• Corn

Gravid IGEN - pappan missbrukar

Anonym (muffin) skrev 2016-12-20 15:40:59 följande:
    Men fråga honom om han vill ha din hjälp först. Annars tränger du ju dig bara på honom.
    JA det är ju trevligt att se att du är på "pundarens" sida.
    Jag tränger mig inte på! Övertolka inte det jag skriver.......
    Oftast har det varit HAN som hört av sig och jag har fått säga nej för jag hör att han är så pass påverkad.

• Corn
    Anonym (tragiskt) skrev 2016-12-21 01:28:50 följande:

Helt ärligt TS du behöver proffshjälp för att ordna upp ditt liv och reda ut dina tankar. Vi här kan inte hjälpa dig och du kommer bara må ännu sämre utan folks kommentarer här.

Ok."Tragiskt" tack för den.

Lämnar tråden.
  • Corn
    Anonym (Åldersskillnad) skrev 2016-12-21 10:44:21 följande:
    Om pappan är 30+ nu, så betyder det alltså att du var 16 och han MINST 26 när ni träffades och flyttade ihop. Det förvånar mig att ingen i tråden reagerat på den stora åldersskillnaden. Vad ser en 26-åring (eller ännu äldre) hos en 16-åring?

Själv var jag som 17-åring ihop med en 21-åring (även han blandmissbrukare), och tyckte att DET var stor åldersskillnad.
    Åldern är verkligen det minsta problemet med detta. Åldern har aldrig varit ett problem mellan oss. Men nej mina föräldrar gillade det absolut inte men vad skulle dom göra? Till slut gav dom med sig och jag bodde aldrig hos honom "på papper" utan åkte fram och tillbaks. Jag var mest hos honom. Min mamma försökte acceptera det men jag har aldrig haft det bra med mina föräldrar, men det är inte hans fel. Det var sen innan.
    smulpaj01 skrev 2016-12-21 11:00:36 följande:
    Jag har funderat en hel del på den saken. Har även undrat på hur ts föräldrar kan gå med på att en 16 åring flyttar ihop med en narkoman. Kanske är det där deras relation blev dålig?
    Dom var inte medvetna om att han missbrukade. Men håller med om att dom kanske var lite slappa med resten.....
    Jw83 skrev 2016-12-21 07:29:10 följande:
    Jag håller med. Det hade varit en sak om ts sa ''jag har handlat helt fel. Min dotter har fått lida och jag ska göra en helomvändning i mitt liv''

Då hade det funnits en chans till förbättring. Nu sitter hon med händerna för öronen och upprepar saker som ''jag är en bra mamma, jag tar ansvar, pappan är en bra pappa när han vara knarkat lite, ingenting är mitt fel, alla är dumma som inte stöttar mig''

Jag undrar hur hon kommer reagera när hennes egen dotter sitter arbetslös och ung med 1 snart 2 barn med en narkoman till pappa. När hennes egna dotter får stryk av sin pojkvän men fortsätter ha sex med honom. När dotter låter sitt barn umgås med narkomaner påverkade av morfin. Då kommer ts säga : Vilken bra mamma du är! Du är så ansvarstagande. Varför inte skaffa fler barn med denna fina narkoman?

För det är PRECIS så det kommer gå för dottern om inte ts inser sina misstag och gör en total helomvändning i livet.
    Jag kan ju inte göra mer än att berätta vad jag tycker och tänker eller hur?
    Jag är känslosam, gravid, ledsen, trött, uppgiven. Kan jag få bryta ihop nånstans?

Och min relation med pappan... är extremt komplicerad. Inte ens värt att dra allt med det. Men han är inte längre i våra liv, som sagt.

• Corn
    LFF skrev 2016-12-21 13:39:52 följande:
    Förlåt, tolkade det som att din relation till din egen pappa är komplicerad :) Är lite halvtrött.
    Ja den är OCKSÅ komplicerad.
    LFF skrev 2016-12-21 13:38:55 följande:
    Jag vet att du inte ser nyttan av att gå till någon och prata om vad som skett och vad den bakomliggande orsaken är men DÄR har du iaf en av orsakerna till varför du sannolikt hamnat lite snett här i livet. Det är något som du måste prata med någon om och reda ut inom dig, annars kommer det bli väldigt svårt, betydligt svårare än det behöver vara, att hitta en stabil och bra relation i framtiden. 

Har du varit hos kuratorn än angående den eventuella aborten? Gick det ok (tänker inte fråga om det gick bra eftersom jag gissar att du egentligen inte känner att något av besluten är bra)? 

*kramar om*
    Jag har varit på samtal idag ja. Hade min lilla med mig för har ingen barnvakt.
    Jag vet inte hur jag ska göra, hade kunnat ta tabletter idag för att "avsluta" graviditeten innan jag måste föda fram men jag har inget ordnat och vet ingenting än så.... jag har inte bestämt något alls. Jag känner mig bara ledsen.

• Corn
    LFF skrev 2016-12-21 14:39:08 följande:
    Komplicerade relationer till sina pappor är (tyvärr) en väldigt stor anledning till varför tjejer hamnar snett, blir gravida tidigt och får det kämpigt (känns det igen? ;) ) 

Jag förstår att du har svårt att ta något beslut åt ena eller andra hållet. Det är verkligen ingen lätt situation du hamnat i. Vågar du kontakta sociala och på så vis få hjälp med stöd och stöttning i din föräldraroll och kanske även hitta en familj som kan hjälpa till med avlastning? 

Och även om din mamma just nu är ledsen, arg och besviken, kan du fortfarande tänka dig att flytta närmare henne och på så vis både ha närmare till hjälp (om ni kan lösa er besvikelse gentemot varandra) och distans till Honom? 

Börja skriv dagbok eller något, bara för dig själv, för att reda ut tankar och funderingar. Skriv ner listor på hur du ska komma dit du vill och vad du vill uppnå.

Även om du har en svår uppförsbacke framför dig, oavsett vad du väljer att göra, så är ingenting omöjligt bara man vill och du har ju redan bevisat att du kan ta dig igenom vad som helst iom att du gick ut gymnasiet trots att du var gravid.

Även om du känner dig misslyckad och värdelös just nu, kom ihåg att du är STARK! Du kan och du vågar ta dig igenom detta och komma ut ännu starkare på andra sidan. Du kan vända det här!
    Komplicerade relationer ja... Men när vi träffades kändes det som om han "räddade" mig. Tog mig bort från problemen, stod upp för mig. Men han gav mig ju nya problem... jag bara såg det inte först. Var gick det snett liksom....

Jag vet faktiskt inte om jag vill flytta närmare min mamma längre. Jag känner mig besviken på henne med.
  • Corn
    LFF skrev 2016-12-21 15:26:12 följande:
    Det brukar kännas så. Men ofta är det som du nu märker, man går ur askan och in i elden. Man ser en räddning ut ur de problem man har och ett tag blir det bra för att man sen inser att man hamnar i en ännu värre sits. 

Det gick snett från start mellan dig och Honom. Du var skör och sårbar och ville bli älskad och han tyckte (sannolikt) att det var trevligt med någon som brydde sig om honom på det viset du gjort. För vad jag förstått så kommer även han från en trasslig bakgrund? 

Jag förstår att du känner dig besviken på henne. Jag är dubbelt så gammal som dig och kan även förstå hennes besvikelse över att du hamnat i den här situationen igen, med samma kille. Men, jag förstår inte hennes ultimatum alls. Faktiskt. Man får vara hur besviken som helst i er sits men att säga att du är välkommen om du gör abort är för mig helt vansinnigt. Som förälder ska man finnas där som ett stöd, oavsett vad ens barn gör. Man får säga att man är besviken över deras val ibland men man ska ändå finnas där för dem.
    Ohja. Han är ordentligt trasig. Mer än han berättat för mig. Men jag vet inte vad som är pga barndom och vad som är pga diagnos. Det är jäkligt mycket. Han såg att jag var "skör" ja. Han är en mästare på att läsa folk.
    Jag satte mig inte i denna sits igen med flit, inte första gången heller. Men jag är fan bara mänsklig och människor gör fel och / eller hamnar i situationer där saker händer...

Ang min mamma håller jag med dig.
  • Corn
    Flygfotogen skrev 2016-12-21 15:36:45 följande:

Okej, du tänker inte kalla det för våldtäkt men du måste ju förstå att han utnyttjar dig sexuellt om han inte accepterar ett nej till sex. Vad händer om du vägrar? Vad gör han när du säger nej och inte vill? Har han sex med dig ändå?

Okej att han är biologisk pappa till din dotter men varför låter du ditt barn börja investera kärlek och känslor i en kriminell och missbrukande inkapabel "fadersfigur" som alltid kommer att välja knark före henne och som aldrig kommer att bli den pappa hon förtjänar? Som sannolikt kommer att dö ifrån henne ung men som hon förgäves kommer att hoppas bättrar sig. Inser du hur mycket lidande din dotter har framför sig om hon utvecklar en relation till denne man?

Jag säger att jag inte vill prata om det för det har inte med saken att göra, hur han är ang det.

Ser man bakåt på det NU var det kanske dumt. Ja. Men jag ville såklart att min dotter skulle få ha en pappa som alla andra. Och han visade framsteg om man kan kalla det så. Han började bry sig om henne. Han som är livrädd för känslor annars. Det kändes stort och som att det kanske kunde vara något... att dom sågs ibland utan att han behövde ta just.... ansvar för henne. Men jag vet att jag hoppades för mycket för såklart... han är missbrukare och han väljer aldrig dottern först. Men jag vet inte om jag borde få skit för att ha försökt ge min dotter en pappa trots alla svårigheter.... Nu ses dom ju inte mer så så är det med det....
  • Corn
    Anonym (.) skrev 2016-12-21 16:34:37 följande:

Ts det känns som att du är på rätt väg! Nu när barnets pappa är ute ur ert liv har du tagit ett stort steg åt rätt håll!! Se till att han aldrig kommer in i barnens och ditt liv så har du säkrat en stor del av både barnens och din framtid. Det är även stort att du har haft samtalet ang. Abort. Berättade du hela situationen då? Kan du inte prata med någon barnmorska för att få stöd i situationen du befinner dig i?

Vi pratade inte så mycket, dottern var inte så pigg på att vara tyst och stilla och jag grät mest. Jag får se hur jag gör. Känns som att jag inte kan tänka klart än. Men ja pappan är ju ute ur bilden nu och det gör också ont även om det är korkat att känna så.
  • Corn
    Anonym (Oj) skrev 2016-12-21 16:59:10 följande:

Men pappan är ju inte ute ur ts liv! Hon ringde honom senast idag och det lär knappast vara sista gången!

Jag skickade ett sms där jag skrev att jag ska göra abort eftersom att han trott jag ska behålla. Han svarade att han INTE VILL VETA. Så.....
  • Corn
    Anonym (Oj) skrev 2016-12-21 17:34:40 följande:
    Okej, skicka sms eller ringa gör ingen skillnad. Du bör förstå att du MÅSTE hålla honom borta och skydda din dotter! Inte kontakta honom!
    Anonym (Tess) skrev 2016-12-21 17:36:45 följande:

Han kommer garanterat tillbaka, så att säga att han är ute ur TS liv nu är ju bara naivt.

Vi har barn ihop, det är inte så enkelt! Jag ville informera om mitt val, inte att vi ska ha kontakt.
Svar på tråden Gravid IGEN - pappan missbrukar