Inlägg från: Anonym (Fd. vän) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Fd. vän)

Gravid IGEN - pappan missbrukar

Huruvida du vill göra en abort eller inte är helt och hållet upp till dig.

Även om allt ser bra ut på KUB och fostret verkar vara friskt tycker jag inte att det är en dålig idé att ägna det sociala arvet en tanke.

Vilket liv är det du önskar för dina barn? Vilket öde vill du att de går till mötes?

De behöver inte alls sluta som missbrukare, men faktum är att de har mycket större chans än andra att drabbas av psykisk ohälsa, missbruk, självskadebeteende etc.

Sedan undrar jag om inte socialtjänsten inte ställer några krav på dig som mamma med tanke på ditt umgänge med pappan?

En av mina närmsta vänner fastnade i en relation med en blandmissbrukare. En trevlig kille som inte ville någon illa men som genom sitt leverne utsatte både sig själv och andra för risker.

Min vän hade barn sedan tidigare och blev gravid igen med honom. Hon kunde inte bryta kontakten med honom trots att det var dåligt både för henne och barnen. Till sist kände jag att jag var tvungen att skydda hennes barn om hon nu saknade förmågan att göra det. Socialtjänsten krävde att hon skulle bryta upp med honom om hon ville ha sina barn kvar. De erbjöd hjälp med flytt och en nystart på annan ort, långt bort från det destruktiva.

Hon klarade det ändå inte utan fortsatte att träffa honom i smyg. Resultatet blev att hon förlorade vårdnaden om sina barn sedan tidigare. Det barn som föddes med missbrukaren som pappa blev omhändertaget och placerat direkt efter förlossningen. Är det en risk du är villig att ta? För det kommer att finnas människor i din omgivning som reagerar på att du inte sätter dina barn främst och att du inte kan säga nej till honom. Min vän blev givetvis väldigt upprörd när jag berättade att jag hade gjort en orosanmälan men jag ansåg att jag som vuxen medmänniska fick ta ett ansvar över hennes barns välmående när hon inte hade den kapaciteten.

• Anonym (Fd. vän)
    Corn skrev 2016-12-19 14:05:01 följande:

Jag vet inte vad det är för bild vissa av er målar upp? Jag bor ensam med min dotter, pappan bodde i närheten men flyttade i somras och bor flera km bort nu. Han är hör i närheten hos sina polare ganska ofta men aldrig HÄR nu efter att han sagt upp kontaktakten med oss. Innan träffade han oss några gånger i månaden och då som jag skrev ovan, var fokuset på dottern. Vi varken bråkade eller gjorde annat runt henne. När hon sen sov för natten skötte vi vårt eget. Och ja vaknade hon tidigt var han uppe med henne då han har stora sömnproblem och ändå inte sover särskilt mycket.

Sen dröjde det några veckor innan dom sågs på samma villlkort igen.

Nån gång har jag kommit på honom med att dra i sig tabletter "i smyg" och han säger att det är för att han ska orka funka normalt. Men då har han åkt rätt ut samma sekund.

Han har sagt upp kontakten med dig nu ja. Men hur skulle du reagera om han ångrade sig? Sade att han ville ha kontakt och besöka er? Ha en relation till båda sina barn? Kan du vara så stark att du villkorar den? Tex att han bara är välkommen efter en rad rena urinprov.

Det känns som att du ändå är inställd på att han aldrig kommer att vara drogfri och stabil i sitt leverne.

Jag vet också hur tufft det är att vara ensam med två små. Man blir lite extra sårbar och det kanske inte alltid är så lätt att följa den plan man lagt upp. Det är därför jag undrar och frågar hur du tänker kring sådana här saker.
Svar på tråden Gravid IGEN - pappan missbrukar