• Meoow

Kösystem för syskon till förskola

Vi har sökt förskoleplats till lillasyster på samma förskola som 3åringen, men tyvärr är det fullt och vi har blivit erbjudna plats på annan förskola.

I kommunen där vi bor får vi stå kvar i kö för eventuell omplacering i framtiden, men tappar syskonförturen vilket i princip gör det omöjligt för oss att få in barnen på samma förskola då vi hamnar sist i kön hela tiden.

Är detta system vanligt eller är det bara vår kommun som har dessa sjukt dumma regler?

De menar alltså att vi redan fått en placering, och då spelar det ingen roll att vi har storasyster på den andra förskolan ????

• Svar på tråden Kösystem för syskon till förskola
  • mammalovis

Vi har också fått placera barnen på två olika förskolor. Vi står i omflyttningskö, men här har jag fattat det som att vi behåller ködatumet, d v s syrrans födelsedatum. Sedan har jag hört rykten om att barn fått stå i omflyttningskö i 2 år ... så jag vet inte. Det gäller ju att barnen som ska börja inte har äldre syskon ... för då hamnar vi längre bak på listan. Nu krävs det ett överintag för att vi ska få plats innan hösten. Fast hur kön fungerar i praktiken är väldigt luddigt, placeringsansvarig har kö, men inte enligt förskolechefen ... 

Vi fick även möjlighet att placera om det äldre syskonet, men avstod då den förskolan bara har blivande skolbarn från sitt område och vi tillhör två skolområden bort. Jag jobbar på skolan dit lillebrors förskola ingår, så det känns inte aktuellt att vi skulle flytta så vi hör dit heller. Syrrans förskola har en blandning på barnen från alla 4 skolområdena. Min äldsta dotter fick plats på skolan emellan, då hennes tänkta förskoleklass uppgick till över 50 pers och de ville justera områdena hennes år, men min mellan kanske hamnar på den tänkta skolan om 3 år, d v s olika ...

• Vickan I

I vår kommun har de tagit bort syskonförtur helt. Förstår delvis men krånglar till det mkt också.

Svar på tråden Kösystem för syskon till förskola