• Snövitt

ivf / äd 2016/ 2017?

Hej,
    detta låter som en tråd för mig.
    Jag är 42 år och försöker få ett barn till.
    När jag var 39 föddes vår dotter efter ett lyckat Ivf.
    Jag har inte alls hållt mig uppdaterad ang ivf, men denna gång måste det ju göras i privat regi.
    Jag ligger i startgroparna med att kolla fakta kring ålder osv på klinikerna osv.
    Kan ni rekommendera eller inte rekommendera några?
    Jag bor i Lund.

• Snövitt
    smurfen 11 skrev 2016-11-29 12:25:04 följande:
    Superfurry, ska snacka med sambon ikväll, han är inte bra på att prata om sånt här, men nåt måste ske NU. Han tror man bara trycker på en knapp, så kommer barnen. Fast han har ju insett att så enkelt var det inte.  Han är inte lika insatt som jag, men jag har bett han läsa, och han har liksom redan accepterat fakta att han inte blir pappa. Så det hänger på vårt samtal ikväll, dessvärre kommer jag sent hem ikväll...
    Så bra ni iaf funderar på vad som händer efter ett ev misslyckande till, men det hoppas vi inte på!
    Min klinik tyckte inte jag skulle testa äggledarna under ivf:en utan nästa cykel isf. Inget klart svar varför. Men först fler blodprover imorgon, ska bli spännande!Välkommen hit!
    Jag bor i Göteborg, men tror Superfurry bor nerigenom, och har bättre koll.
    Här på vår klinik har de 43 som gräns, men du behöver ha bra amh bl.a för att behandlas vid 42, i alla fall på vår klinik. Tror de är mer hjälpsamma utomlands. Har ni försökt länge efter första barnet? Är du nöjd med er gamla klinik ?
    Tack smurfen!
    Jag har ringt runt lite nu och de två klinikerna i Malmö har ingen direkt åldersgräns utan som du skriver så beror det på värden i äggreserv och spermieprov samt ultraljud. Jag kanske svamlar nu med benämningarna men skrev inte upp exakt utan ska googla vad det är som ingår i fertilitetsutredningen för det minns jag inte exakt från förra gången.
    Vi har försökt ca 1 år men alltid kört utan skydd.
    Jag är mycket nöjd med RMC, allt gick som på räls där. Väldigt kompetent personal upplevde jag det som, då de genom hela processen fattade rätt beslut i olika situationer, före, under och efter äggplock, val av ägg och insättning osv.
    Hade vi fått hade vi självklart valt dem igen, men vi har inga i frysen tyvärr.
  • Snövitt
    Superfurry skrev 2016-11-29 13:31:25 följande:
    Hej Snövitt och välkommen! Ja vi bor i Malmö :) Vi går på CFC Copenhagen Fertility center och vet egentligen inte varför vi valde den, eller ju den hade bra rykte och har kommit långt i alternativa behandlingsmetoder och forskning :) Jag har faktisk ingen koll på kliniker i Malmö/Lund då vi bara kollade danska kliniker när vi bestämde oss för IVF. Triangeln i Danmark var vårt andra val, sedan finns Storken som också har bra renomé. I danmark får man göra IVF fram till 45.
    Vilken lycka att det fungerade för er första gången! Då hopasp vi på att tvåan också går lätt :)

Smurfen! lycka till med snack ikväll. Jag var jätterädd och hade ångest när vi skulle prata och det var inte så skoj under tiden då det var tunga saker att diskutera, men när vi var färdiga var både jag och sambon lättade och vi hade en plan, så det var ju värt "ångesten". Good luck!
    Tack Superfurry!
    Ok, kanske ska kolla upp de danska också då. Jag känner mig inte särskilt bekväm med språket dock.. Men självklart är målet och resultatet det som avgör.
    Får jag fråga hur gammal du och ni andra är?
    Jag är 42 år och var 38 när jag gjorde mitt första landstingsfinansierade försök.
    Hur nöjd är du hitintills med CFC?
    Jag skulle vilja ge RMC 9/10. Väldigt skickliga läkare, men inte jättetrevlig personal överlag. Men det brydde jag mig inte så mycket om då, jag tycker på nåt sätt att man har rätt att ställa högre krav på att de är hjälpsamma och tar sig tid vid frågor osv när man själv betalar nära 40000:- totalt första gången.
    Det är en tung post för oss just nu, hur tänker ni i gruppen kring kostnaden för detta?
  • Snövitt
    Superfurry skrev 2016-11-30 11:07:33 följande:
    Ja ok, jag är ganska bra på danska då jag har bott med danskar när jag jobbat utomlands :) Men de är faktisk riktig bra på svenska och deras sida finns på alla nordiska språk och engelska, vilket de dessutom är riktigt bra på. Vi är nöjda med dem, det enda man kan klaga på lite grann är att ibland så känns det som bebisfabrik där. Man kommer in och fem minuter efter är man ute och tack och hej liksom. Men de tar sig tid till frågor om man önskar och svarar snabbt på mail och samtal.

Det vi gillar med dem också, är att de har mycket forskning och använder sig av lite speciella behandlingsprotokoll. Exempelvis har vi haft problem med att äggen slutar dela sig (aldrig kommit till ET) :( och nu inför sista försöket ska de göra en speciell behandling för oss där man ger äggen små elchocker och en speciell vätska de ska ligga i. Detta har gett bra resultat i tidigare fall där paren haft ägg som inte delar sig. Detta får vi gratis. De använder sig också av spindel apparat analys där man ser att kromosomerna i ägget är som de ska vara. Vi har fått 9 av 10 eller 10 av 10 på alla ägg under de två försök vi gjort därför tycker de att det är konstigt att de inte delar sig.. Men ja detta är bara några få saker de gör :) De har också akupunktör i kliniken man kan gå till (jag går till en annan dock).

Jag är 41 nyss fyllda och vi började försöka när jag var 37. Har blivit gravid naturligt fyra ggr. Men fått tidigt missfall alla ggr vecka fem. En gång spontantgravid, två ggr under Pergotime behandling och nu sist spontantgravid i oktober efter att ha börjat på akupunktur. När vi gjort IVF så har vi som sagt fått få men riktig bra ägg, men de slutar dela sig
    :(

Jag skulle ge CFC 8 av 10 :)

Vi har lånat pengar så ja för oss var det också en stor konstnad. Jag har gjort av med i princip alla mina besparingar på detta också :( Det är inte gratis, men vi tänker att et är värt alla pengar om det lyckas!
    Låter ändå som goda utsikter för dig, du kan bli gravid och nu med den speciella behandlingen är det din tur att också få bra resultat!
    Om du är nöjd med din akupunktör får du gärna delge namnet/företaget, jag har aldrig testat, men tror att det kan hjälpa mentalt om inte annat..
  • Snövitt
    smurfen 11 skrev 2016-12-01 09:46:22 följande:

Superfurry, vi kollade bl.a på er klinik igår kväll och försökte läsa danska?, läste om Spindelapparaen. Verkar ju snarlikt pgs. Vi bestämde oss för att inte starta ivf här, utan inväntar mitt amh och fsh som kommer när som. Om det är kasst så får det bli äd. MenVi vill gärna testa egna ägg, men ska hitta klinik där de kan hjälpa till mer än på vår. Dessutom är vi inte supernöjda med bemötandet. Kanske blir det er klinik! Känns bra kommit till beslut. Hade sån ångest igår...Vet du ditt amh Superfurry?

Ava klinik svarade så. Men en klinik i Finland nämnde inte ens amh, kanske glömde hon. Får se vad mitt amh säger nu. Inte dåligt du fick ut så många ägg, men synd det inte gick vägen. Hoppas på ert försök nu då!

Jo ju närmare äd man kommer desto mer lockande blir det. Jag tänker att jag iaf får bära barnet, till skillnad från adoption, som ändå är försent. Tror också man känner när det är dags gå vidare. Nu känns det bra när sambon och jag pratat igår. Men finns så många kliniker man blir tokig. Hoppas få komma igång i januari.
    Vad glad jag blev att du kommit fram till beslut om hur du ska göra, var lite orolig när jag läste ditt inlägg igår kväll.
    Superfurrys klinik låter som ett bra alternativ, hon verkar ha kollat upp bra och jag tror inte man ska låta den obegripliga danskan hindra en utan våga ta plats och be dem prata långsamt/skriva eller ta det på engelska. Herregud, vi köper en tjänst för ca 40000, klart vi bör kräva bra service.
  • Snövitt
    smurfen 11 skrev 2016-12-01 19:40:17 följande:

Fått mina svar!

Har ju helt plötsligt 1.1 i amh vilket är bra! Hade 0.6 för två månader sen då läkaren ringde, hela tiden trott de förväxlat mig och kanske är det så!

Prolaktin ligger på bästa nivå ever! FSH 6.6 osv

Bara tvungen berätta detta! Nu finns det hopp för ivf!även om jag vet ägg är sämre men kanske finns det ett guldägg nånstans.

Härligt smurfen!
    Jag har inte satt mig in i värden osv än men detta låter ju bra.
    Exakt och allt som behövs är egentligen 1 guldägg.
    När jag gjorde min ivf 2012 har jag för mig att det bara blev 4 ägg, de valde ut det bästa som blev min dotter och de andra klarade sig inte till frysen. Därför vi inte kan fortsätta hos Rmc, tror det var du som frågade det tidigare.
    Nej, inte alls valt klinik, min man är i Stockholm denna vecka så vi har inte pratat så mycket om detta mer än skickat efter journalanteckningar och provsvar från förra gången samt planerat gå till vår vårdcentral här där vi bor och ta blodprov osv. Sen kom en kompis på att om man anmäler sig som blodgivare tar de alla tester som rör blodsmitta. Allt för att minimera kostnader när vi går till vald klinik första gången. Jag tror Cura är bäst, annars blir det nog Nordic, det lutar åt att vi väljer någon av dem i Malmö, iaf första försöket. Är dock tveksam till att min man vill lägga pengar på ett andra försök.
  • Snövitt
    Superfurry skrev 2016-12-02 11:05:00 följande:
    Nämen!! Så gött :D :D :D  superglad för dig Smurfen! Superbra värden, för vår ålder då ;) Kööör så det ryker!

Snövit, lycka till med val av klinik! Vad kostar en enpack versus trepack hos dessa kliniker? Hos CFC kostade det 39 tusen danskar för trepacks, om jag inte minns fel, ca 56 tusen svenskar....
    Cura tar 34 000:-, Nordic 33 000:-
    man får max vara 41 år för 3-pack på båda ställena.
    Såg att det kostade ca 27 900 hos Copenhagen!
    Hur var det Superfurry, valde du dem för att de var skickligare och kommit längre i sin forskning?
    Blir onekligen sugen på Köpenhamn även om jag blir stressad bara av att läsa det danska språket på hemsidan..

Svar på tråden ivf / äd 2016/ 2017?