• Corn

Gravid IGEN - pappan missbrukar

Anonym (muffin) skrev 2017-01-06 20:40:17 följande:
    Men han verkar ju inte vilja snacka med dig. Onödigt att du insisterar med tanke på att han blir aggressiv. Bättre att du istället respekterar hans önskan.
    Respekterar hans önskan.... Vad ska jag göra då?
    Vi har träffat honom en gång nu. Det gick bra, det var lugnt. Inget bråk eller så, tror inte att han heller vill bråka inför dottern. Vi pratar inte om graviditeten, den är kvar men ....han vill inte. Jag vet det. Han måste inte vara med, verkligen inte.
  • Corn
    Anonym (Nej) skrev 2017-01-18 15:53:48 följande:

Och du bara fortsätter utsätta din dotter (och dig själv) för en sådan man...Snart utsätter du två barn för det lidande han kommer innebära. Du måste hålla honom borta så länge han missbrukar "fast-knarkar-bara-morfin-inför-sitt-barn", slår och "inte-riktigt-våldtar-men-har-sex-med-dig-mot-din-vilja". När ska du inse vilken ansvar du har för dina barns trygghet och framtid?

Fortsätter utsätta? Han var spiknykter idag. Det var inget bråk, ingenting. Jag tycker då det var bättre än att hålla dottern borta från honom. Jag var med hela tiden och sen gick vi hem. Självklart ska hon inte vara runt honom när han är märkbart påverkad!
    Ensamstående. Vita -15, gravid BF Juni -17.
  • Corn
    Anonym (Oj) skrev 2017-01-18 15:57:32 följande:

Du borde söka hjälp hos soc eller alanon för du FÖRSTÅR INTE att det inte är bra för dottern att träffa en påverkad "pappa" och han är ALLTID PÅVERKAD!!!

Läs svar ovan.
  • Corn
    Anonym (Oj) skrev 2017-01-19 05:37:42 följande:

Så han har inte tagit någonting på MINST 1 år?

Annars är han ALDRIG spiknykter! Du förstår som sagt verkligen inte och behöver hjälp OMGÅENDE!

Men ska jag sätta tidsgränser efter vad nån sagt på internet? Jag bedömde att han var så pass lite påverkad att han var nykter. Det var inget som nån hade kunnat se (inte ens jag och jag har umgåtts med andra missbrukare), så jag tyckte att Jo det går bra idag. Minsta lilla och jag hade inte sagt att det var ok.

Det är faktiskt inte särskilt ok heller att du antar att jag slänger in dottern i en pundarkvart med en påverkad person. Han hade kanske något lugnande i sig men jag varken såg eller märkte på annat sätt att han hade det. Alltså var det ok!
  • Corn
    Anonym (Nej) skrev 2017-01-19 06:26:12 följande:

DU tycker det. Soc skulle inte hålla med. Skulle din totala oförmåga att se ditt barns bästa komma fram så skulle din dotter få en nty familj. SÅ allvarligt är det att låta sitt barn umgås med aktiva missbrukare som dessutom slagit dig och andra. Du kan inte ens hindra honom från att ha sex med dig eller slå dig. hur fan tror du då att du ska hindra honom från att skada din dotter?!

Du är äckligt självisk. Du har inte heller mognaden nog att förstå hur illa du gör ditt barn eller förmågan att förändras. Du SKITER i hur dina barn kommer må och du fattar inte att du snart kommer se båda dina barn flytta till en ny familj.

Är det din låga ålder som gör det så omöjligt för dig att första eller missbrukar du själv något?

Jag vill inte vara elak men du måste för helvete förstå hur otroligt fel du gör ? Innan det är för sent och någon reagerar.

Jag är gravid, varför skulle jag missbruka?!

Läs det jag svarade den andra här ovan.
  • Corn

På riktigt? Jag har själv hand om mitt barn. Han fick träffa henne EN gång i ca 3 timmar, första ggn sen november. Jag ville se hur det var, om han gjort några förändringar. Jag pratade med honom i telen preciiiiis innan för att kolla läget. Han kändes lika nykter som jag. Har inte planerat massa umgänge men jag behövde se vad som hänt sen November. Om han gjort något för att förändra saker.

Ja han är missbrukare men NÄR är det jag ska ge honom nån mer chans då? Det är riktigt svårt att utesluta honom helt! Ni måste ju förstå detta. Lätt att sitta och tycka saker bakom en skärm i sin anonymitet!

• Corn
    Anonym (Nej) skrev 2017-01-19 06:57:54 följande:

Du förstår verkligen inte hur narkotika missbruk fungerar? Han är aldrig nykter. Hans hjärna är så förstörd att han agerar PRECIS som en påverkad person även när han är tillfälligt "nykter". Han kan inte agera som en normal person för hans hjärna har inte den förmågan längre.

När du låter honom hänga med er "nykter" så är det precis lika farligt ( eller farligare då han är mer oberäknelig) som om ni umgås med honom när han nyss tagit nån härlig blandning droger. Det är fakta. All forskning visar det.

Men om det är så enkelt att skita I en närstående missbrukare. Vad ska jag göra då?
  • Corn
    Anonym (Nej) skrev 2017-01-19 09:39:12 följande:
    Du kan inte ens hindra honom från att ha sex med dig eller slå dig. Du har inte förmågan eller kunskapen för att övervaka deras umgänge eller bedöma hans sinnestillstånd.

DU ska inte ge honom chanser. Det är upp till honom att söka vård.

Genom att ge honom chanser och testa dig fram så riskerar du att förlora båda dina barn. Det är verklighet! Men du anser att han är värd det?
    Han vill själv inte vara runt oss om han är påverkad eller arg. Är han lugn har det gått väldigt bra. Han har bättre koll på sig själv än vad jag har.
    Men det spelar ingen roll egentligen vad jag skriver för ni ser bara "pundaren". Det är ju mer än det.

Tänker på alla dessa barn som BOR med alkoholister som fått vårdnaden. Sverige funkar inte felfritt..... Men jag kan lova att jag gör det jag kan för att mina barn ska ha det bra. Att hälsa på sin egen pappa några timmar efter två månader ifrån... tycker inte jag är FEL.
  • Corn
    Anonym (Nej) skrev 2017-01-19 09:35:19 följande:
    Du får under inga som helst omständigheter utsätta barnen för en narkoman.

Att skita i en närstående missbrukare borde vara mycket lättare för dig än att äventyra ditt barns säkerhet.

Det är där du misslyckas. HAN får söka vård och HAN får sedan ansöka om bevakat umgänge. Du ska sätta ditt barn först.
    Han kommer aldrig söka hjälp. Han ska göra det på egen hand säger han.

• Corn
    Anonym (Nej) skrev 2017-01-19 09:39:12 följande:
    Du kan inte ens hindra honom från att ha sex med dig eller slå dig.
    1. Han har aldrig varit våldsam mot mig med barnet närvarande. Aldrig.

2. Vad har sex med det här att göra?? Hör inte till ämnet överhuvudtaget.
  • Corn
    Anonym (Nej) skrev 2017-01-19 09:59:42 följande:
    Och du fortsätter utsätta ditt barn för fara.Du förstår verkligen inte. Du är som ett barn själv.

Du kan ju bevisligen inte skydda någon från honom. Du har ju flera situationer då du misslyckats med dina bedömningar.

Borde detta inte vara ett sånt tillfälle då användaren kan spåras upp så anmälan kan göras?
    Åh snark! Lägg av.

Jag har faktiskt pratat med min mamma idag. Det var ett tag sen... Och jag kan säga att det för första gången på länge känns hoppfullt & bra. Jag kommer ställa mig i kö för boende i den staden & i närheten. Hon skulle kolla mer ang det. Jag kommer inte att bo kvar i det här området eller i den här staden. Ni snackade om att bygga skyddsnät? Jag har min mamma & jag flyttar närmare henne, så snart det finns något. En etta eller vad som helst. Jag har efter samtalet med henne insett lite saker...

Jag kommer alltså drygt 10 mil ifrån barnens pappa & det är det bästa, jag kommer vara ensam med 2 barn. Exet säger att han ska bli ren på egen hand, men jag tror honom inte. Han får kämpa... så får vi se vad som sker.
    Min mamma har sagt en del saker som ni redan tagit upp här, men det krävs ibland att man hör det från nån man tycker om...

Hur som helst.. det är skönt att vara sams med min mamma igen...
  • Corn
    LFF skrev 2017-01-19 14:44:13 följande:
    Vad glad jag blir av att höra att du och mamma pratar igen! För det är ju som hon troligen sagt och som du själv redan vet, att du måste lägga ordentligt fysiskt avstånd mellan dig och honom för att kunna gå vidare ordentligt. Och försök nu att lägga upp en plan för vart du vill att livet ska ta vägen efter det att nästa pyre kommit.
    Fysiskt avstånd ja. Jag försöker.
    Anonym (Nej) skrev 2017-01-19 17:28:10 följande:
    Va bra! :)

Se nu till att verkligen genomföra planerna. Det är så lätt att bara stanna vid att planera och plötsligt är man tillbaka i precis samma sörja igen.

Håll pappan borta ut ditt liv, svara inte på sms eller samtal alls. Vill han ha kontakt med barnen så får han gå genom vården och få professionellt övervakade umgänge. Samtidigt så vet du att det troligtvis aldrig någonsin kommer hända så det är nog inget du ska hoppas på.

Lycka till!
    Ja det kommer ju inte ske NU men så fort det dyker upp något så säger jag upp denna lägenhet och flyttar. Jag har inte sagt det till honom heller för att undvika att han ska ifrågasätta. Det kommer bli tungt & svårt men jag måste nog, för att komma nånstans. Särskilt att ha någon som kan hjälpa mig när det behövs...

Svar på tråden Gravid IGEN - pappan missbrukar