Inlägg från: Hallonsoda2016 |Visa alla inlägg
  • Hallonsoda2016

Gravid IGEN - pappan missbrukar

Hemskt situation du har hamnat i TS!

Jag tycker att du ska behålla barnet, för det är det du vill känns det som.

Det kanske är bra att pappan nu bryter med er av egen vilja. Barn ska inte växa upp med missbrukare. Jag har själv varit i enligt mig en perfekt relation där det sen visade sig att han missbrukade värktabletter. Jag hade ingen aning om det först utan detta kom fram 6år in i förhållandet. Tyvärr blir man hemmablind och medberoende när man har en partner/god vän som missbrukar.

Du verkar ha lite skyddslappar på men det är inte så konstigt, du är i en känslig situation.

Behåll barnet, bryt med pappan. Kanske flytta närmare din mamma? Försök att skaffa hjälp utifrån så att du kan jobba med dig själv och din självkänsla. Du kommer att träffa en "bättre" pappa i framtiden till dina barn :)

• Hallonsoda2016
    Corn skrev 2016-12-19 09:03:05 följande:

Tack för förståelse. Det är inte så lätt nej......

Jag kommer kanske flytta närmare min mamma OM jag behåller. Jag och pappan bodde i samma område till i somras. Då flyttade han. Efter att ha fått MIG att stanna när jag var på väg att flytta härifrån för att få komma bort.

Jag kan vara jättesmart innan och vara hård, kall och avståndstagande. Och så faller jag tillbaks för han vet exakt vad han ska göra.Typisk missbrukare, jag vet.

Det finns ju en människa bakom missbruket och det är honom du älskar/tycker om. Jag känner igen känslan att när det är bra så är det bra och när det går dåligt så är det riktigt dåligt.

Det största problemet med att vara medberoende är att man tror att man kan hjälpa personen som missbrukar och att man kan ha ngn slags kontroll. Men det går inte.

Jag kan förstå att det är extra känsligt när ni har ett barn inblandat. Du vill ha kvar ngn slags relation för det är trots allt din dotters pappa det handlar om. Men det du borde tänka på egentligen är att du kan aldrig göra det valet åt pappan, dvs att vara en bra och nykter pappa. Så oavsett hur du försöker att reglera besöken idag så kommer det ngn gång komma tillfällen som du inte kan påverka att han är nykter.

Ngt jag tänkte mkt på var det sociala arvet. Man tar ofta efter sina föräldrar. Du kanske kan skydda din dotter som liten men sen när hon blir äldre och förstår mer? Det var största anledningen till att jag lämnade min pojkvän som jag var tillsammans 6år med. Jag förstod att jag inte kunde hjälpa ngn som inte ville bli frisk, han var inget pappamaterial. Så hur tungt det än var så lämnade jag mitt livs kärlek för att få ett bättre liv med ngn annan. Jag hittade sedan en fantastisk man och vi har idag en son på tre veckor.

Du ska självklart behålla barnet om du vill det. Ingen kan tala om för dig hur du ska göra. Det är enbart ditt beslut. Men oavsett vilket beslut du än tar så försök att ta avstånd från pappan. Förr eller senare kommer ngt gå snett eller att ngn utomstående gör en anmälan till soc. Då är det jobbigt om han är insyltad i ditt och barnens liv mer än nödvändigt.
Svar på tråden Gravid IGEN - pappan missbrukar