Kanske redo att bli blöjfri? Hur vet man?
Amanda84 skrev 2016-11-29 10:17:50 följande:
Han ville inte ha blöja i morse heller så jag lämnade honom utan och med en hög kalsonger, byxor och strumpor i lådan för hans extrakläder idag. De skulle ta på blöja när det var dags att sova och om de skulle gå iväg längre bort än till gården. Nu håller jag tummarna och hoppas att det funkar. :)
Låter rimligt. Lite så har vi gjort i början av processen då barnen slutat med blöja. Det är ju enklast att träna hemma och inne då det inte gör så mycket om man får byta kalsonger och byxor flera gånger per dag. Det tar ju tid ibland för barnen att inse vad som händer då man blir kissnödig och kisset kommer i byxorna. Mina söner har tagit lång tid på sig att bli helt pålitligt torra. De slutade med dagblöja mellan 2,5-3 år bägge två, men ända upp i 5-6 årsåldern har det kunnat bli olyckor periodvis. Min yngsta är 5,5 år och han har fortfarande svårt med detta att ta sig tid med toa då annat är roligare, vilket gör att det blir kiss i kalsonger och byxor fler ggr/vecka. Samma sak var det med hans storebror ända upp i förskoleklass. Så man får ha tålamod och många klädombyten med en del barn. Speciellt pojkar är ofta senare än flickor med detta verkar det som.