• sigge1235

Rimliga intervall eller önsketänkande?

Jag var på VUL i måndags, trodde jag var i v. 7 (det var så länge sedan jag hade missfall, ingen mens emellan, upplevde att äl kom igång direkt). Läkaren såg dock inget på VUL (bara tjockare slemhinna), hcg var 190 och hon gav mig en tid om 2 veckor. Läkaren trodde att jag var tidigare gravid än jag trodde. Blev jätteledsen eftersom jag hade senaste sexet 7/9 och det kändes som om jag måste vara längre gången då.

Men så räknade jag lite på detta och kom fram till. Jag testade positivt 18/9. Jag läser att man kan testa positivt på äl +10, är det rimligt? Isåfall skulle jag kunnat haft äl 8/9.

Så då kollade jag upp hur nära efter mens man kan få äl, och det verkar man kunna få direkt efter? Så om mitt uppskattade "senaste mensens första dag" är en vecka innan, blir det 1/9.

Jag skulle isåfall vara i v. 4 + 5 i måndags. Och då kan både VUL-resultatet och hcg:t vara som det ska.

Min fråga - är mina uträkningar ovan rimliga eller är det önsketänkande? 

Jag har haft sparsamma, bruna blödningar två tillfällen - därför jag fick VUL. 1 dag efter VUL fick jag bruna blödningar igen. Mer intensiva denna gång. 

Vad tror ni om mina chanser? Ska jag förbereda mig på det värsta? Missed abortion tänker jag då, utifrån att jag istället skulle vara längre gången.

• Svar på tråden Rimliga intervall eller önsketänkande?
  • Fia 28

Men om ägglossningen var 8.9, så skulle du vara i 6+0 idag och då 5+4 i måndas, så det stämmer ju inte riktigt.

• Fia 28

Om du tror du var 4+5 i måndas så hade du inte kunnat plussat 18.9 i 2+4. Dina beräkningar låter inte rimliga. 

• sigge1235

Tack för svaret!

Varför hade jag inte kunnat plussa så tidigt? Beror inte det på hur nära man har mellan mens och äl? En med kort intervall där borde ju plussa mycket tidigare.

• Fia 28
    sigge1235 skrev 2016-10-06 12:58:39 följande:

Tack för svaret!

Varför hade jag inte kunnat plussa så tidigt? Beror inte det på hur nära man har mellan mens och äl? En med kort intervall där borde ju plussa mycket tidigare.

I v 2+4 kan du inte plussa för det är ju endast 4 dagar efter ägglossning. 
  • Fia 28
    sigge1235 skrev 2016-10-06 12:58:39 följande:

Tack för svaret!

Det finns de som plussar redan äl + 10, även om det inte är supervanligt. Men du måste ju ha räknat fel för du kan ju inte ha varit i 4+5 i måndas utan i så fall 5+4.
  • sigge1235

Fast det förutsätter ju att man haft ägglossning 2 veckor efter mens, det är det jag menar.

Man kan ju ha ägglossning tidigare än 2 veckor efter mens. Jag kanske hade den 3 dgr efter "mens" exempelvis. Det vet jag inte, jag hade ju missfall också så jag vet inte när äl var.

• Fia 28
    sigge1235 skrev 2016-10-06 13:04:22 följande:

Fast det förutsätter ju att man haft ägglossning 2 veckor efter mens, det är det jag menar.

Man kan ju ha ägglossning tidigare än 2 veckor efter mens. Jag kanske hade den 3 dgr efter "mens" exempelvis. Det vet jag inte, jag hade ju missfall också så jag vet inte när äl var.

Att ha ägglossning 3 dagar efter mens är inte vanligt, speciellt inte efter missfall. Men om du tror du hade ägglossning 8.9 så räknar du därifrån och inte från mens, och då skulle du varit i 5+4 i måndas.
  • Mallemamma

Nej, såhär är det; veckouträkningen efter menscykeln är bara en riktlinje baserat på att den genomsnittliga menscykeln är 28 dagar. Har du mens 1 vecka innan ägglossning så är din menscykel kortare. Så om du räknar efter mensen kommer du räkna att du är en vecka kortare gången - Men, du är inte det i praktiken. Så oavsett när din sista mens var så kommer BF-datumet justeras vid ultraljud, och mest troligt kommer det stämma överens med din ägglossning - inte sista mensens första dag.

Hur längesen var missfallet? Har du testat negativt emellan? Kan det vara så att du har HCG kvar i blodet?

190 låter tyvärr väldigt lite ifall du plussade den 18/9. Men konstigare saker har hänt! Hoppet är det sista som lämnar en :)

Lycka till

• sigge1235
    Fia 28 skrev 2016-10-06 13:06:44 följande:
    Att ha ägglossning 3 dagar efter mens är inte vanligt, speciellt inte efter missfall. Men om du tror du hade ägglossning 8.9 så räknar du därifrån och inte från mens, och då skulle du varit i 5+4 i måndas.
    Alltså, jag hade ju inte mens. Jag hade missfall utan mens emellan. Men jag måste ju "lägga till" en hyptetisk period från senaste mensen eftersom jag inte kan räkna veckorna sen ägglossningen. Hade jag äl 8/9 var det 3 + 4 veckor sedan, lägger jag bara till en vecka istället för två (jag har ju ingen mens att utgå ifrån) så blir det 4 + något
  • sigge1235
    Mallemamma skrev 2016-10-06 13:14:21 följande:

Nej, såhär är det; veckouträkningen efter menscykeln är bara en riktlinje baserat på att den genomsnittliga menscykeln är 28 dagar. Har du mens 1 vecka innan ägglossning så är din menscykel kortare. Så om du räknar efter mensen kommer du räkna att du är en vecka kortare gången - Men, du är inte det i praktiken. Så oavsett när din sista mens var så kommer BF-datumet justeras vid ultraljud, och mest troligt kommer det stämma överens med din ägglossning - inte sista mensens första dag.

Hur längesen var missfallet? Har du testat negativt emellan? Kan det vara så att du har HCG kvar i blodet?

190 låter tyvärr väldigt lite ifall du plussade den 18/9. Men konstigare saker har hänt! Hoppet är det sista som lämnar en :)

Lycka till

Tack för ditt svar!

Men om jag då var i vecka 5, så läser jag att det bör vara mellan 18 och 7340, dvs ett väldigt stort intervall. 

Om jag är helt ute så förstår jag inte varför läkaren slog bort mina tankar om missed abortion, trots att hon visste när jag plussat...Hon bokade bara nytt VUL om 2 veckor.
  • Fia 28
    sigge1235 skrev 2016-10-06 13:15:11 följande:
    Alltså, jag hade ju inte mens. Jag hade missfall utan mens emellan. Men jag måste ju "lägga till" en hyptetisk period från senaste mensen eftersom jag inte kan räkna veckorna sen ägglossningen. Hade jag äl 8/9 var det 3 + 4 veckor sedan, lägger jag bara till en vecka istället för två (jag har ju ingen mens att utgå ifrån) så blir det 4 + något
    Men även om du hade jättekort tid mellan blödning och ägglossning, så räknar du ändå ägglossning + 2 v. 
  • Fia 28
    sigge1235 skrev 2016-10-06 13:19:59 följande:
    Tack för ditt svar!

Men om jag då var i vecka 5, så läser jag att det bör vara mellan 18 och 7340, dvs ett väldigt stort intervall. 

Om jag är helt ute så förstår jag inte varför läkaren slog bort mina tankar om missed abortion, trots att hon visste när jag plussat...Hon bokade bara nytt VUL om 2 veckor.
    Om vi helt struntar i när du hade äl eller mens, så är 190 i hcg tyvärr väldigt lågt 15 dagar efter du plussat.

Man pratar väl inte om missed abortion så tidigt utan kemisk graviditet (tror jag det heter).
  • Mallemamma
    sigge1235 skrev 2016-10-06 13:19:59 följande:

Tack för ditt svar!

Ett graviditetstest ger inte utslag förrän du har 20-25 i hcg i blodet, och det ska fördubblas varje dag. Så som ovan skriver, 15 dagar efter pluss är det väldigt lågt tyvärr.

Men jag hoppas jag har fel :)
  • Fia 28
    sigge1235 skrev 2016-10-06 13:55:29 följande:

Fast om man placerar mig i vecka 5 så behöver det inte vara lågt americanpregnancy.org/while-pregnant/hcg-levels/

Konfunderad över att min läkare inte misstänkt ma/eller vad man ska kalla det trots att hon visste när jag plussat.

Läkare går nog inte så noga på exakt vilket datum du plussat eller tror du ägglossat, utan de går utifrån vad de ser på vul. Hon såg inget, så det rätta är ju att ge dej en ny tid om två veckor.
  • Mallemamma

Ja enligt tabellen är du inom intervallet för vecka 5, men plussade du för 15 dagar sen och man kan plussa tidigast 10 dagar efter ägglossning så bör det vara ca 25 dagar efter ägglossning och då är du två veckor (man räknar att graviditeten är två veckor vid ägglossning) + 25 dagar så bör du varit 5+4 i måndags alltså i slutet av vecka 6.

Vill inte vara elak bara realistisk, du frågar om uträkningen :)

Men jag vet inte om det finns de som haft långsam stegring och ändå lyckad graviditet. Men man bör vara förberedd på ett dåligt besked så det inte kommer som en chock, även om man såklart blir ledsen så kanske man hunnit förbereda sig lite.

Har du gjort ett negativt test efter missfallet, innan du fick positivt igen?

• sigge1235

jag pratade med läkaren igen idag och hon tycker inte att vi ska stirra oss blinda på hcg:t eftersom det kan variera och behöver inte betyda så mycket (jag läste även att för 25% av alla kvinnor dubblas det inte/dygn eller vad det är). Hon tycker att vi ska vänta till det gått 2 veckor nu då och sen se vad som hänt. Så ja, inte mycket mer att göra än så.

Och just det, jag har testat negativt emellan.

• Mallemamma
    sigge1235 skrev 2016-10-07 14:49:56 följande:

jag pratade med läkaren igen idag och hon tycker inte att vi ska stirra oss blinda på hcg:t eftersom det kan variera och behöver inte betyda så mycket (jag läste även att för 25% av alla kvinnor dubblas det inte/dygn eller vad det är). Hon tycker att vi ska vänta till det gått 2 veckor nu då och sen se vad som hänt. Så ja, inte mycket mer att göra än så.

Och just det, jag har testat negativt emellan.

Okej, så bra du har fått prata med läkaren om det. Vi får hoppas du tillhör de 25 %. Uppdatera gärna hur det gått. Lycka till
Svar på tråden Rimliga intervall eller önsketänkande?