysen :)

Åh vad spännande, hur gick det?
Svar på tråden Ivf:are Västmanland hösten 2016