• Maran73

ivf / äd 2016/ 2017?

Jippie, tar tillbaka, nu verkar det sätta fart!

• Maran73

Sådär, första spraydosen Synarela i näsan! Gud så SKÖNT att äntligen vara igång, och underbart att slippa ta DHEA tre ggr om dagen... varit skitsvårt komma ihåg lunchdosen...

Mensen fortfarande mkt sparsam, hoppas hoppas att det inte påverkar på ngt sätt. Eller att det är ngn form av knas. Ska t gyn imorgon bitti, han ville ju av någon anledning kolla slemhinnan innan han skrev ut Puregon.

På något sätt är detta både spännande och på något sätt... jag vet inte... som att jag tappat tron på vägen och att det därför känns... onödigt? Lite "äh, varför hålla på m detta, det kommer ju ändå inte funka!". Ja, det är nog ungefär den känslan... och då samtidigt som förväntan. Dubbelt!

• Maran73
    smurfen 11 skrev 2017-01-24 07:51:45 följande:

Svarar längre senare men först lite panikfråga !

Ska man sätta sprutan rakt in mot magen eller lite snett in??

Har gjort det lite snett in. Men nojig det inte kommer ända in!?

Måste man byta stickställe?

Det beror dels på kanylens längd, dels på hur mkt underhudsfett man har. Gissar att din kanyl är 8 cm kanske? Snett bör funka jättebra! Så länge du kommer ner till fettet så funkar det! Lovar!
  • Maran73
    smurfen 11 skrev 2017-01-24 07:51:45 följande:

Svarar längre senare men först lite panikfråga !

Ska man sätta sprutan rakt in mot magen eller lite snett in??

Har gjort det lite snett in. Men nojig det inte kommer ända in!?

Måste man byta stickställe?

Förlåt, 8 mm menar jag förstås! Jobbigt annars... ja, byt stickställe!
  • Maran73
    Jessy01 skrev 2017-01-24 08:03:52 följande:

Smurfen....spelar ingen roll om det är lite snett......försök så rakt som möjligt 90 graders vinkel och sen spruta ganska sakta....vänta några sekunder innan du tar ut nålen Var inte orolig du har fått i dig...jag är sjuksköterska

Perfekt! Och jag är farmaceut med diabetes, tillsammans kan vi ju täcka det mesta! Vad jobbar du med? Alltså typ av sjuk/hälsovård (om jag får fråga)?
  • Maran73
    Jessy01 skrev 2017-01-24 09:35:02 följande:

Åh det är det jag vill jobba som....valde fel linje Försökte komma in på en utbildning inom farmakologi för att läsa på distans nu i vår men kom aldrig in!
    Perfekt då kan vi ställa massa frågor till dig
    Själv jobbar som koordinator för patienter som ska transplanteras.

Hoppas verkligen det går vägen nu för dig Maran och Smurfen....följer med spänning!

Hmmm nu pratade jag precis med min klinik och de sa att jag absolut kan påbörja behandling igen (kort protokoll) till nästa mens, alltså runt den 24/2. Skönt men samtidigt är det inte lite väl tidigt? Precis fått negativt efter kort protokoll och mens idag. Någon som vet?

Hej Jessy! Stort farmaciintresse i tråden, kul! Men ditt jobb låter också väldigt intressant och givande! Vi kanske ska byta? Flört Jag har faktiskt jobbat med medicinteknik de senaste fem åren, så farmacikunskaperna är lite rostiga. Men grunderna sitter förstås, även om jag inte hängt med på den senaste utvecklingen när det gäller nya läkemedel. Inom fertilitetsvärlden verkar det dock inte ha kommit så mycket nytt... samma principer vad det verkar. Det dumma är att just könshormoner osv var det jag var absolut minst intresserad av när jag läste, tråååååkigt! Tryckte bara in det absolut nödvändigaste för att klara tentan... Så, inte så bra insatt, analgetika, antibiotika och CNS läkemedel var det som "gällde". Glad Ja,ja...

Gissningsvis går åsikterna isär mellan olika kliniker gällande när man kan sätta igång igen... Min ville som sagt att det skulle gå en ostimulerad cykel mellan behandlingarna, och då skulle inte din mens du har nu "räknas". För som jag förstår det så är den mens du fick idag den som (tyvärr) kom efter äggplock och insättning? Och vem man borde lyssna på... suck, ingen aning... Men om allt känns ok "där nere" och för övrigt, och kliniken ger klartecken, så varför inte tänker jag!      

Smurfen, och Jessy också, jag tycker att det är helt fantastiskt dåligt hur lite info man får om hur man tar dessa läkemedel! Har inte fått instruktioner om jag ska ta i magen eller låret, varken från kliniken eller min gyn hemma (som iof sig vet att jag har kunskaperna, men ändå...) men det är inte sååå himla stor skillnad och jag läste att de flesta tar i magen så det kör jag också på. Låret är svårare tycker jag, inte så mycket fett som på magen (en hel daller där har jag, hihi). Men, som Jessy skriver, ett ordentligt grepp om det eventuella dallret och in med det bara! Det kommer dit det ska så länge man får till en ordentlig "valk" att sticka i, höger, vänster, rakt, lite snett... don't worry! Jag har stuckit mig i överarmen, rumpan... man kan ta i vaden också... så länge man får tag i lite fett. (men håll dig till magen smurfen! eller om du nu tar i låret..).
  • Maran73
    Superfurry skrev 2017-01-24 16:06:52 följande:

Ja tack du! Ja du har ju precis varit med om samma så du vet ju. Jag hoppas att jag snart mår bättre. Klarar inte av att vara på stan, var på posten nu efter jobb och jag vet inte ifall alla mammor OCH pappor med bebisar bestämt sig för att gå till posten exakt samma sekund som jag var där men jag räknade till elva st. med barn från ca nyfödda till ett år. inga gravida dök upp som tur för då hade jag brutit ihop. Men ja jag tror att jag hädanefter går hem direkt efter jobbet för att slippa träffa bebisar och gravida. 

Jag är 41 och inga barn, träffade mitt livs kärlek sent. vi började att försöka när jag var 37 strax 38. Trodde aldrig i hela mitt liv att jag skulle sitta i den sitsen jag sitter i nu tre-fryra år efter. :( Jag håller med dig om det fanns garantier så hade man ju tagit det lugnt och slappnat av men nu så är man besatt. 

Tack för dina ord! Har du barn?

Hur går det för er andra? Hur gick det Maran idag hos gyn?

Hej Furry! Usch ja, ibland önskar man att man hade ngn slags detektor som ledde en förbi gravidmagar och småbebisar... det rör helt klart upp saker och ting, iaf ofta det blir så. Men när jag väl börjar gulla med bebisen (om jag känner föräldern alltså!) brukar det ge vika för...gulligheten! Men det hugger liksom till nuförtiden. Usch igen.

Tackar som frågar! Det gick bara bra, han tog upp detta med förmån, förstod inte ALLS varför landstinget i Stockholm inte vill betala för läkemedel vid behandlingar utomlands, "det är ju så många som blir gravida!" Ja du... inte tillräckligt många antar jag.... Slutade hur som helst med ett gäng recept, utfärdade med förmån! Heja min läkare! Allt såg bara fint ut på UL, kollade inte blåsor (han tar på buken så svåra att se troligtvis när de är så små) men äggstockar, livmoder och slemhinna såg "sååååå bra ut". Mer än så kan man väl inte önska på detta stadium. All good to go alltså.

Hoppas din ork och lust osv återvänder iaf ganska snart! Du måste inte agera på något sätt just nu, så det så, bebisfabriken kan gott ta paus i ett par veckor utan bekymmer. Men, att tvinga sig själv att sluta googla, älta misslyckade IVF och vad som kunde gjorts annorlunda, det ser jag som rätt omöjligt... Det är ju det här med att hjärnan liksom bestämmer själv vad den vill tänka på... Men det är bara hur jag fungerar!
  • Maran73
    smurfen 11 skrev 2017-01-25 13:00:28 följande:

Helt knäckt är jag????helt otröstlig. Bm såg bara tre pyttesmå blåsor på hög sida. Vänster såg hon inte alls. Läkaren 11 januari såg ju 12;, 6 på vardera men även han hade svårt se vänster men såg ju de till slut iallafall. ..Så nu väntar jag på svar om höja dos eller avbryta :(

Kanske har jag tagit sprutan fel eller inte svarar helt enkelt. Men trodde nog jag skulle utveckla några...läkaren trodde 6-8 ägg.

Så psykiskt påfrestande detta är. Vaknade inatt av att det gjorde ont i bröstet när jag andades. Helt lipfärdig är jag inte ens orkat ringa sambon han var inte med idag.

Nej men fy så trist Smurfen!!! <3

Men säger som Jessy, de missade en av mina också, den hade gömt sig under på ngt sätt. Och jag undrar också hur många sprutor du hade tagit innan detta UL, vilket jag antar var det första? Undrar också om de mätte blåsorna eller inte, dvs hur små är pyttesmå?

Tror inte att du tagit sprutan fel! Fast det vore ju heller inte kul om du inte svarar på behandlingen förstås... Verkar som att de får byta läkemedel och/eller protokoll då och då, det passar inte alltid individen.

Men iaf, så jobbigt och frustrerande! Lider med dig, hopp blir förtvivlan och så hopp igen, fram och tillbaka. Vilken jäkla röra det är detta...

Hoppas hoppas att de finns där men är svåra att urskilja, samt att en höjd dos gör susen! Lipa på, det behöver man.. Stor bamsekram! Uppdatera gärna när du orkar.
  • Maran73
    Superfurry skrev 2017-01-25 17:14:57 följande:

Glömde att säga också:

Smurfen håll oss uppdaterade min vän och skriv av dig så mycket du vill. Vi har alla varit med om en del knas här så vi lyssnar och tröstar! Men tänk att hoppet inte är förlorat än! 

Maran förresten, jag har börjat med DHEA nu, tar 75 gram om dagen. Tror du att jag kan köra 150 eller ska jag ta den där DHEA testet och se sen? Vågar inte maxa på nu då vi satsar på hemmaförsök nästa månad och vill ju få äl. Mina cykler blir så skumma efter IVF behandlingar och vill inte att de ska bli ännu mer skumma. Tänkte jag skulle utnyttja kompetensen i tråden och fråga farmaceuten :)

Silverlining mitt i eländet: jag har gått ner 6 kilo sen förra månaden. Fråga mig inte hur för jag har inte gjort något för att göra det! Har ifs. ätit fler måltider om dagen och nyttigare under ruvningen och gått en del långa promenader då jag har tagit det lugnt med träningen. Märkte att jag hade gått ner då jag provade ett par gamla jeans som satt supertight innan och helt plötsligt så satt de perfekt. Vägde mig i morse och vägde då 57 kilo från att ha vägt 63. Blev helt paff! :O

Hade så klart hellre velat vara tjock åt det bra "tjock" alltså gravidtjock :) men ja man tar vad man får nu efter alla besvikeser!

Hej du! Grattis! För mig är det tvärtom, blir större och större för varje dag känns det som... men inte så ledsen, har inte orkat träna på flera månader och så fort jag börjar igen så går jag ner.

Hinner inte skriva så mkt, men jag tycker du ska nöja dig m 75 mg tills du tagit prover, kanske t o m 50 mg! Man tar 50 mg för att ersätta låga nivåer av könshormon, och då vid binjurebarkssvikt... vilket torde innebära att dessa patienter har ännu lägre nivåer än du eventuellt har (eller inte alls har!). Jag kör ju inte hemmaförsök m ngn större energi, så om min ÄL uteblir gör det inte så mkt och jag vågar därför "laborera" m DHEA. Så nä, tycker inte du ska ta mer än 75 tills du vet hur dina värden ligger. Tror även att 75 mg räcker f hemmaförsök. Skriver mer imorgon, ska leta efter en grej...
  • Maran73
    Superfurry skrev 2017-01-25 17:14:57 följande:

Glömde att säga också:

Smurfen håll oss uppdaterade min vän och skriv av dig så mycket du vill. Vi har alla varit med om en del knas här så vi lyssnar och tröstar! Men tänk att hoppet inte är förlorat än! 

Maran förresten, jag har börjat med DHEA nu, tar 75 gram om dagen. Tror du att jag kan köra 150 eller ska jag ta den där DHEA testet och se sen? Vågar inte maxa på nu då vi satsar på hemmaförsök nästa månad och vill ju få äl. Mina cykler blir så skumma efter IVF behandlingar och vill inte att de ska bli ännu mer skumma. Tänkte jag skulle utnyttja kompetensen i tråden och fråga farmaceuten :)

Silverlining mitt i eländet: jag har gått ner 6 kilo sen förra månaden. Fråga mig inte hur för jag har inte gjort något för att göra det! Har ifs. ätit fler måltider om dagen och nyttigare under ruvningen och gått en del långa promenader då jag har tagit det lugnt med träningen. Märkte att jag hade gått ner då jag provade ett par gamla jeans som satt supertight innan och helt plötsligt så satt de perfekt. Vägde mig i morse och vägde då 57 kilo från att ha vägt 63. Blev helt paff! :O

Hade så klart hellre velat vara tjock åt det bra "tjock" alltså gravidtjock :) men ja man tar vad man får nu efter alla besvikeser!

Hallå igen! Nu har jag letat upp det jag ville ha, en bild över metabolismen av DHEA, som kan omvandlas till ett gäng olika hormoner eller "prehormoner", bland annat testosteron... gissar att det kan bli för mycket av det goda om man tar höga doser och det är därför som ÄL kan förhindras (om det nu GÖR det, har som sagt inga vetenskapliga källor som säger detta, men de som skrivit detta menar att deras ÄL kom tillbaka när de sänkte dosen). Finns förstås en självreglering i kroppen, som drar ner på tillverkningen om det blir för mycket av ett visst hormon, eller tvärtom. Det här är ju bara gissningar, jag kan inte gå in i Fass eller läkemedelsboken och läsa om detta, eller doser heller... Vad jag vet används inte DHEA som ett läkemedel för infertilitetsbehandling så att säga officiellt, utan förskrivs "off-label", dvs inte för det användningsområde det egentligen är godkänt för, i de flesta västländer. Det är som sagt i Sverige bara godkänt för behandling av binjurebarkssvikt, för de som pga svikten har låga nivåer av könshormon (=ingen sexlust osv). Då har man ju inte fertilitet som effektmått utan snarare "måendet" som helhet. Bäst tror jag är att fråga sin gynekolog, som säkerligen läst studier om dhea i samband m infertilitetsbehandlingar eller iaf har diskuterat det med kollegor osv. Själv har jag bara tagit min läkare på ordet ("kan ge flera ägg!") och inte grottat så mycket i det =) Jag är lite lat...   Här är bilden iaf (dihydroepiandrosterone = DHEA)
    https://www.google.se/search?hl=sv&site=imghp&tbm=isch&source=hp&biw=1920&bih=955&q=dhea&oq=dhea&gs_l=img.3..0j0i30k1l9.1386.1889.0.2640.4.4.0.0.0.0.46.168.4.4.0....0...1ac.1.64.img..0.4.164...0i10k1.e1R_kQ7oAD4#imgrc=n4RJY1au93h2MM%3A

Nej, jag har inte börjat spruta ännu utan tar Synarela i fem dagar först, på lördag är det dags för Puregon. Pirrigt.... ska bli kul att se om DHEA under en längre period än inför förra IVF ger fler ägg eller inte. Eftersom jag svarade bra på förra behandlingen utgår jag från att det BLIR ägg, men det kanske jag inte borde... många gropar att falla i! Och nej igen, inga missfallsutredningar, förutom att gyn tagit en del infektionsprover (negativa) för att utesluta "vilande" infektioner som en orsak. Har haft två missfall (som jag vet om iaf), och utgår från att det är kromosomfel som orsakat dem... gamla dåliga ägg... Mycket för att det hänt just i vecka 6-7 då de viktigaste organen osv utvecklas och de flesta missfall pga kromosomfel sker just då.

Oj, vad tiden försvann, måste nog jobba lite... Skrattande
Svar på tråden ivf / äd 2016/ 2017?