Inlägg från: Anonym (Oj) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Oj)

Gravid IGEN - pappan missbrukar

Corn skrev 2016-12-20 09:29:35 följande:
    Det var konstigt, jag har fått andra PM...
    Anonym (Tess) skrev 2016-12-19 20:43:17 följande:Ja såklart. Har inte påstått något annat.

Fast du verkar inte vilja lyssna på eller ta till dig någonting alls. Din dotter kommer ta skada av att ha en missbrukande pappa som kommer och går som han vill. Förstår du inte det??

Jag bara upprepar mig känns det som, men vill du ditt barns bästa så bryter du helt med den här killen. Om du inte gör det tycker jag att det är otroligt dumt att sätta ett till barn till världen som ska behöva växa upp under dom omständigheterna. Ja, jag må låta elak men när det gäller oskyldiga barn som hamnar i kläm så blir jag förbannad.
    Klart jag förstår det, men jag precis som så många andra vars barns pappor/mammor är missbrukare (alkoholister m.fl) försöker ju ändå på något sätt.... visst? Jag tänker inte ta att någon kallar mig naiv eller dum som försökt skapa något slags band mellan dottern och hennes pappa. Det HAR dom och han har inte varit PÅVERKAD runt henne vad jag har sett. Jag har ALDRIG lämnat dom ensamma förutom när dom varit i lekparken precis utanför fönstret och jag har då suttit och sett på. Jag skulle aldrig lämna ansvaret på henne till honom utan att jag såg på och det vill han inte heller. Han är väldigt rädd om henne och är jätterädd att han ska bli som sin pappa. Han har backat såå många gånger innan för att han inte vet hur man gör... Så jo jag förstår.

Nu är han ju inte med i bilden alls längre så det är ju faktiskt inget att diskutera längre. Jag ska på samtal imorgon. Kommer inte säga mer än nödvändigt och få den här jävla skiten överstökad.

Var väldigt försiktig på mötet imorgon. Tänk på att dom har anmälningsplikt till soc och din livssituation skulle definitivt anmälas om vård eller myndighet fick reda på hur det ligger till!
    Vill inte skrämma upp dig utan bara råda dig!
  • Anonym (Oj)
    Corn skrev 2016-12-20 09:49:08 följande:
    Han är den finaste människan jag mött under all den där skiten. Det är det som är så sorgligt för jag kan inte prata med nån annan som med honom och ingen annan ser på mig på samma sätt. Hela skiten är bara en soppa.
    Fast du har ju ALDRIG träffat honom nykter så hur han egentligen är har du ingen som helst aning om!
    Skulle han bli "ren" kanske du inte skulle tycka om honom alls, vem vet?!
    Nu säger du ifs att han aldrig kommer sluta så du är kär i en drogpåverkad man som aldrig är vid sina sinnes bruk!
  • Anonym (Oj)
    Corn skrev 2016-12-20 10:00:03 följande:
    Vad är det dom ska anmäla? "Hej jag vill göra abort. Varför? Jag har redan ett barn och har noll stöd av någon i mitt liv."
    Ja det kan räcka för en anmälan att du inte har något nätverk! Soc tar väldigt hårt på den saken!
    Då kommer soc troligen vilja utreda om du är i behov av "hjälp och stöd" i form av kontaktfamilj eller liknande.
    Nämner du pappans situation blir du garanterat anmäld.

Men i din situation kanske det faktiskt vore bra.
  • Anonym (Oj)
    Anonym (.) skrev 2016-12-21 16:34:37 följande:

Ts det känns som att du är på rätt väg! Nu när barnets pappa är ute ur ert liv har du tagit ett stort steg åt rätt håll!! Se till att han aldrig kommer in i barnens och ditt liv så har du säkrat en stor del av både barnens och din framtid. Det är även stort att du har haft samtalet ang. Abort. Berättade du hela situationen då? Kan du inte prata med någon barnmorska för att få stöd i situationen du befinner dig i?

Men pappan är ju inte ute ur ts liv! Hon ringde honom senast idag och det lär knappast vara sista gången!
  • Anonym (Oj)
    Corn skrev 2016-12-21 17:29:57 följande:
    Jag skickade ett sms där jag skrev att jag ska göra abort eftersom att han trott jag ska behålla. Han svarade att han INTE VILL VETA. Så.....
    Okej, skicka sms eller ringa gör ingen skillnad. Du bör förstå att du MÅSTE hålla honom borta och skydda din dotter! Inte kontakta honom!
  • Anonym (Oj)
    Corn skrev 2016-12-21 19:53:18 följande:
    Jag hugger inte, jag lyssnar. Men jag kan inte göra mer heller - lyssna. Sen måste jag tänka själv. Sen håller jag inte med om allt alla skriver heller och då säger jag ifrån. Men tro mig.... jag lyssnar. Annars hade jag inte loggat in här.
    Även om jag blir emotsagd så är det skönt att någon tar sig tiden... Jag är ju ensam om detta irl.

Mm.... inte ens övervakade umgängen?
    När han har gått i behandling och varit drogfri nåt år kan han börja med övervakade umgängen. Men INGET i nuläget!
  • Anonym (Oj)
    Anonym (muffin) skrev 2016-12-22 13:50:41 följande:
    Några år? Varför inte beröva barn deras föräldrar helt?

I verkligheten får, bör och ska barn ha umgänge med en frånvarande förälder så fort det är möjligt. Så fort föräldern tillfrisknat.
    Nåt år skrev jag, inte flera år!
    Men ja, det kommer ta MINST 1 år innan han har tillfrisknat och blivit tillräckligt stabil för att kunna ha övervakat umgänge!

Tyvärr kommer detta inte ske då "pappan" inte VILL tillfriskna och det är tragiskt!
  • Anonym (Oj)
    Anonym (Åldersskillnad) skrev 2016-12-22 16:52:48 följande:
    Håller helt med om detta! Många i tråden refererar till pappan endast som "narkomanen", "missbrukaren", "pundaren" osv. Men det finns såklart en människa bakom dessa kategoriska benämningar - en person som haft ett svårt liv och inte vet hur han ska hantera eller förhålla sig till ett oplanerat faderskap.

Så länge TS kan skydda sig själv och barnet från en destruktiv relation med pappan (vilket i praktiken innebär att hålla honom på avstånd så mycket som möjligt och inte ha någon kontakt i vardagen) så tycker jag att barnet har rätt att forma en relation med pappan genom övervakat umgänge. Det är inte alls säkert att pappan någonsin slutar missbruka, men det utesluter inte att han och dottern kan få fina stunder ihop under kontrollerade former. Som sagt: det finns en människa bakom missbruket och i vuxen ålder kommer dottern att sörja att aldrig ha fått lära känna sin pappa.
    Skulle soc bli inblandad så skulle han inte ens få övervakat umgänge så länge han är i ett aktivt missbruk!
    SÅ ÄR DET!
    Detta är för att skydda barnet, något ts inte riktigt verkar förstå!

Bäst vore om han sökte hjälp och hamnade på behandlingshem nåt år....eller mer.
  • Anonym (Oj)
    Anonym (muffin) skrev 2016-12-22 18:19:52 följande:
    Nej det är klart han varken bör eller ska träffa sitt barn när han är påverkad. Men det finns inga hinder för umgänge under kontrollerade former om han håller sig ren.
    Precis, men det kommer ta nåt år eller mer innan han är ren. Därefter finns det inga hinder!
  • Anonym (Oj)
    Anonym (Åldersskillnad) skrev 2016-12-22 19:01:14 följande:
    Ja, soc har sina regler och reglerna finns till för att skydda barnet. Och i den bästa av världar fungerar detta som det är tänkt, allting blir så bra som möjligt och ingen kommer i kläm. Men i verkligheten är soc, precis som andra myndigheter, tyngda av byråkrati och en viss fyrkantighet som inte sällan får till följd att enskilda människor inte alls upplever sig sedda och hjälpta av insatserna. Tvärtom kan det bli helt fel, trots att avsikten är den bästa.

Vad händer om pappan aldrig tar sig ur sitt missbruk?

Om soc blandas in innebär det att pappan och dottern aldrig får någon relation - inte ens om pappan klarar att hålla sig nykter vissa dagar (eller rentav veckor) för att kunna träffa dottern. Så länge han enligt soc har ett pågående missbruk är det allt eller inget, svart eller vitt som gäller. Och dottern växer upp utan någon pappa alls.

Om TS vill ha kvar möjligheten för dottern att skapa en relation till pappan (övervakad av henne eller annan pålitlig person) kan man alltså fråga sig om det är önskvärt att blanda in soc.

Frågan kvarstår: är det bäst att ha en pappa på avstånd som man träffar under kontrollerade former då och då, eller ingen pappa alls under hela uppväxten?
    Helt rätt! Exakt så funkar det! Fortsätter ts träffa mannen så är det inte omöjligt att någon socanmäler henne och då kommer pappan ALDRIG mer få träffa sin dotter!
  • Anonym (Oj)
    Corn skrev 2017-01-18 12:38:53 följande:

Respekterar hans önskan.... Vad ska jag göra då?

Vi har träffat honom en gång nu. Det gick bra, det var lugnt. Inget bråk eller så, tror inte att han heller vill bråka inför dottern. Vi pratar inte om graviditeten, den är kvar men ....han vill inte. Jag vet det. Han måste inte vara med, verkligen inte.

Du borde söka hjälp hos soc eller alanon för du FÖRSTÅR INTE att det inte är bra för dottern att träffa en påverkad "pappa" och han är ALLTID PÅVERKAD!!!
  • Anonym (Oj)
    Corn skrev 2017-01-18 23:04:03 följande:

Läs svar ovan.

Så han har inte tagit någonting på MINST 1 år?

Annars är han ALDRIG spiknykter! Du förstår som sagt verkligen inte och behöver hjälp OMGÅENDE!
  • Anonym (Oj)
    Anonym (Nej) skrev 2017-01-19 06:26:12 följande:
    DU tycker det. Soc skulle inte hålla med. Skulle din totala oförmåga att se ditt barns bästa komma fram så skulle din dotter få en nty familj. SÅ allvarligt är det att låta sitt barn umgås med aktiva missbrukare som dessutom slagit dig och andra. Du kan inte ens hindra honom från att ha sex med dig eller slå dig. hur fan tror du då att du ska hindra honom från att skada din dotter?!

Du är äckligt självisk. Du har inte heller mognaden nog att förstå hur illa du gör ditt barn eller förmågan att förändras. Du SKITER i hur dina barn kommer må och du fattar inte att du snart kommer se båda dina barn flytta till en ny familj.

Är det din låga ålder som gör det så omöjligt för dig att första eller missbrukar du själv något?

Jag vill inte vara elak men du måste för helvete förstå hur otroligt fel du gör ? Innan det är för sent och någon reagerar.
    Det är nog bara en tidsfråga innan dessa stackars ungar får växa upp i familjehem med övervakat umgänge med sina föräldrar.
    Mycket tragiskt!
  • Anonym (Oj)
    Anonym (Nej) skrev 2017-01-19 06:57:54 följande:

Du förstår verkligen inte hur narkotika missbruk fungerar? Han är aldrig nykter. Hans hjärna är så förstörd att han agerar PRECIS som en påverkad person även när han är tillfälligt "nykter". Han kan inte agera som en normal person för hans hjärna har inte den förmågan längre.

När du låter honom hänga med er "nykter" så är det precis lika farligt ( eller farligare då han är mer oberäknelig) som om ni umgås med honom när han nyss tagit nån härlig blandning droger. Det är fakta. All forskning visar det.

Exakt! Det tar ÅR att bli nykter efter så pass långt och gravt missbruk. Ts förstår inte det utan behöver hjälp av någon som arbetar med missbruk som kan förklara det för henne, innan det är för sent!
  • Anonym (Oj)
    Anonym (Nej) skrev 2017-01-19 06:59:27 följande:

Men det är ju så förbannat tragiskt att se små bebisar flytta från bb direkt till familjehem.

Ja det är helt fruktansvärt! Men alternativet är tyvärr ännu värre eftersom bebisen då utsätts för livsfara pga mammans omogna val!

Även hemskt för 1 åringen att förlora sin mamma som borde vara tryggheten
Svar på tråden Gravid IGEN - pappan missbrukar