• ereywin

Fler som kommer försöka bli gravida sommaren 2017?

Hoppar in här jag med. Jag är 25, maken är 26. Vi har varit tillsammans sen i gymnasiet och nu när vi äntligen har pluggat färdigt, har fasta jobb, köpt bostad osv. så är det dags att börja försöka.

Slutade med p-piller i början på maj, sen dess har mensen gjort lite som den själv vill... Första menscykeln var 21 dagar, andra bara 18... Efter andra ringde jag till barnmorskan och frågade om det ska vara såhär? Hon tyckte att jag skulle ge det ett par cykler till och sen ringa kvinnokliniken om det inte blev bättre. Senaste cykeln var 26 dagar! :D Nu klurar vi (jag) på om vi ska försöka redan i juli eller vänta tills i augusti enligt plan. Vi ska iväg på en resa jag sett fram emot länge i början på augusti och jag är rädd för att resan ska bli förstörd av illamående och sådär OM jag nu skulle bli gravid på första försöket... Hur hade ni gjort? 

• ereywin
    mammatillengrabb skrev 2017-07-05 14:55:06 följande:
    Jag hade kört på ändå, vi planerar också att resa men till hösten. Mådde skit förra grav men kan inte utgå ifrån att göra det igen då hade jag vart för rädd. Lika bra att ta det som det kommer, sällan det tar sig på första försöker ändå :)
    hehe, jo man kan ju se det som träning ;) Får se vad maken tycker i den frågan när han kommer hem på fredag :) Haha jag blir helt pirrig bara av att tänka på det ju :D 
  • ereywin

Kände att jag behövde berätta för någon idag, men vill liksom inte berätta det för någon jag faktiskt träffar - det känns märkligt, så jag berättar för er :D

Det kom aldrig upp på diskussion i fredags, han föreslog aldrig någon kondom. Sen har vi fortsatt oskyddat. Oklart om han vet att jag faktiskt har koll på ägglossningen (i alla fall enligt standarden i appen). Tror iofs inte att den månaden hit eller dit OM det nu skulle bli något på första försöket inte gör något.. Aja. Två dagar kvar till ägglossning, spännande det här. 

Hur går det för er andra? :D 

• ereywin
    Jooosen skrev 2017-07-11 19:53:18 följande:
    Spännande! Erat första? Börjar mina fertila dagar nu men neg på äl test än så länge. Vi båda har kommit överens för att försöka allt vi kan denna äl. Alltså sprida ut liggen lagom mycket osv haha. Fjärde försöket blir det!
    ja, första försöket med första. Vi hade ett oskyddat samlag förra cykeln, men då på en dag vi var nästan hundra på att det inte kunde bli något (jag frågade honom efteråt och då hade han tydligen hunnit fundera på det - därför antar jag att han har funderat den här gången också xD). Försöker ni med er första också? Visst säger de att man ska ha sex varannan dag? Eller ska man försöka oftare?  
  • ereywin
    Jooosen skrev 2017-07-11 20:24:04 följande:
    Å vad kul! Första för oss med! Varannan tror jag på! För oss tiillhör det ovanligheterna att köra jätte jätteofta så vi försöker varannan! Gångerna innan har jag haft stenkoll på när äl är. Men denna gång har vi kommit överens om att ja ska säga även till min sambo när vi borde försöka lite extra så man verlkligen inte missar! Man vill bara inte få de här "måste känslan" till sex men vafasen! Hur gamla är ni??
    Haha nej, varannan dag är inte direkt standard för oss heller en vanlig arbetsvecka :o Jag pendlar en och en halv timme enkel väg varje dag så det blir tidiga mornar och kvällar, vilket gör att vi hamnar lite i osynk på veckorna xD Han har fyllt 26 och jag fyller 26 i höst :) Ni då? 
  • ereywin
    Jooosen skrev 2017-07-11 21:24:49 följande:
    Ah precis, jag fattar! Jag är född 88 han 90! Men du har alltså ägglossning om två dagar? Kör du stickor eller temp? Eller Kanake bara på hur kroppen känns?
    Haha, det är ju vårt första försök - så jag gissar bara, men har alltid varit regelbunden och brukar få lite typ molvärk precis på cykeldag 14, har alltid antagit att det är ägglossningen (kan ju vara psykiskt också). :) 

@MalynCazzandra: Jag längtar också! Har kommit på mig själv senaste veckan med att tänka på att inte få mens, hur jag ska vänta med att testa osv. Jag som har lovat mig själv att inte hålla på så :D 
  • ereywin
    sabiiiina skrev 2017-07-13 22:40:18 följande:

Hej tjejer ! Jag hoppar in i denna tråden. Är 25 år gammal. Jag o killen har precis börjat försöka. Jag slutade med mina ppiller den 26 juni den 30 juni fick jag piller mensen som höll i sig i 4 dagar. Sen den 10 juli alltså 6 dagar efter att mensen hade slutat så fick jag en pytte liten blödning. Jag undrar om detta kan vara en nidblödning. Har hört att man kan få ägglossning snabbt efter man slutat med ppiller och att kroppen är väldigt fertil precis i början efter man slutat. Är de någon som har erfarenhet av detta? Jag åt kombinerade ppiller.

Mina första cykler var heeeeelt off efter att jag slutade med p-piller. Den första var 21 dagar, den andra 18 och den tredje 26, är inne på fjärde nu och först nu känns kroppen som vanligt igen. De första var katastrofala på alla sätt och vis, fick massa finnar, hade hemska humörssvängningar och kände mig allmänt off. Pratade med barnmorskan som skrivit ut p-pillren och hon sa att det kan blir lite hur som helst när man slutar med p-pillren. Men man kan ju hoppas att det var en nidblödning, men det känns otroligt tyvärr :( 
  • ereywin
    MalynCazzandra skrev 2017-07-16 12:58:34 följande:

Igår började det "trådiga" så antar att jag har äl nu. Här lite lätt som mensvärk också så känns rätt. Vi myste igår och kör varannan dag men känns som att man kanske skulle försöka ikväll med... Här försökt sen april så vore kul med ett plus snart! :) Hur går det för alla andra?

jag hade också lite mensvärkskänsla igår, hoppas att det var ÄL (som i så fall var på cykeldag 15...), vi fick till det i fredags och igår i alla fall, kanske blir en gång till idag också.. Räknar någonstans med att det inte går på första försöket, men hoppas ändå lite mer än jag egentligen vill erkänna... 
    Lillatjejen1992 skrev 2017-07-16 14:15:27 följande:
    Ingen äl så blir inget plus för oss denna månad. Kämpat på sen förra sommaren

Alltid haft tanken att innan 25 ska jag vara gravid men det blir det nog inget med då jag fyller 25 den 6/8. Lite extra tungt denna månad.
    Åh vad jobbigt! Håller tummarna för nästa månad för er <3
  • ereywin

Hur går det för er? Jag fick lite kalla fötter dagarna efter jag tror att jag hade ägglossning så här har det inte mysts något på en vecka, men nu har paniken släppt i alla fall :) Läskigt med första försöket :P Fyra dagar till BIM här, sjukt nervös - har haft lite typ mensvärk idag, vilket jag aldrig har innan mens så jag hoppas att det är ett gott tecken :) Sjukt sugen på att åka och köpa ett test också, tålamodet är liksom slut - men jag har lovat mig själv att vänta tills på torsdag om inte mensen kommit innan dess :) 

• ereywin
    Celegans skrev 2017-07-23 23:09:42 följande:
    Stort lycka till! Första försöket för mig och tyvärr kom mensen. Väldigt tråkigt för kroppen kändes gravid. Men det är bara att släppa besvikelsen och fokusera framåt. Hoppas på andra gången gillt... :)
    Ja precis, håller tummarna för ert nästa försök! :) Om vi inte fick till det den här gången så hoppas vi på nästa och jag får i så fall ett par kvällar att dricka drinkar på Manhattan innan nästa bebisförsök så det är inte det värsta som kan hända det heller :) 
  • ereywin
    Celegans skrev 2017-07-25 11:05:44 följande:
    Nej man får fokusera på det positiva. :) Unnade mig ett par glas rött igår. Ingen idé att deppa ihop helt.
    Här dök mensen upp idag. Har haft det lite på känn att den var på väg men hoppades ju ändå. Får göra nytt (lite mer seriöst) försök nästa månad, tror vi ev. missade ägglossningen när jag fick panik och inte vågade försöka mer förra helgen :P Tar det sig inte nästa försök så ska jag nog köpa hem ägglossningsstickor och se om jag missar något :) 
  • ereywin
    Celegans skrev 2017-07-26 22:57:12 följande:
    Tråkigt att mensen kom, men bara att försöka igen nästa månad! :) Vi kommer nog satsa på att ha sex varannan dag från att mensen är över och sedan en bit efter förlossningen för att verkligen försöka vårt yttersta. I övrigt kan vi nog inte göra mkt annat för att förbättra våra chanser. Har varit lite skönt att tänka på annat några dagar. Från ägglossningen till mensen kom kunde jag knappt tänka på annat.
    Och jag kan inte tänka på annat just nu. Tänker nästan bara på att något ska vara fel och att vi inte kommer kunna få några barn. Och då var det här ändå första, halvhjärtade försöket.... Hoppas att nästa försök inte tar så hårt på mig om det inte tar sig, för det här är inte roligt :( 
  • ereywin
    Celegans skrev 2017-07-27 16:47:14 följande:
    Ingen idé att oroa sig ännu. Jag vet att det är enklare sagt än gjort, men efter bara ett försök så ser våra chanser fortfarande goda ut. :) Det är ju en lite knepig grej att få till just att bli gravid, många parametrar som ska stämma överens samtidigt vid befruktning, även när både ägg och spermier är friska. För det mesta är naturen smart och endast rätt ägg och spermier får chansen, annars kanske det skulle bli fler missfall eller bebisar som föds med defekter. Hur gammal är du? Tar du några tillskott eller så nu när ni försöker skaffa barn? Jag är 28 och äter tillskott för gravida med bland annat folsyra.
    Jag har ätit mitt val kvinna ett tag men har så svårt för de tabletterna så nu gick jag över till bara folsyra för att få äta lite mindre tabletter :) Jag är 25 (fyller 26 senare i år), så åldern är ju inget jag borde oroa mig för egentligen. Oroar mig mest nu för att min menscykel är lite knepig sen jag slutade med p-piller i våras, tänker att om den här cykeln blir som de andra har varit så ska jag ringa kvinnokliniken och kolla vad det kan bero på :) 
  • ereywin
    Celegans skrev 2017-07-27 18:22:33 följande:
    Ja det kan ju vara skönt att prata med kvinnokliniken. :) Använde ni något ägglossningstest sist ni försökte?
    Nej, så gissningsvis är det väl kanske därför det inte funkade - enligt min app kommer vi vara utomlands nu när jag har ägglossning, jag tror dock inte att det stämmer. Men tänker att vi ligger regelbundet fram till mens den här månaden och ser vad som händer så får vi prova ägglossningstest nästa månad när vi är hemma igen om det inte tar sig på semester :) ni då? 
Svar på tråden Fler som kommer försöka bli gravida sommaren 2017?