• Amanda84

Kanske redo att bli blöjfri? Hur vet man?

Vår snart 2,5-årige son har regelbundet kissat på pottan hemma under ett par veckors tid, men han har haft blöja på sig delar av dagen. Ännu längre har han regelbundet bajsat på pottan (vi har verkligen kämpat i över ett år nu, men han har inte varit redo med kisseriet tidigare). Jag vet däremot inte när jag bytte en bajsblöja senast, så den biten fixar han. Nu i söndags fick jag äntligen på honom kalsonger och byxor (han har verkligen totalvägrat hittills och helst gått naken på underkroppen. Han klarade av att gå på pottan utan en enda olycka från han vaknade tills det var dags att sova middag i går. Då tog jag på blöja igen och gick ut med honom i vagnen (som han sover i) När vi kom hem så tog vi av blöjan, men på eftermiddagen hände flera olyckor.

Han säger inte alltid till när han behöver kissa, utan står bara och "dansar" om han leker och inte har tid att gå och kissa. Sedan blir han skitsur när man sätter honom på pottan, men oftast så kommer det då i alla fall. Behöver han bajsa så säger han i alla fall till, och sätter sig sedan på pottan.

Jag har bett förskolan att sätta honom på pottan men de har inte gjort det med förklaringen att de gör det först när han har kalsonger på sig och inte blöja (märkligt resonemang, tycker jag. Byxblöjor är ju trots allt ganska likt kalsonger) Jag har sagt att jag vill se att det funkar för honom att gå på pottan på förskolan innan jag tar på honom kalsonger (för det är ju inte alls som hemma. Det är inte alls säkert att han säger till, eller anser sig ha tid till att gå på pottan där) Idag hade de dock satt honom på pottan en! gång. Givetvis hade det inte kommit något då, utan strax efter hade han kissat i blöjan.

Vi köpte fler kalsonger idag efter förskolan (han fick välja) och sedan gick vi hem. Jag tog på honom kalsongerna direkt och han fixade hela kvällen och eftermiddagen utan olyckor - men jag måste verkligen ha koll på när han kör sin dans och då fösa honom framför mig för att han ska gå på pottan. Fortfarande säger han långt ifrån alltid till själv.

När det var dags att sätta på pyjamas, så vägrade han blöja. Han sade att han inte vill ha blöja mer och ville sova naken. Efter diskussioner fram och tillbaka fick han det men jag satte på blöjan någon timme efter att han hade somnat. Jag tror inte riktigt att han är redo att sova en hel natt utan blöja. Faktum är att jag inte tror att han är redo att gå en hel dag på dagis utan blöja, men eftersom han sade till ikväll att han inte vill ha blöja mer och de har sagt att han ska ha kalsonger på dagis för att de ska sätta honom på pottan, så är det väl bara att lämna ett gäng extrakläder där imorgon. Tror jag? Hur vet man när han är redo? Är han det nu, när han säger det själv, och i så fall, hur mycket extrakläder bör jag lämna där? Vad gör jag om de säger imorgon att det inte alls har funkat? Inte sjutton kan jag dra på blöja igen då.

• Svar på tråden Kanske redo att bli blöjfri? Hur vet man?
  • elyse

När han självmant går på pottan hemma kan ni testa på förskolan.

Kan de inte sätta sonen på pottan i samband med blöjbyte?

• Amanda84

Han går självmant på pottan ca 50% av gångerna. Vid resten av tillfällena får man säga åt honom och fösa dit honom, men då är det för att han är mitt uppe i leken. Då säger han inte alls till, utan står bara och dansar medan han leker.

Nej, det verkar inte som att de vill sätta honom på pottan i samband med blöjbyte (utom en gång idag då, vilket var första gången) Jag vet inte hur många gånger jag har bett dem göra att göra det, och nu har all personal på hans avdelning sagt åt mig att jag ska ta dit kalsonger först.

Ytterligare ett dilemma är att de inte verkar ha någon toalett på hans avdelning. Det måste jag faktiskt fråga dem om imorgon, hur de gör där. När de byter blöja, så går de i alla fall in på grannavdelningen och gör det på toaletten där. Å andra sidan så är de två avdelningarna sammanslagna stora delar av dagen. (Den senaste veckan har han varit mer på grannavdelningen än på sin egen avdelning eftersom det har varit så få barn där nu.) Att de inte har någon toalett är ju dock inte min huvudvärk. De måste ju ha något system för att det ska funka, tycker man.

• elyse

Du får göra så då - ta dit massa kalsonger och byxor. Men spontant tycker jag att det låter jättekonstigt att de inte vill att pojken ska öva innan han ska gå utan blöja. Speciellt nu i vintertid med alla lager kläder.

• Dockan

Konstigt resonemang från förskola. Vi har satt sonen på potta för bajsandet sen han var 9 mån. Han kissar också om han är kissnödig då - men målet har mer varit att minska blöjantalet.

Men nu håller han sig gärna om han inte får gå på pottan, så när han skolades in fick han problem med förstoppning igen. Var unga konstigheter när jag frågade om möjligheten att gå på potta/toalett. Svaret var visserligen "ja men det gör vi med större barn - så visst kan vi ta honom samtidigt". Sen tycker jag att är man 2 år är man ju rätt stor.

Hursomhelst han har inte ens byxblöjor på förskolan utan tejp, men inte en kommentar om det. Däremot sa jag (vilket personal höll med om), nu i början handlar mycket om att våga slappna av och våga kissa/bajsa på fsk. En träning där liksom.

Sen får man vara ödmjuk inför mängden tid personalen har, men träna på det med blöja är ju det minsta.

• Anna74a

Vi väntade ut vår grabb tills han själv kände sig redo och ville klara av det.
    Han var tre år då och olyckorna kan räknas på en hand.

• Elsis

Vill han själv inte ha blöja hade jag hakat på, och jag tycker att förskolan ska göra det samma. Två av mina barn har slutat med blöja på natten nästan samtidigt som på dagen, den ena var runt 20 månader och den andra knappt 2,5. Äldsta barnet slutade tidigt på dagtid, och ville själv sluta på natten vid 2,5, det funkade efter ett par nätter, de andra funkade direkt att vara utan.

• Carambolan

Jag tycker inte att man ska vara rädd för att använda blöja ibland. Ett barn som självmant slutar tror jag klarar av det. Kanske en rimlig väg framåt kan vara att han använder kalsonger inomhus på förskolan men att de drar på en byxblöja när de ska gå ut? Inomhus kanske de till viss del kan vakta honom och påminna honom om han "dansar", men ute i skogen med fulla vinterkläder ovanpå kan bli tufft innan han lärt sig att själv säga till i god tid.

• Amanda84

Han ville inte ha blöja i morse heller så jag lämnade honom utan och med en hög kalsonger, byxor och strumpor i lådan för hans extrakläder idag. De skulle ta på blöja när det var dags att sova och om de skulle gå iväg längre bort än till gården. Nu håller jag tummarna och hoppas att det funkar. :)

• Anonym (Martta)

Jag skulle definitivt köra på om han kan bajsa på potta och också 50% av gångerna säger till om kisseriet. Eftersom ni haft blöja som back-up är det inte konstigt att han inte alltid säger till tänker jag. Händer det olyckor är det ju bara att tvätta, och efter ett par olyckor så fattar ju barnen att det faktiskt är trevligare att slippa bli blöt och därför går de på toa. Visst får man påminna ibland (även större barn) men det kräver ju inte så mycket att påminna. Konstigt av fsk dock, att de inte sätter på pottan. På mina barns fsk erbjuder de ALLA barn att sitta på pottan på rutin. Och särskild uppmärksamhet på de som slutat med blöja. 

Håller tummarna! Ge inte upp utan fortsätt så! Han kommer fixa det snart.

• Fru Ve
    Amanda84 skrev 2016-11-29 10:17:50 följande:

Han ville inte ha blöja i morse heller så jag lämnade honom utan och med en hög kalsonger, byxor och strumpor i lådan för hans extrakläder idag. De skulle ta på blöja när det var dags att sova och om de skulle gå iväg längre bort än till gården. Nu håller jag tummarna och hoppas att det funkar. :)

Låter rimligt. Lite så har vi gjort i början av processen då barnen slutat med blöja. Det är ju enklast att träna hemma och inne då det inte gör så mycket om man får byta kalsonger och byxor flera gånger per dag. Det tar ju tid ibland för barnen att inse vad som händer då man blir kissnödig och kisset kommer i byxorna. Mina söner har tagit lång tid på sig att bli helt pålitligt torra. De slutade med dagblöja mellan 2,5-3 år bägge två, men ända upp i 5-6 årsåldern har det kunnat bli olyckor periodvis. Min yngsta är 5,5 år och han har fortfarande svårt med detta att ta sig tid med toa då annat är roligare, vilket gör att det blir kiss i kalsonger och byxor fler ggr/vecka. Samma sak var det med hans storebror ända upp i förskoleklass. Så man får ha tålamod och många klädombyten med en del barn. Speciellt pojkar är ofta senare än flickor med detta verkar det som.
Svar på tråden Kanske redo att bli blöjfri? Hur vet man?