Inlägg från: Påven Johanna II |Visa alla inlägg
  • Påven Johanna II

Gravid IGEN - pappan missbrukar

Jag tycker inte att du ska abortera ett 12 veckor gammalt foster. Däremot tycker jag att du ska ta ditt ansvar som förälder till snart två barn och avsluta relationen till deras far. Det vill säga, jag tycker att du absolut bör sluta ligga med en man som slår dig vid sidan av att ha ett pågående missbruk.

Det spelar ingen roll att er dotter sover på nätterna, det kommer en natt när hon inte gör det och det kommer en dag när era barn själva ska fatta viktiga och bra beslut om hur de vill leva och vad de är villiga att underkasta sig. Vid det laget vill du, förmodar jag, att de inte agerar ut allt de blivit tvungna att vara med om under sin uppväxt. Jag utgår från att du vill att de ska vara rädda om sig, få och klara av att behålla en god självkänsla som i sin tur ger dem optimala möjligheter att få ett rikt och tillfredsställande liv. För att uppnå det är det viktigt för dem att du visar dem vägen till ett sådant liv.

Så behåll barnet, och gör dig på riktigt fri från deras missbrukande pappa. Skaffa dig en vettig och konsekvent handlingsplan och försök förutspå alla eventualiteter. Skaffa dig den hjälp du behöver ha och hitta ett mer objektivt förhållningssätt till mannen och hans problem. Han är inte en "fin pappa", han vet inte hurdan pappa han är eller vill vara och kan inte heller veta det. Till det krävs helt andra verktyg än de han hittat i en påse eller i en burk.

Jag tror inte ett skit på att han aldrig kommer tillbaka om du behåller. Tvärtom kommer han nog raglande för att antingen ligga med dig eller slå dig eller varför inte både ock. Det är då du måste stå upp för de barn du valt att sätta till världen och stå emot alla känslor av lust, kärlek, beroende eller vad det nu är som rör sig inom dig. Det tycker jag är din stora uppgift och något du verkligen är skyldig era barn.

• Påven Johanna II
    Corn skrev 2016-12-18 13:02:00 följande:
    Det finns mycket vettigt i det där och jag håller helt klart med. Men jag kan inte ljuga och säga att det blir enkelt. Han har raderat mitt nr helt klart, så han vägrar läsa mina sms. Msn jag har fptt lev.rapport om att han sett UL-bilden jag skickade. Inget svar. Och jag känner mig så GRYMT korkad som hoppas... Är han inte påverkad är han en fantastisk människa, som har en sån hård bakgrund bakom sig. Jag kan ta att han gör saker mot mig. Men hela grejen med att offta min dotters syskon för ATT han ska komma hit som innan... Det säger mer än honom än mig.

Han har ju tydligen svårt att släppa mig med. Jag kanske borde flytta?
    Men det spelar ingen roll att du kan ta saker han gör mot dig. Det är destruktivt för era barn om du fortsätter låta honom göra saker mot dig. Det är viktigt att du inser det. Det finns inget barn som vuxit upp med att en förälder slår den andra som inte på något sätt tagit skada av det också i de fall där de inte själva blivit misshandlade.

Att bara flytta tvivlar jag på hjälper. Att på allvar avsluta relationen och stå för det och dessutom flytta är bättre.

Jag tycker att du ska strunta i om du är korkad eller inte som fortsätter hoppas, jag tycker att du ska lägga hela tyngdpunkten på att undertrycka dina känslor för honom och låta bli att falla till föga inför någon vars beteende är skadligt för barnen. Ditt eget beteende för den händelse att du trots allt inte bryter med honom är också skadligt för era barn. Det ena är väldigt litet nu och nästa inte ens fött, men de blir snart skolbarn och sedan tonåringar och det är då du ska skörda frukterna av de val du företar dig nu. Du vill väl inte stå där och se hur barnen fått självskadebeteenden, missbruk och andra mycket svåra men av att du så gärna velat fortsätta att ligga med och hålla en destruktiv person med stora problem nära dig. Det är ju komplicerat för barnen ändå att de har en missbrukande och våldsam pappa. Du borde lägga krut på att skaffa dig strategier och kunskaper om hur du bör hantera de känslor och frågor som de ofrånkomligen så småningom kommer att ha och ställa. Då är du en bra förälder (förmodligen också en mycket trött förälder eftersom du under hela deras uppväxt måste täcka upp för och kompensera pappans alla brister och oförmågor).
Svar på tråden Gravid IGEN - pappan missbrukar