• LFF

Gravid IGEN - pappan missbrukar

Corn skrev 2016-12-20 09:31:43 följande:
    Nej tydligen har jag inget stöd nånstans. Så det är bättre att döda ett friskt barn än att låta det leva på bidrag under några år, enligt det härliga svenska folket.
    Nej, du ska göra det du vill samt att ta hjälp för att bryta från honom. Du är medberoende och det är ett beroende det med. Oavsett vad du väljer att göra, flytta närmare mamma så du kommer bort från honom och kan fokusera på dig och dottern (eller båda barnen). Och som jag skrivit direkt till dig, gör en lista med en handlingsplan om vart du vill i livet och när. Gör delmål, både kortare och längre och fira när du nått dem. 

Lycka till!
  • LFF
    Corn skrev 2016-12-21 13:07:05 följande:
    Och min relation med pappan... är extremt komplicerad. Inte ens värt att dra allt med det. Men han är inte längre i våra liv, som sagt.

Jag vet att du inte ser nyttan av att gå till någon och prata om vad som skett och vad den bakomliggande orsaken är men DÄR har du iaf en av orsakerna till varför du sannolikt hamnat lite snett här i livet. Det är något som du måste prata med någon om och reda ut inom dig, annars kommer det bli väldigt svårt, betydligt svårare än det behöver vara, att hitta en stabil och bra relation i framtiden. 

Har du varit hos kuratorn än angående den eventuella aborten? Gick det ok (tänker inte fråga om det gick bra eftersom jag gissar att du egentligen inte känner att något av besluten är bra)? 

*kramar om*
  • LFF
    LFF skrev 2016-12-21 13:38:55 följande:
    Jag vet att du inte ser nyttan av att gå till någon och prata om vad som skett och vad den bakomliggande orsaken är men DÄR har du iaf en av orsakerna till varför du sannolikt hamnat lite snett här i livet. Det är något som du måste prata med någon om och reda ut inom dig, annars kommer det bli väldigt svårt, betydligt svårare än det behöver vara, att hitta en stabil och bra relation i framtiden. 

Har du varit hos kuratorn än angående den eventuella aborten? Gick det ok (tänker inte fråga om det gick bra eftersom jag gissar att du egentligen inte känner att något av besluten är bra)? 

*kramar om*
    Förlåt, tolkade det som att din relation till din egen pappa är komplicerad :) Är lite halvtrött.
  • LFF
    Corn skrev 2016-12-21 13:47:21 följande:
    Ja den är OCKSÅ komplicerad.
    LFF skrev 2016-12-21 13:38:55 följande:

*kramar om*
    Jag har varit på samtal idag ja. Hade min lilla med mig för har ingen barnvakt.
    Jag vet inte hur jag ska göra, hade kunnat ta tabletter idag för att "avsluta" graviditeten innan jag måste föda fram men jag har inget ordnat och vet ingenting än så.... jag har inte bestämt något alls. Jag känner mig bara ledsen.

Komplicerade relationer till sina pappor är (tyvärr) en väldigt stor anledning till varför tjejer hamnar snett, blir gravida tidigt och får det kämpigt (känns det igen? ;) ) 

Jag förstår att du har svårt att ta något beslut åt ena eller andra hållet. Det är verkligen ingen lätt situation du hamnat i. Vågar du kontakta sociala och på så vis få hjälp med stöd och stöttning i din föräldraroll och kanske även hitta en familj som kan hjälpa till med avlastning? 

Och även om din mamma just nu är ledsen, arg och besviken, kan du fortfarande tänka dig att flytta närmare henne och på så vis både ha närmare till hjälp (om ni kan lösa er besvikelse gentemot varandra) och distans till Honom? 

Börja skriv dagbok eller något, bara för dig själv, för att reda ut tankar och funderingar. Skriv ner listor på hur du ska komma dit du vill och vad du vill uppnå.

Även om du har en svår uppförsbacke framför dig, oavsett vad du väljer att göra, så är ingenting omöjligt bara man vill och du har ju redan bevisat att du kan ta dig igenom vad som helst iom att du gick ut gymnasiet trots att du var gravid.

Även om du känner dig misslyckad och värdelös just nu, kom ihåg att du är STARK! Du kan och du vågar ta dig igenom detta och komma ut ännu starkare på andra sidan. Du kan vända det här!
  • LFF
    Corn skrev 2016-12-21 15:02:42 följande:
    Komplicerade relationer ja... Men när vi träffades kändes det som om han "räddade" mig. Tog mig bort från problemen, stod upp för mig. Men han gav mig ju nya problem... jag bara såg det inte först. Var gick det snett liksom....

Jag vet faktiskt inte om jag vill flytta närmare min mamma längre. Jag känner mig besviken på henne med.
    Det brukar kännas så. Men ofta är det som du nu märker, man går ur askan och in i elden. Man ser en räddning ut ur de problem man har och ett tag blir det bra för att man sen inser att man hamnar i en ännu värre sits. 

Det gick snett från start mellan dig och Honom. Du var skör och sårbar och ville bli älskad och han tyckte (sannolikt) att det var trevligt med någon som brydde sig om honom på det viset du gjort. För vad jag förstått så kommer även han från en trasslig bakgrund? 

Jag förstår att du känner dig besviken på henne. Jag är dubbelt så gammal som dig och kan även förstå hennes besvikelse över att du hamnat i den här situationen igen, med samma kille. Men, jag förstår inte hennes ultimatum alls. Faktiskt. Man får vara hur besviken som helst i er sits men att säga att du är välkommen om du gör abort är för mig helt vansinnigt. Som förälder ska man finnas där som ett stöd, oavsett vad ens barn gör. Man får säga att man är besviken över deras val ibland men man ska ändå finnas där för dem.
  • LFF
    Corn skrev 2016-12-23 08:29:57 följande:
    Han skulle inte stå ut med mig, varför? VI skulle inte stå ut med varandra även om vi hade velat. Innan mig brydde han sig inte om någon, alls. Aldrig. Så han var mest förbannad på mig i början för ATT han kände något. Tog tid innan lärde sig känslor, lära sig vilka som känns hur. Alltså detta är en SKADAD kille, ni förstår inte. Ni snackar om Soc som några slags hjältar nästan, som bestämmer. Tänk om Soc hade blivit inkopplade i hans barndom... det hade varit en annan person vi snackade om nu kanske.

Vi funkar inte ihop även utan droger och alkohol. Vi har extremt olika sätt att se på livet, helt olika åsikter, helt olika temperament osv. Att det ens höll på länge som det gjorde var väl mest jag som försökte hitta lösningar på det.
    Han missbrukar allt som går att missbruka, så det är ju mer än bara droger. Kärlek gör en blind osv osv osv. Jag vet.
    Klart att det inte ska handla om honom men han är ju anledningen till att jag ev kommer göra abort. Så det är svårt att inte glida in på ämnet Pundaren....

Han har ringt mig inatt. Jag svarade inte för jag sov men jag hade inte svarat annars. Fick nu på morgonen ett sms från en annan med jobbig info så jag svarade bara att jag inte vill veta något om vad han gör. Orkar inte oroa mig utan vet att jag måste!!! utesluta honom ur mitt / vårt liv. Så mycket vet jag så oroa er inte för det.... Aborten då? Ingen aning.

Tycker det är bra att du ändå, innerst inne, vet att ni inte funkar ihop även om du har känslor för honom!

Vad bra att du inte var vaken när han ringde för även om du känner att du inte skulle ha svarat så kan man ibland svara utan att kolla vem det är som ringer *vet av egen erfarenhet* Och även starkt att du sa ifrån till den som skickade smset att du inte vill veta något om honom. Det är ändå att ha kommit en bra bit på vägen!

Oavsett vad du väljer att göra med din graviditet så kommer du ha en jobbig tid framför dig. Så snälla, för din egen skull och för dotterns skull, ta dig tiden att prata med någon professionell om både det trassliga i din uppväxt, det som skedde när du blev gravid med dottern (eftersom alal försökte pressa dig till abort redan då) och det som skett nu. 

Och bygg upp ett nytt skyddsnät omkring dig.

Hoppas du får en bra dag imorgon trots allt!
  • LFF
    Corn skrev 2017-01-19 13:50:27 följande:
    Åh snark! Lägg av.

Jag har faktiskt pratat med min mamma idag. Det var ett tag sen... Och jag kan säga att det för första gången på länge känns hoppfullt & bra. Jag kommer ställa mig i kö för boende i den staden & i närheten. Hon skulle kolla mer ang det. Jag kommer inte att bo kvar i det här området eller i den här staden. Ni snackade om att bygga skyddsnät? Jag har min mamma & jag flyttar närmare henne, så snart det finns något. En etta eller vad som helst. Jag har efter samtalet med henne insett lite saker...

Jag kommer alltså drygt 10 mil ifrån barnens pappa & det är det bästa, jag kommer vara ensam med 2 barn. Exet säger att han ska bli ren på egen hand, men jag tror honom inte. Han får kämpa... så får vi se vad som sker.
    Min mamma har sagt en del saker som ni redan tagit upp här, men det krävs ibland att man hör det från nån man tycker om...

Hur som helst.. det är skönt att vara sams med min mamma igen...
    Vad glad jag blir av att höra att du och mamma pratar igen! För det är ju som hon troligen sagt och som du själv redan vet, att du måste lägga ordentligt fysiskt avstånd mellan dig och honom för att kunna gå vidare ordentligt. Och försök nu att lägga upp en plan för vart du vill att livet ska ta vägen efter det att nästa pyre kommit.
Svar på tråden Gravid IGEN - pappan missbrukar