Inlägg från: Anonym (.) |Visa alla inlägg
  • Anonym (.)

Gravid IGEN - pappan missbrukar

Så här är det. Det finns något som kallas medberoende. Man blir beroende av att bli behandlad illa. Det har inget med kärlek eller saknad att göra men hjärnan "bortförklarar" det så för att skydda sig. I verkliga livet resulterar det i att du blir våldtagen och utnyttjad. Ta kontakt med någon kvinnojour. Google på kvinnojour vilken stad du nu befinner dig i, och sen berätta allt för dom. Visa också den här tråden. Lycka till skickar dig styrka.

• Anonym (.)

Ts det känns som att du är på rätt väg! Nu när barnets pappa är ute ur ert liv har du tagit ett stort steg åt rätt håll!! Se till att han aldrig kommer in i barnens och ditt liv så har du säkrat en stor del av både barnens och din framtid. Det är även stort att du har haft samtalet ang. Abort. Berättade du hela situationen då? Kan du inte prata med någon barnmorska för att få stöd i situationen du befinner dig i?

• Anonym (.)
    Anonym (Tess) skrev 2016-12-21 17:36:45 följande:

Han kommer garanterat tillbaka, så att säga att han är ute ur TS liv nu är ju bara naivt.

Jo men att klanka ner på Ts och tro att det kommer hjälpa henne är knappast bättre. Som det ser ut nu verkar pappan vara borta ur hennes liv och då får vi hjälpas åt att stötta henne i att absolut INTE kontakta pappan på NÅGOT sätt. Och eftersom TS verkar vilja barnens bästa tror jag att hon förstår att hon måste släppa taget om pappan, så vi får stötta henne i att inte kontakta honom mera, trots att det är svårt.

Till TS vill jag säga att det är tråkigt att ni inte kunde ha ett ordentligt samtal. Försök att få tid hos barnmorska eller psykolog, eller kvinnojour så att du kan få stöd av någon i den situation du befinner dig i. Det här samtalet om abort blir ju så fokuserat på just det, men en psykolog kan hjälpa dig att se hela situationen och bearbeta dina känslor så att du trots all sorg får möjligheten att se med klara ögon och ta rätt beslut. Men du får ringa och be om det typ imorgon ts för annars dröjer det för länge innan du får hjälp och då kanske du hunnit ta beslut ang din graviditet som kanske känns som inte genomförda med klara ögon, senare i livet, pga allt som händer just nu.
  • Anonym (.)
    Corn skrev 2016-12-21 19:35:18 följande:

Jul och nyår kommer emellan, jättestressande.... måste välja

[quote=77240091][quote-nick]Corn skrev 2016-12-21 19:35:18 följande:[/quote-nick]Jul och nyår kommer emellan, jättestressande.... måste välja NU.....!!

Vilken vecka är du i? Du kan göra abort fram till vecka 18, sedan måste du ha socialsrtyrelsens tillstånd. Ringer du din vårdcentral imorgon och förklarar att det är ett brådskande fall får du förhoppningsvis hjälp innan det blir för sent
  • Anonym (.)
    Anonym (Tess) skrev 2016-12-21 19:46:03 följande:

Dessutom så klankar jag inte ner, jag har sagt flera ggr att jsg förstår att det är svårt och jobbigt. Återigen, jag vet ju hur det är att ha en nära anhörig som missbrukar.

Jag har sagt att du verkligen skulle behöva få samtalsstöd hos någon som jobbar med missbrukare och anhöriga.

Det är skitsvårt, men du tar inte till dig någonting!! Det är frustrerande att läsa att du bara hugger tillbaka oavsett vad man säger.

Han BÖR EJ ha någon kontakt med barnet alls tills han är drogfri (om han nu någonsin blir det). Det finns inga andra vettiga alternativ.

Man kan säga samma sak på olika sätt, särskilt till någon i en utsatt situation som tycker världen är jobbig som den är. Dina inlägg är inte stöttande även om innehållet är relevant, kanske därför ts hugger tillbaka?
  • Anonym (.)
    Corn skrev 2016-12-21 19:53:18 följande:

Jag hugger inte, jag lyssnar. Men jag kan inte göra mer heller - lyssna. Sen måste jag tänka själv. Sen håller jag inte med om allt alla skriver heller och då säger jag ifrån. Men tro mig.... jag lyssnar. Annars hade jag inte loggat in här.

Även om jag blir emotsagd så är det skönt att någon tar sig tiden... Jag är ju ensam om detta irl.

Mm.... inte ens övervakade umgängen?

Jag håller med Tess, pappan är inte bra för någon av er även om det är övervakade tillfällen. Du måste skydda barnet från att skapa ett band med honom. Sannolikheten är stor att han tar en överdos och så länge han lever och barnet blir liiite äldre och förstår att någon är fel kommer det påverka barnet och dig negativt. Som någon tidigare skrev kan även socialen anse att det är farligt för barnet att det finns en missbrukande förälder och därför ta ifrån dig barnet, så pappan kan ju skada er indirekt genom sin närvaro. Genom att glömma pappan ts kan du hitta en pojkvän som är beredd att ta hand om dig och ditt barn helt utan missbruk etc. Du kan få ett framtida barn med den nya killen och ha en stabil och trygg familj där du får möjlighet att känna dig älskad och trygg. Men just nu måste du göra rätt val och det är att utesluta pappan ur ditt och dina barns liv, ingen kontakt alls. För dina barns skull måste du finna styrkan till att göra det även om det är svårt för dig. Därför är det viktigt att du imorgon gör allt vad du kan för att få tid för proffessionellt samtal hos tex psykolog, som kan stötta dig och hjälpa dig att reda ut dina tankar och känslor så att du kan ta sunda beslut.
  • Anonym (.)

Och när jag skriver sunda beslut menar jag mycket om aborten. Om du väljer abort måste det grundas i att du kommer fram till att det är den bästa lösningen själv, inte för att alla andra tycker det. Samma om du väljer att behålla att du vet hur du ska gå tillväga för att klara situationen isf. Men du måste ta tag i det så fort som möjligt, få hjälp av någon proffessionell. Du är stark ts som har stått ut med så mycket och har svåra val framför dig. Men du har möjligheten att ge dig själv och dina nuvarande och eventuella framtida barn en ljus och trygg framtid om du lyckas hålla missbrukaren borta för alltid. Skickar dig hopp och styrka ts! Nytt år nya tag!

• Anonym (.)
    Anonym (muffin) skrev 2016-12-22 13:54:45 följande:

Ts ska inte skydda sitt barn från föräldern utan bara för skador som den föräldern åsamkar.

En "farlig" förälder kan mycket väl ha umgänge med övervakning så att någon kan ingripa vid faror. På det sättet försöker man ge barnet bästa möjliga förutsättningar att skapa sig bästa möjliga relation till den föräldern även om det finns en massa problem.

För att ränderna går aldrig ur och barnet kommer aldrig få en stabil pappa i en narkoman. Alla som har haft narkomaner till föräldrar vet att det är ett rent helvete och tillslut dör han i en överdos. Men fram tills han dör kommer han skrämma iväg vettiga killar från ts för ingen vettig kille kan tänka sig att ta hand om ts +barn+en narkoman på köpet.

Sluta ge ts falska och naiva förhoppningar. Om narkomanen är närvarande i deras liv eller inte avgör helt och hållet om dom har chansen till ett bra liv eller inte. Jag hoppas innerligt att ts förstår det för 99% av hur ert liv kommer bli i framtiden hänger på den "detaljen".
Svar på tråden Gravid IGEN - pappan missbrukar