Inlägg från: Anonym (muffin) |Visa alla inlägg
  • Anonym (muffin)

Gravid IGEN - pappan missbrukar

Corn skrev 2016-12-17 20:00:01 följande:

Synd att du ser mig som egoistisk och det kanske jag är också men jag har aldrig blivit gravid med flit och jag har verkligen inte kunnat genomföra abort. Jag är 20 år, träffade denna kille när jag var 16 och ja vad säger man.... Magneter?

Han är en jättefin pappa när han väl varit här.. det är väl det jag lever på.... något jävla hopp..... Jag visste ju och VET att han missbrukar och mår dåligt över det men han har aldrig lovat mig att finnas där för ja... uppenbara saken.

Så ja det gör väl mig till en egoist..... men jag älskar min dotter för det.

Nej han är ingen jättebra pappa. Han är en lekfarbror som kommer och går efter sina egna nycker som barnen aldrig kommer kunna lita på.

Konstigt nog är killen den enda mogna i den här frågan. Han verkar ju inse att det inte är någon bra ide att skaffa barn under era förutsättningar.

Sluta vara så känslostyrd. Sånt är bara förunnat de kvinnor som lever i stabila relationer med en pålitlig partner. Och börja fatta beslut med intellektet.
  • Anonym (muffin)

Hur försörjer du din familj ens? Och hur ska du kunna vara två föräldrar i ett?

• Anonym (muffin)

Nu tänker jag mest på dig. Vad är det för liv du skapar åt dig själv? Hur vill du att ditt liv ska utvecklas? Var ser du dig själv om tio år? Ser du lyckligt familjeliv med en pålitlig man och några lintottar som springer lyckliga ute på gården en solig semesterdag medans pappa leker med dem? Eller ser du dig själv ensam med tre småbarn som du själv försörjer med ett socialbidrag och där du ligger ensam i sängen på kvällen och längtar efter en pundare medans du oroar dig för din kassa ekonomi?

Du har makten att förändra ditt liv.

Jag förstår att du är kär i honom. Men att följa sina känslor blir inte alltid bäst. Gissar på att du har en trasig bakgrund. Annars skulle du aldrig desperat hänga fast vid en opålitlig man. Vem liknar han? Ibland finns det lyckliga slut på sagor men oftast måste man själv skapa dem.

Finns det någon du kan ha som stöd?

• Anonym (muffin)
    Corn skrev 2016-12-20 09:31:43 följande:

Nej tydligen har jag inget stöd nånstans. Så det är bättre att döda ett friskt barn än att låta det leva på bidrag under några år, enligt det härliga svenska folket.

Om det är bäst att göra abort kan bara du avgöra. Stödet tänkte jag skulle vara för att underlätta ditt liv och öka din livskvalitet. Det är helt enkelt lättare att leva när man har bra stöd. Och nu tycker ju inte att ditt ex verkar vara något bra stöd. Kanske kan du hitta stöd på annat håll?
  • Anonym (muffin)
    Corn skrev 2016-12-20 09:29:35 följande:

Det var konstigt, jag har fått andra PM...Klart jag förstår det, men jag precis som så många andra vars barns pappor/mammor är missbrukare (alkoholister m.fl) försöker ju ändå på något sätt.... visst? Jag tänker inte ta att någon kallar mig naiv eller dum som försökt skapa något slags band mellan dottern och hennes pappa. Det HAR dom och han har inte varit PÅVERKAD runt henne vad jag har sett. Jag har ALDRIG lämnat dom ensamma förutom när dom varit i lekparken precis utanför fönstret och jag har då suttit och sett på. Jag skulle aldrig lämna ansvaret på henne till honom utan att jag såg på och det vill han inte heller. Han är väldigt rädd om henne och är jätterädd att han ska bli som sin pappa. Han har backat såå många gånger innan för att han inte vet hur man gör... Så jo jag förstår.

Nu är han ju inte med i bilden alls längre så det är ju faktiskt inget att diskutera längre. Jag ska på samtal imorgon. Kommer inte säga mer än nödvändigt och få den här jävla skiten överstökad.

Ja du är både naiv och kontrollerande om du försöker påverka pappans och dotterns relation. Hans föräldraskap är hans ansvar. Låt han sköta sitt föräldraskap på egen hand. Ditt enda ansvar är att ingripa då dottern far illa och behöver skyddas.
  • Anonym (muffin)
    Corn skrev 2016-12-20 12:16:59 följande:

För att han är pappan......?Kanske för att jag knappt fått prata med någon som har nån som helst medkänsla eller förståelse?! Jag har INGEN. INGEN att prata med. Ingen att gråta hos, ingen som kan säga att allt blir bra, ingen som avlastar eller ingen som vill bolla tankar med mig. Istället möt jag av hårda dumförklarande ord. VARFÖR HAR JAG KONTAKT MED PUNDAREN ENS?!?!?!?!?

Men därför BEHÖVER du börja söka efter ett stödnätverk. Hur ser ditt sociala nätverk ut? Hur skulle du kunna utöka och förbättra det?

Du kommer både må bättre och ha ett minskat behov av en pundare om du har bra nätverk och bra stöd.
  • Anonym (muffin)
    Corn skrev 2016-12-20 15:31:33 följande:

Är jag kontrollerande för att jag försöker hjälpa honom att bli en bättre/närvarande förälder?

Men fråga honom om han vill ha din hjälp först. Annars tränger du ju dig bara på honom.
  • Anonym (muffin)
    Corn skrev 2016-12-20 15:33:31 följande:

Men jag säger ju det. Jag har inget nätverk, inget stöd. Min mamma bodde i den här staden tills nyligen, hon var den som kunde avlasta ibland. Nu har hon flyttat. Behåller jag så vill hon inte ha mig där på julafton.Även om jag gör abort så tänker jag inte åka dit för det där var bara så jävla lågt av henne att säga till mig.

Jag tror att det är en del av ditt problem. Tror att en del (dock inte hela) anledningen till att du hänger dig kvar vid ditt ex är för att du inte har något bättre stöd.

Tror du skulle behöva ett bättre socialt nätverk.

Ja din mamma är knäpp men tror hon vill ditt bästa.
  • Anonym (muffin)
    Corn skrev 2016-12-21 13:47:21 följande:

Ja den är OCKSÅ komplicerad.Jag har varit på samtal idag ja. Hade min lilla med mig för har ingen barnvakt.

Jag vet inte hur jag ska göra, hade kunnat ta tabletter idag för att "avsluta" graviditeten innan jag måste föda fram men jag har inget ordnat och vet ingenting än så.... jag har inte bestämt något alls. Jag känner mig bara ledsen.

Jag förstår att du är ledsen. Det skulle vem som helst i din situation vara. När jag läser mellan raderna tolkar jag det som att du haft ett tufft liv och bara gör ditt bästa för att navigera i livet.

Jag önskar jag kunde hjälpa dig men det kan jag inte. Det kan egentligen inte någon utan du själv. Du måste reda ut ditt egna liv.

Abort är inget lätt val och nödvändigtvis inte heller rätt för dig. Men tänk på att ett till barn inte skulle underlätta någonting i din situation. Snarare skulle det försvåra. Du skulla ha ett till barn att ta hand om helt på egen hand. Och ha det ännu svårare att fixa till ditt liv.

Fokusera mindre på nuet och hur förjävligt det utan på framtiden. Vad vill du ha ut av ditt liv? Hur vill du att det ska se ut. Vem vill du bli? Vad vill du ha i ditt liv? Vad behöver du göra för att skapa dig det liv du vill ha? Konkreta saker. Ett steg i taget mot bättre tider.
  • Anonym (muffin)
    Corn skrev 2016-12-21 19:33:55 följande:

Vi har barn ihop, det är inte så enkelt! Jag ville informera om mitt val, inte att vi ska ha kontakt.

Du har ingen skyldighet att informera honom om någonting. Du behöver inte göra någonting som är destruktivt för dig.

Jag säger det igen. Du behöver andra människor i ditt liv som du kan söka stöd hos, rådfråga och ha roligt tillsammans med. Håller du inte med om det?

Skaffa dig en samtalskontakt någonstans till att börja med. Sedan engagera dig med andra barnfamiljer och särskilt andra ensamstående mammor. Gå till öppna förskolan och mingla. Bjud över grannar med barn på fika. Börja plugga eller skaffa ett jobb. Annonsera efter nya kompisar eller en extramormor till ditt barn. Gå på kyrkans barn och familjeaktiviteter. Testa babygympa. Skaffa dig en hobby om du hittar barnvakt. Vad har jag glömt?

Ensam är INTE stark. Du behöver bra människor runt dig.
Svar på tråden Gravid IGEN - pappan missbrukar