• Molly890

tips på hur/när man kan berätta att man är gravid? :)

Hej, hej!

Jag är nu gravid med mitt tredje barn, dock väldigt tidigt i grav V5 (4+3)..
    Men jag skulle vilja och behöva ha lite tips på hur man kan berätta för våra två andra barn samt för övriga familjen så som våra föräldrar och syskon att man väntar en liten? :)

Vi vill helst att de skall hållas hemligt för övriga så länge som möjligt. Då vi bor på ett litet ställe och inte vill att ryktet skall spridas till jobb och liknande i nu läget... Men vi vill samtidigt att familjen skall veta.

Tacksam för svar :)

• Svar på tråden tips på hur/när man kan berätta att man är gravid? :)
  • Stårschan

Via telefon? Typ "Hej mamma, jag har glada nyheter. Jag är gravid"

Jag skulle dock vänta tills magen börjar synas innan jag berättar för barnen, så att det blir lite mer konkret för dem, åtminstone om de är små. SKULLE nånting tråkigt hända så slipper ni förklara det här med missfall för små barn som kanske ändå inte kan ta in den infon riktigt .

• Peaches88

Vi berättade nyheten på julafton för familj och övrig släkt.

Det var vår son som fick berätta att han skulle bli storebror efter att ha väntat många år på detta. Vi berättade för honom ett litet tag innan.

När de såg hur glad han blev så blev alla överlyckliga.

Grattis till er!

• Carambolan

Jag hade nog också gjort en rolig julgrej av det. Bra timing, det kommer ju inte hinna börja synas innan dess :)

• Molly890

Jag var lite inne på att göra en "julklapp" av det oxå men är rädd att de redan börjat synas då.. de började synas redan i v 12-13 men mitt andra barn nämligen. Men får väl bli en "farsdag" present till min pappa istället kanske :)

Men vet inte riktigt hur vi ska säga till barnen :/ dom är 7 och 5 år gamla och har tjatar om syskon sen i våras :)

• Migas

När vi väntade dottern så fyllde min svärmor år ganska lägligt efter KUB, så då skrev vi ut UL-bilden och satte den med bilden neråt runt en chokladkaka och skrev grattis på födelsedagen på baksidan av kortet. Så blev hon lagom förvånad när hon vände på kortet. 

Kanske skulle fungera för dig med om du har gjort något UL innan farsdag (ge varsitt kort till respektive pappa liksom) eller jul.

• Hoppfullatankar

Om du har mindre barn och kanske får illamående är det bättre att berätta för dom. Men på rätt sätt, vi förklarade för våra genom att säga att mamma har ett frö i magen, och om det fröet vill stanna kvar kommer det bli en bebis!

• Molly890
    Hoppfullatankar skrev 2016-10-05 21:53:08 följande:

Om du har mindre barn och kanske får illamående är det bättre att berätta för dom. Men på rätt sätt, vi förklarade för våra genom att säga att mamma har ett frö i magen, och om det fröet vill stanna kvar kommer det bli en bebis!

Dom är 5 och 7 år. Dom förstår om man förklarar men vi vill gärna hålla de hemligt för allmänheten eller vad man ska säga så länge det går p.g.a mitt jobb. (Ska förhoppningsvis få höjd tjänst) Så vet därför inte hur och när vi ska berätta för dom. Mår bra än så länge förutom tröttheten och humörsvängningarna :/
  • LinneaL

Jag klurade mycket på det där med att berätta! Jag ville helst berätta öga mot öga för dom närmaste! Inte via ett telefonsamtal eller sms!

Men då har jag problemet att min ena syster bor halva landet bort och vi inte skulle träffas än på ett tag!

Så jag gjorde kort till alla dom närmaste, mamma och pappa, syskon och svärmor och sambons syskon!

Det stod "Du ska bli farmor/mormor/morfar/faster/moster/morbror/farbror i april" också att det var från oss!

Vi fick väldigt många fina telefonsamtal den dagen korten kom fram!

Vi har kämpat i många år med denna bäbis så jag ville ju gärna berätta tidigt också! Vi berättade i v6!!

På jobbet sa jag det bara rätt ut i v9, bara för att slippa komma med dåliga ursäkter till varför jag blir borta vid besök hos barnmorska osv!

• Nelah

Jag har tänkt att försöka vänta till efter RUL med att berätta. RUL kommer att vara runt tiden det är dags för kalas hemma hos oss och om det visar sig vara en flicka tänkte jag ge min systerdotter en present med en inslagen bebisklänning, hon är ensam tjej av 7 kusiner så tänkte det kunde vara roligt.

Om det blir en grabb till ska jag försöka hitta på något kul med 3 lika, triss eller dyl. Då vi har två pojkar sedan innan :)

Berättar jag innan RUL tänkte jag ändå hitta på något kul med idéerna ovan så de kan få veta könet.

Jag vill och jag kan...
Svar på tråden tips på hur/när man kan berätta att man är gravid? :)