• KonsekventInkonsekvent

Svamp av femcap?

Jag har testat mig igenom i stort sett alla preventivmedel som finns men vantrivts och turen kom till slut till femcap, cervixpessaret. Jag har dock nu fått svamp för fjärde gången på mindre än tre månader, dvs så länge som jag använt femcap. I vanliga fall har jag bara svamp ca en eller två gånger om året, max. Det står i bipacksedeln och all info på Internet att femcap och contragelen man har till är biverkningsfria, men börjar som ni förstår misstänka att de inte är det..

Någon som också fått svamp av femcap eller vet något?! Hittar typ inget på Internet

• Svar på tråden Svamp av femcap?
  • Anonym (ID)

Jag vet inte om det är en biverkning eller ej. Jag har inte varit med om det iaf. Använder den dock inte som preventivmedel, jag använder min som menskopp när jag vill ha sex under mensen. Så jag använder ju inte gelén till.

• Carambolan

Spontan tanke: gör du rent den ordentligt? Har ingen erfarenhet av femcap men av menskopp och då vet jag att det ibland inte räcker att koka den om man använt under en svampinfektion utan kan krävas speciell tvål. Det skulle kanske kunna vara så att du inte får svamp av själva femcapen, men att den sprider tillbaka smittan så fort du sätter i den...?

• Anonym (FemCapanvändare)

Ja, samma hände mig. Är sjukt nöjd med min FemCap men avskyr att ha svamp.Funderade själv på om det var preventivgelen eftersom jag läst det på nätet. Men mejlade Gröna Barnmorskan och fick det här svaret och har inga besvär alls nu. Hoppas du får ordning på det hela. 

Det är inte Contragel/Cayagel som orsakar svamp, tvärtom minskar Contragel risken för svamp. Liksom Lactal.
    Läs mer på pessar.nu så förstår du. 
    De som sprider detta på nätet sprider tyvärr felaktiga fakta, däremot tvivlar jag inte alls på att de har besvär av svamp. Men lite trist då det även bland barnmorskor finns stor okunskap och missförstånd när det gäller pessar.
    Alla har Candida albicans( svamp) i slidan och ska ha det, men ibland tar svampen över och blir för mycket. Vi får en svampinfektion. När pessaret tvättas försvinner 99, 9 % av alla bakterier, virus, smuts etc, men svamphyferna kan fästa på silikon; sexleksaker, menskoppar, pessar etc och sen ?återsmitta?

Lägg pessaret ( menskoppen etc) i 10% Klorin, en del Klorin nio delar vatten, en halvtimme och skön sen jättenoga. En del använder i stället exempelvis bikarbonat, väteperoxid, vitvinsvinäger, äppelcidervinäger ( med vinäger behöver du inte skölja efteråt) eller Virkon. Finns som tabletter på apotek eller billigare pulver på Granngården. 
    Finns ingen specifik forskning bara erfarenhet och sunt förnuft..
    Ibland kan slidan reagera med irritation ?mot ett främmande föremål? men få, kanske ingen? är allergisk mot medicinsk silikon. 
    Vilket sorts pessar har du? Det är ju stor skillnad mellan cervixpessaret FemCap, där gelen för övrigt sitter i vecket på pessaret och Caya/ Milex där livmodertappen är toppad i gel och en metall respektive nylonring kan skava lite mot slidväggarna.
    Däremot kan det vara jobbigt för dem som har små slitningar i slemhinnan med Contragel/ Cayagel, då den är sur och det kan svida. Jämför citron i sår. Ofarligt, jobbigt, går över. Men det är INTE svamp.
    Svamp kliar, ska kunna konstateras i mikroskop, ger en kesoaktig flytning etc. Många tror felaktigt de har svamp och självbehandlar, vilket kan leda till värre irritation om det inte är svamp vilket kan leda till vestibulit. Ofta får de som använder p-piller svamp, då slemhinnan blir skörare och pH ökar, precis som under graviditet. 
    Har du problem med din preventivmetod tycker jag du ska ta kontakt med din barnmorska som skrev ut ditt pessar.
    Ha aldrig samlag om du har besvär med svamp. Dels så är det jobbigt för slidan, sen kan din partner återsmitta dig. Sperma ökar risken för svamp då den gör slidmiljön MINDRE sur.
    Men Contragel MINSKAR alltså risken för svamp.?
Svar på tråden Svamp av femcap?