Gravid IGEN - pappan missbrukar
TS, om du har kraft och energi, samt en genuin önskan om att få ett barn till ser jag ingen anledning för dig att göra abort. Men då måste du verkligen känna att du är beredd att satsa ALLT för båda barnen, och att du orkar ge det till två barn. Utifrån vad du skrivit om pappan så har du en tuff tid framför dig och du bör räkna med att vara 100% ensamstående. Orkar och vill du vara det med två barn så kör!! Känner du att det är tufft redan nu, så tänk över abort, men inte för "pappans" skull utan för DIN skull! För att du själv ska få ett så bra liv som möjligt.
Jag kommer skriva samma sak som många redan skrivit, men utan hårda ord och utan att döma dig; du MÅSTE skydda din dotter (och hennes eventuella syskon). Du måste hålla pappan borta, för jo, det är värre att ha en opålitligt, missbrukande pappa som dyker upp ibland än en missbrukande pappa på avstånd som inte får en chans att göra skada. Du måste vara beredd att välja dina barn, och berätta för dem om och om igen att deras pappa är sjuk och inte kan vara med dem, men att det inte är deras fel.
Utifrån det du skriver låter det som du har ett djupt medberoende och det behöver du kanske hjälp att ta dig ur? Hjälp att hitta styrka och självkänsla nog att hålla dig ifrån en relation som inte är bra för någon av er, varken din dotter, dig själv eller ditt ex. Jag har levt som medberoende och det är ett helvete att ta sig ur, att tvingas se sanningen, men när man kommer ut på andra sidan blir det SÅ mycket bättre!