Gravid IGEN - pappan missbrukar
Huruvida du vill göra en abort eller inte är helt och hållet upp till dig.
Även om allt ser bra ut på KUB och fostret verkar vara friskt tycker jag inte att det är en dålig idé att ägna det sociala arvet en tanke.
Vilket liv är det du önskar för dina barn? Vilket öde vill du att de går till mötes?
De behöver inte alls sluta som missbrukare, men faktum är att de har mycket större chans än andra att drabbas av psykisk ohälsa, missbruk, självskadebeteende etc.
Sedan undrar jag om inte socialtjänsten inte ställer några krav på dig som mamma med tanke på ditt umgänge med pappan?
En av mina närmsta vänner fastnade i en relation med en blandmissbrukare. En trevlig kille som inte ville någon illa men som genom sitt leverne utsatte både sig själv och andra för risker.
Min vän hade barn sedan tidigare och blev gravid igen med honom. Hon kunde inte bryta kontakten med honom trots att det var dåligt både för henne och barnen. Till sist kände jag att jag var tvungen att skydda hennes barn om hon nu saknade förmågan att göra det. Socialtjänsten krävde att hon skulle bryta upp med honom om hon ville ha sina barn kvar. De erbjöd hjälp med flytt och en nystart på annan ort, långt bort från det destruktiva.
Hon klarade det ändå inte utan fortsatte att träffa honom i smyg. Resultatet blev att hon förlorade vårdnaden om sina barn sedan tidigare. Det barn som föddes med missbrukaren som pappa blev omhändertaget och placerat direkt efter förlossningen. Är det en risk du är villig att ta? För det kommer att finnas människor i din omgivning som reagerar på att du inte sätter dina barn främst och att du inte kan säga nej till honom. Min vän blev givetvis väldigt upprörd när jag berättade att jag hade gjort en orosanmälan men jag ansåg att jag som vuxen medmänniska fick ta ett ansvar över hennes barns välmående när hon inte hade den kapaciteten.