Inlägg från: Anonym (Tess) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Tess)

Gravid IGEN - pappan missbrukar

Sluta skyll på att du inte kan rå för dina känslor för honom etc. Nej det kan du inte, men du kan välja hur du vill leva ditt liv med ditt barn. Du kan, och bör välja ett liv åt ditt barn där hon slipper en missbrukande pappa.

Jag har en missbrukande bror och jag vet hur dom fungerar. Jag älskar honom trots allt, men hade han haft ett stackars oskyldigt barn hade jag fanimej sett till att han aldrig kom i närheten av det barnet.

Pappan borde inte överhuvudtaget få vara i närheten av er förrän han är totalt drogfri och har varit det ett tag. Hur i helvete kan du låta honom vara med er när han är påverkad?? Vill han ens sluta?

Jag tycker helt ärligt att du ska göra abort. Det räcker med ett stackars barn med en usel pundarfarsa och en mamma som låter idioten komma och gå som han vill. Skärp dig! Och gör det som är bäst för ditt barn, håll honom borta från henne. Bryt helt och hållet.

• Anonym (Tess)
    Corn skrev 2016-12-19 07:44:01 följande:

Mitt barn träffar honom inte när han är påtänd. Mer har jag inte lust att ge detaljer om..... Att han fått komma och gå... Fan det är inte så lätt! Ni snackar som att det bara är att trycka på en knapp! Jag försöker så gott jag kan. Jag är med mitt barn varje dag, dygnet runt. Jämt! Hon är en jätteglad och framåt liten tjej. Hennes första ord var PAPPA. Han har försökt få i sig tabletter i badrummet nån gång men jag har kastat ut honom direkt då. Han ska inte vara här och punda.

Om han vill sluta? Han har varit missbrukare sen han var 10 år gammal..... Så jag vet inte? Jag vet inte alls. Vi har ingen kontakt just nu. Behåller jag kommer han att hålla sig borta, så egentligen är det ett bra val.... Behåller jag inte kommer han söka upp mig igen, eftersom att jag gjorde som han sa.

Ja jag vet inte..... suttit uppe halva natten och funderat. Gråtit och gråtit.

Jag menar inte att vara elak. Jag vet att jag låter hård.

Jag förstår verkligen att det är svårt. Man vill hoppas in i det sista att allt ska bli bra och funka.

Men det enda rätta nu, oavsett om du behåller barnet eller inte, är att bryta. För din egen och framförallt för barnets/barnens skull.
  • Anonym (Tess)
    Corn skrev 2016-12-19 08:59:42 följande:

Jag är ju inte så dum att jag inte fattar att jag måste bryta HELT med honom. Därför drar jag mig för att prata om mina känslor om honom här inne. Att jag känner hårt för honom betyder inte att jag sätter honom före min dotter.

Folk som inte känner mig påstår en massa... Alltså vad är det för skitsnack? Ser ni inte vad jag skriver? Han har varit här då och då JA, med dotter här för att DOM TVÅ ska umgås. För att han själv bett om det. När han INTE haft droger i sig. Varför ska jag hindra det umgänget???

När han varit påverkad har han INTE fått komma in, om barnet varit hemma. MEn ja annars har jag släppt in honom.... vilket inte är särskilt många gånger.

Jag är ledsen, men jag anser inte att det är ok att du släpper in honom när han nån gång då och då inte har droger i sig och vill vara pappa plötsligt. Där borde du sätta stopp, antingen är han helt drogfri eller också träffar han inte sin dotter. Punkt slut.

Jsg försöker tala om för dig att jag förstår att det är svårt, men du har ett ansvar gentemot ditt barn. Skitsamma vad du känner för honom, din dotter ska inte behöva ha en missbrukande "pappa" som kommer och går som han vill, i sitt liv. Hon kommer INTE må bra av det.

Ta hjälp av någon professionell, nån som jobbar med missbrukare/anhöriga, sånt här är jävligt svårt att hantera själv.
  • Anonym (Tess)
    Corn skrev 2016-12-19 12:13:18 följande:

Så hellre ingen pappa alls än någon som kommer några gånger i månaden och är "ren"?

Ja utan tvekan.
  • Anonym (Tess)
    Corn skrev 2016-12-19 16:36:23 följande:

Det är ju precis så det är. Folk hejjar på att döda ena, behåll andra. ALLT blir så mycket enklare då tydligen!

Om du tar av dig offerkoftan och faktiskt tar till dig lite av de vettiga råd och åsikter du fått så tror jag både du och ditt barn (ev 2 barn) kan få ett jättefint liv utan en knarkare till pappa.

Du pratar bara bort att han är en totalt olämplig pappa, det säger sig självt att ditt barn inte kommer må bra av att ha en knarkande pappa som dyker upp lite då och då när han är "ren".

Som sagt, min bror är missbrukare, inte riktigt samma sak men jag vet hur det är. Då och då är han också "ren" (spelar ingen roll för har man knarkat så länge så är man inte särskilt vettig i huvudet vid de tillfällena heller) och dyker plötsligt upp och vill ses en stund. Det gör ont i hela kroppen att behöva säga nej, men han är inte välkommen hemma hos mig och DEFINITIVT INTE när mina barn är hemma.

Jag ser hur han lider ibland när han pratar om att han inte träffar sina syskonbarn, men han har sig själv att skylla. När han är drogfri är han välkommen när som helst.
  • Anonym (Tess)
    Corn skrev 2016-12-19 19:46:10 följande:

Hade det varit lätt att sluta missbrukade hade dom allra flesta slutat, Jag har ingen offerkofta på mig... jag vill bara kunna vara ÖPPEN med vad jag känner inför era svar till mig.

Ja såklart. Har inte påstått något annat.

Fast du verkar inte vilja lyssna på eller ta till dig någonting alls. Din dotter kommer ta skada av att ha en missbrukande pappa som kommer och går som han vill. Förstår du inte det??

Jag bara upprepar mig känns det som, men vill du ditt barns bästa så bryter du helt med den här killen. Om du inte gör det tycker jag att det är otroligt dumt att sätta ett till barn till världen som ska behöva växa upp under dom omständigheterna. Ja, jag må låta elak men när det gäller oskyldiga barn som hamnar i kläm så blir jag förbannad.
  • Anonym (Tess)
    Corn skrev 2016-12-21 07:08:01 följande:

Ok."Tragiskt" tack för den.

Lämnar tråden.

Det ÄR tragiskt att du inte lyssnar. Det betyder att ditt barn troligtvis kommer behöva växa upp med detta.
  • Anonym (Tess)
    Jw83 skrev 2016-12-21 07:29:10 följande:

Jag håller med. Det hade varit en sak om ts sa ''jag har handlat helt fel. Min dotter har fått lida och jag ska göra en helomvändning i mitt liv''

Då hade det funnits en chans till förbättring. Nu sitter hon med händerna för öronen och upprepar saker som ''jag är en bra mamma, jag tar ansvar, pappan är en bra pappa när han vara knarkat lite, ingenting är mitt fel, alla är dumma som inte stöttar mig''

Jag undrar hur hon kommer reagera när hennes egen dotter sitter arbetslös och ung med 1 snart 2 barn med en narkoman till pappa. När hennes egna dotter får stryk av sin pojkvän men fortsätter ha sex med honom. När dotter låter sitt barn umgås med narkomaner påverkade av morfin. Då kommer ts säga : Vilken bra mamma du är! Du är så ansvarstagande. Varför inte skaffa fler barn med denna fina narkoman?

För det är PRECIS så det kommer gå för dottern om inte ts inser sina misstag och gör en total helomvändning i livet.

Exakt så!
  • Anonym (Tess)

Han kommer garanterat tillbaka, så att säga att han är ute ur TS liv nu är ju bara naivt.

• Anonym (Tess)
    Corn skrev 2016-12-21 19:33:55 följande:

Vi har barn ihop, det är inte så enkelt! Jag ville informera om mitt val, inte att vi ska ha kontakt.

Nu menade inte jag att du kontaktade honom, utan jag är rätt säker på att han kommer höra av sig/dyka upp hos dig igen när det passar honom.

Vad gör du då?
  • Anonym (Tess)

Dessutom så klankar jag inte ner, jag har sagt flera ggr att jsg förstår att det är svårt och jobbigt. Återigen, jag vet ju hur det är att ha en nära anhörig som missbrukar.

Jag har sagt att du verkligen skulle behöva få samtalsstöd hos någon som jobbar med missbrukare och anhöriga.

Det är skitsvårt, men du tar inte till dig någonting!! Det är frustrerande att läsa att du bara hugger tillbaka oavsett vad man säger.

Han BÖR EJ ha någon kontakt med barnet alls tills han är drogfri (om han nu någonsin blir det). Det finns inga andra vettiga alternativ.

• Anonym (Tess)
    Anonym (.) skrev 2016-12-21 20:53:17 följande:

Man kan säga samma sak på olika sätt, särskilt till någon i en utsatt situation som tycker världen är jobbig som den är. Dina inlägg är inte stöttande även om innehållet är relevant, kanske därför ts hugger tillbaka?

Som vi nämnt tidigare så hade åtminstone min approach varit annorlunda om TS visade att hon vet att hon måste göra en ordentlig förändring för sin dotters skull.

Istället för att säga att "det är inte så farligt, han har bara träffat dottern när han hade lite morfin i sig", eller jämför det med annars nyktra föräldrar som ev dricker lite på midsommarafton tex...då blir jag förbannad. Men jag vet att hon är medberoende, och som sagt, hon behöver hjälp att ta sig igenom det här på ett bra sätt.

Jag är verkligen ingen elak person och jag menar inget illa, men jag blir upprörd när oskyldiga barn hamnar i kläm och tvingas växa upp så här.

Jag är övertygad om att TS ooch hennes barn kan få ett fint liv, om hon bara förstår att hon måste bryta kontakten helt med pappan som situationen är nu.
    Corn skrev 2016-12-21 19:53:18 följande:

Jag hugger inte, jag lyssnar. Men jag kan inte göra mer heller - lyssna. Sen måste jag tänka själv. Sen håller jag inte med om allt alla skriver heller och då säger jag ifrån. Men tro mig.... jag lyssnar. Annars hade jag inte loggat in här.

Även om jag blir emotsagd så är det skönt att någon tar sig tiden... Jag är ju ensam om detta irl.

Mm.... inte ens övervakade umgängen?

Nej, när han är drogfri.

TS, jag är ledsen att jag låter hård och elak. Jag önskar dig faktiskt allt gott, det är ledsamt att du känner dig så ensam i allt det här. Nu tjatar jag, men kan du inte kontakta någon som du kan prata med? Det finns bra stöd.
  • Anonym (Tess)
    Corn skrev 2016-12-22 13:22:08 följande:

Jag förstår inte vad som inte visar att jag måste göra något drastiskt? Jag har inte planerat att ha mer kontakt med honom. Det jag måste bestämma mig för nu är abort eller inte. Båda valen känns bara helt åt helvete.

Men...ok. Jag vet inte vad jag ska säga mer. Önskar dig lycka till, hoppas allt löser sig för dig.
  • Anonym (Tess)
    Corn skrev 2016-12-27 15:30:22 följande:

Ok jag glömde - i Sverige får man aldrig klaga eller visa sig svag.

Beklagar.

LÄMNAR TRÅDEN, TRÖTT PÅ DETTA!

Men nu får du ju sluta. Väx upp!
  • Anonym (Tess)
    Corn skrev 2017-01-04 13:45:17 följande:

HUR ska jag växa upp? Ang vad?

Vad är det med folk och "väx upp"? Det går att prata med folk utan att säga så, jag lovar.

Eller så kan det ju eventuellt vara så att folk säger så för att det är sant....du har snart två barn, då är det dax att växa upp och bla ta ansvar för sina egna beslut.
Svar på tråden Gravid IGEN - pappan missbrukar