• Corn

Gravid IGEN - pappan missbrukar

Anonym (muffin) skrev 2016-12-22 13:54:45 följande:
    Ts ska inte skydda sitt barn från föräldern utan bara för skador som den föräldern åsamkar.

En "farlig" förälder kan mycket väl ha umgänge med övervakning så att någon kan ingripa vid faror. På det sättet försöker man ge barnet bästa möjliga förutsättningar att skapa sig bästa möjliga relation till den föräldern även om det finns en massa problem.
    Tack för den kommentaren. Det ger mig lite hopp... även om det är väldigt lite.
  • Corn
    Anonym (.) skrev 2016-12-22 14:10:30 följande:
    För att ränderna går aldrig ur och barnet kommer aldrig få en stabil pappa i en narkoman. Alla som har haft narkomaner till föräldrar vet att det är ett rent helvete och tillslut dör han i en överdos. Men fram tills han dör kommer han skrämma iväg vettiga killar från ts för ingen vettig kille kan tänka sig att ta hand om ts +barn+en narkoman på köpet.

Sluta ge ts falska och naiva förhoppningar. Om narkomanen är närvarande i deras liv eller inte avgör helt och hållet om dom har chansen till ett bra liv eller inte. Jag hoppas innerligt att ts förstår det för 99% av hur ert liv kommer bli i framtiden hänger på den "detaljen".
    Så otroligt okänsligt att säga att han kommer dö. Det är min dotters pappa.... oavsett missbruk och beteende.

Men jaa, jag vet att risken är stor för det. Jag kanske är naiv eller korkad men jag FÖRSTÅR varför han valt den här vägen. Han hamnade snett väldigt tidigt och resten är... som det är. Men det gör inte beteendet ok bara för att jag "förstår". Det jag känner är att jag tycker att det är tragiskt att han inte kan ha något slags umgänge med sin dotter. För mig är det extremt sorgligt.

Hm....... det blev lite ogenomtänkt men jag bara pratar.
    Anonym (.) skrev 2016-12-22 14:10:30 följande:
    För att ränderna går aldrig ur och barnet kommer aldrig få en stabil pappa i en narkoman. Alla som har haft narkomaner till föräldrar vet att det är ett rent helvete och tillslut dör han i en överdos. Men fram tills han dör kommer han skrämma iväg vettiga killar från ts för ingen vettig kille kan tänka sig att ta hand om ts +barn+en narkoman på köpet.

Sluta ge ts falska och naiva förhoppningar. Om narkomanen är närvarande i deras liv eller inte avgör helt och hållet om dom har chansen till ett bra liv eller inte. Jag hoppas innerligt att ts förstår det för 99% av hur ert liv kommer bli i framtiden hänger på den "detaljen".
    Fast målet i livet är inte att "hitta någon annan som står ut med mig".
    Målet i mitt liv är att ha ett bra liv. Klara mig själv och må bra. En pojkvän... är liksom inte det viktigaste....  Jag är extremt osugen på ett förhållande.
    Om 10 år kanske... då är jag 30, det är ju ett helt annat liv då.

• Corn
    Anonym (Åldersskillnad) skrev 2016-12-22 16:52:48 följande:
    Håller helt med om detta! Många i tråden refererar till pappan endast som "narkomanen", "missbrukaren", "pundaren" osv. Men det finns såklart en människa bakom dessa kategoriska benämningar - en person som haft ett svårt liv och inte vet hur han ska hantera eller förhålla sig till ett oplanerat faderskap.

Så länge TS kan skydda sig själv och barnet från en destruktiv relation med pappan (vilket i praktiken innebär att hålla honom på avstånd så mycket som möjligt och inte ha någon kontakt i vardagen) så tycker jag att barnet har rätt att forma en relation med pappan genom övervakat umgänge. Det är inte alls säkert att pappan någonsin slutar missbruka, men det utesluter inte att han och dottern kan få fina stunder ihop under kontrollerade former. Som sagt: det finns en människa bakom missbruket och i vuxen ålder kommer dottern att sörja att aldrig ha fått lära känna sin pappa.
    TACK! Precis så..... han är ju mer än bara "pundaren"....
  • Corn
    Anonym (muffin) skrev 2016-12-22 18:35:23 följande:
    Jag tror att det är fler här inne som förstår att exet är en människa han med. Jag väljer att inte fokosera på det utan på dig och ditt välbefinnande. Det kvittar vem exet är och varför han pundar eftersom han är dålig för dig.

Ni två kan ALDRIG ha en vettig relation under rådande premisser eftersom ni båda är trasiga. Han är knarkare och du är medberoende.

Säg att han plötsligt skulle bli frisk och nykter? Då skulle han inte längre stå ut med dig. Förstår du. Inte ens då skulle det funka mellan er två. Er relation är helt dödsdömd som det ser ut just nu. Sörj det och ta tag i ditt liv så åtminstone du blir frisk. Kanske följer han efter om ni har tur. Då och endast då skulle det kanske kunna funka mellan er två.
    Han skulle inte stå ut med mig, varför? VI skulle inte stå ut med varandra även om vi hade velat. Innan mig brydde han sig inte om någon, alls. Aldrig. Så han var mest förbannad på mig i början för ATT han kände något. Tog tid innan lärde sig känslor, lära sig vilka som känns hur. Alltså detta är en SKADAD kille, ni förstår inte. Ni snackar om Soc som några slags hjältar nästan, som bestämmer. Tänk om Soc hade blivit inkopplade i hans barndom... det hade varit en annan person vi snackade om nu kanske.

Vi funkar inte ihop även utan droger och alkohol. Vi har extremt olika sätt att se på livet, helt olika åsikter, helt olika temperament osv. Att det ens höll på länge som det gjorde var väl mest jag som försökte hitta lösningar på det.
    Han missbrukar allt som går att missbruka, så det är ju mer än bara droger. Kärlek gör en blind osv osv osv. Jag vet.
    Klart att det inte ska handla om honom men han är ju anledningen till att jag ev kommer göra abort. Så det är svårt att inte glida in på ämnet Pundaren....

Han har ringt mig inatt. Jag svarade inte för jag sov men jag hade inte svarat annars. Fick nu på morgonen ett sms från en annan med jobbig info så jag svarade bara att jag inte vill veta något om vad han gör. Orkar inte oroa mig utan vet att jag måste!!! utesluta honom ur mitt / vårt liv. Så mycket vet jag så oroa er inte för det.... Aborten då? Ingen aning.

• Corn
    Anonym (muffin) skrev 2016-12-23 09:43:20 följande:
    Skyll inte aborten på honom.

Man har svårt att inte bli irriterad på dig för du är mästare på att leka martyr och inte ta ansvar för dig själv.

Du har ansvar för dig själv och dina handlingar. Det är du själv som valt att sätta dig i en situation som denna. Det är du som valt att bli gravid med en knarkare. Och det är du som väljer att bli en ensamstående morsa om du behåller barnet.
    MARTYR?! Klart som fan jag skyller en ev abort på honom. Jag har inte VALT att bli gravid. Att du tycker att jag skyller ifrån mig är för att jag försöker hålla mig saklig och väljer mina ord ganska så noga här inne eftersom att folk gärna vrider och vänder på exakt allt. Det är SÅ mycket mer som pågått mellan han och mig som jag inte ens tagit upp. Att jag fått barn med honom är inget jag ångrar TROTS ALLT men jag ångrar att min dotter fick en missbrukande pappa. MEN det ansvaret ligger inte på mig att ordna, det är HANS missbruk, inte mitt.

Men JA jag skyller absolut en abort på honom om jag gör en.
  • Corn
    smulpaj01 skrev 2016-12-23 09:16:24 följande:

Kommer ni fira jul med mamma ts?

Nej.
  • Corn
    LFF skrev 2016-12-23 08:47:34 följande:
    Tycker det är bra att du ändå, innerst inne, vet att ni inte funkar ihop även om du har känslor för honom!

Vad bra att du inte var vaken när han ringde för även om du känner att du inte skulle ha svarat så kan man ibland svara utan att kolla vem det är som ringer *vet av egen erfarenhet* Och även starkt att du sa ifrån till den som skickade smset att du inte vill veta något om honom. Det är ändå att ha kommit en bra bit på vägen!

Oavsett vad du väljer att göra med din graviditet så kommer du ha en jobbig tid framför dig. Så snälla, för din egen skull och för dotterns skull, ta dig tiden att prata med någon professionell om både det trassliga i din uppväxt, det som skedde när du blev gravid med dottern (eftersom alal försökte pressa dig till abort redan då) och det som skett nu. 

Och bygg upp ett nytt skyddsnät omkring dig.

Hoppas du får en bra dag imorgon trots allt!
    Alltså.... jag kör skygglappar. Allt är egentligen JÄTTEJOBBIGT och svårt. Men jag kör på rakt fram. Jag kan inte stanna upp just nu. Hoppas bara att jag kan fortsätta så. Det är väldigt svårt.
  • Corn

Jag behåller det här barnet. Det får funka på något sätt. Jag klarar inte av att ta bort barnet. Det ä det jag kommit fram till idag.... på julafton, ensam med min dotter.

• Corn
    Anonym (muffin) skrev 2016-12-24 20:24:23 följande:
    Det är DU som valt agera på ett sätt som lett till en graviditet. Och det är DU som väljer att göra en abort.

DU är ansvarig för ALLA DINA handlingar.

Hoppas du haft en bra jul trots allt trassel.
    Man är TVÅ om  det. Och jag orkar inte upprepa mig. Jag försökte inte bli gravid,, trodde inte att jag skulle bli det, hade inga tankar på ATT det hade kunnat ske och HAN vet också hur barn blir till. Det är absolut mitt ansvar också men jag är ingen robot.

Och nej, jag kommer inte göra en abort.
  • Corn
    Anonym (annamaria) skrev 2016-12-25 10:21:50 följande:
    Vad bra TS att du tagit ett beslut utifrån vad du vill, att du följt ditt hjärta och gör det som känns rätt för dig. Du kommer klara det så klart.

Jag vill bara påminna om att det finns stöd att få från samhällets sida, särskilt som ditt eget nätverk inte ställer upp för dig. Jag skulle prata med barnsjuksköterskan på dotterns BVC eller med barnmorskan på MVC om din situation och säga att du är ensam och utan stöd, och fråga vad de kan rekommendera dig. Här på min ort finns tex särskilda mammaträffar för unga ensamstående mammor på en öppen förskola, det finns anhöriggrupper för missbrukare, för din dotter när hon blir större finns tex föreningen Maskrosbarn som anordnar bland annat sommarläger (och då kan hon träffa andra barn som har en förälder/föräldrar som missbrukar), du kan få samtalsstöd, du kan få avlastning i form av avlastningsfamilj varannan helg tex. Det är okej att söka stöd från samhället så att du orkar, för dig och dina barns framtid. Det är okej att be om hjälp. Då behöver du inte vara och känna dig helt ensam.

Stort lycka till dig och styrkekram.

Och jag ber om ursäkt om du upplever att jag skrivit i hård ton till dig. 
    Ja mammaträffar vet jag finns och gick på det med dottern. Hittade ingen direkt att umgås med där men ska höra om det finns något för just UNGA mödrar igång just nu.

Gäller bara att berätta detta för pappan också.
Svar på tråden Gravid IGEN - pappan missbrukar