• 090klo

Gravid IGEN - pappan missbrukar

Hej TS!

Jag har inte hunnit läsa alla svar så ber om ursäkt om detta redan blivit sagt.

Om du inte vill göra abort så tycker jag inte du ska göra det, om du känner att du klarar av att ha två barn! Satsa istället på att bygga upp trygghet och stabilitet i eran lilla familj+du och dina två barn. Lämna pappan, han är missbrukare, han kommer med väldigt osunda krav och hållhakar, och han verkar inte lyssna på dig över huvudtaget. Om det är på grund av hans missbruk är ju det väldigt sorgligt, men det måste han styra upp och du kan inte rädda honom.

Berätta för honom att om han vill ha med barnen att göra så får han bli nykter först, helt nykter, inte nykter för stunden och komma in och vara en "jättebra" pappa.

Du har helt rätt, han har ett stort ansvar i det här men han verkar inte mogen/nykter/villig/kapabel till att ta det. För att få ordning på ditt liv med dina barn är det kalla handen som du måste ge honom.

Prata med din barnmorska om situationen, säg att du känner dig ensam och hon kanske kan fixa fram stödgrupper/mammagrupper för singlar i din stad osv. Se om det finns hjälp hos soc eller om du behöver prata med en kurator. Planera redan nu vad för jobb du kan söka när barnen kan börja dagis eller om du ska börja plugga, se vad du har för möjligheter med ett boende som du trivs med, ta en promenad om solen skiner, ring en vän eller din mamma och bara snacka, unna dig nåt gott att äta ibland, var snäll mot dig själv och dina barn :)

Jag tror du har alla chanser i världen att få en lyckad framtid och familj med dig och dina barn!

Varma hälsningar/ Cindy

Svar på tråden Gravid IGEN - pappan missbrukar