Corn skrev 2016-12-18 11:33:53 följande:
Jag har släppt in honom dom nätterna för att han suttit utanför min dörr. Vissa gånger har han bara suttit där. Knackat lite, smsat. Bett mig släppt in honom.
ndra gånger har han varit aggressiv och jag har tänkt att han får lugna ner sig här inne. Men INTE när jag haft dottern här. Då har han varit här på dagen och det varit ok, han har varit lugn. Han gör iandrig något ont med henne. Han blev själv misshadlad som barn och just därför han backar ibland för att inte "råka" något.
Ja men ni hör ju, det är så himla invecklat. Men jag blir otroligt ledsen när ni ni kallar mig oansvarig.
Jag förstår att du blir ledsen för det, och jag är säker på att du älskar din dotter, men beslutet att fortsätta ha en på-av relation med en missbrukande man är inte ansvarsfullt gentemot din dotter. Jag tänker att alla föräldrar ofta tänker: "hur kan jag bli en ännu bättre förälder?" I ditt fal är svaret solklart: när du tar ansvar för att din dotter inte utsätts för din oansvarsfulla beslut gällande dennes pappa.
Du säger att han aldrig gör henne illa. Jo det gör han. Inte fysiskt nej, men han gör henne illa genom att fortsätta knarka, genom att knarka hos er (du skriver tex att du kommit på honom med tabletter eller att han kommit påverkad till er), genom att slå dig och tvinga till sig sex genom tjat fast du inte vill. När han behandlar dig illa så påverkar det henne. Han gör henne också illa genom att komma och gå i hennes liv när det passar honom. Han gör henne med andra ord illa hela tiden. Du kan hindra honom från att fortsätta göra henne illa!
Din dotter blir större och kommer börja vakna när han är utanför och härjar, hon kommer se honom påverkad, hon kommer förstå att han misshandlar dig. jag har jobbat som lärare i många år och haft barn som haft missbrukande föräldrar och misshandlade föräldrar. Trasigare ungar får man leta efter. Det gör ont i hjärtat på mig att du inte tar ditt ansvar som förälder och bryter med denna man. Istället sitter du och önskar att han kommer tillbaka till dig så ni kan fortsätta som förut. Din dotter kommer ha dig som sin förebild, vill du att hon ska leva i en sådant här förhållande? Vill du inte visa henne ett bättre liv?
Bryt kontakten med honom tills han är ren (sen kanske han aldrig blir det men då får du och dottern ett bättre liv utan honom). Att bryta är ju rådet som ges till medberoende anhöriga till narkomaner. Annars finns ingen anledning för honom att skärpa sig för du tar alltid honom tillbaka, ger sex och kärlek. Tough love är det som gäller, för älskar du honom som du säger att du gör vill du väl att han tar tag i sitt liv och blir ren? Och det gör han först när han inte har någon (du) som räddar honom hela tiden.
Du klarar det! Du kan. Hämta styrka hos dina närstående och från en kruator/psykolog. Vänd dig till MVC, vårdcentral, ungdomosmottagning, kvinnojour, anonyma narkomaners anhöriggrupp, etc. Du måste få hjälp att ta dig ur detta! Du kan!
Och vill du behålla barnet så gör det.
Ps. Att många här skriver vad du uppfattar som hårda råd är för att vi blir så illa berörda av det du berättar och oroar oss för din dotter. Ett oskyldigt barn som blir utsatt för detta genom två föräldrars dåliga val. Vi vill henne och dig väl.