Inlägg från: Anonym (muffin) |Visa alla inlägg
  • Anonym (muffin)

Gravid IGEN - pappan missbrukar

Anonym (Oj) skrev 2016-12-21 20:59:41 följande:

När han har gått i behandling och varit drogfri nåt år kan han börja med övervakade umgängen. Men INGET i nuläget!

Några år? Varför inte beröva barn deras föräldrar helt?

I verkligheten får, bör och ska barn ha umgänge med en frånvarande förälder så fort det är möjligt. Så fort föräldern tillfrisknat.
  • Anonym (muffin)
    Anonym (.) skrev 2016-12-21 21:04:41 följande:

Jag håller med Tess, pappan är inte bra för någon av er även om det är övervakade tillfällen. Du måste skydda barnet från att skapa ett band med honom. Sannolikheten är stor att han tar en överdos och så länge han lever och barnet blir liiite äldre och förstår att någon är fel kommer det påverka barnet och dig negativt. Som någon tidigare skrev kan även socialen anse att det är farligt för barnet att det finns en missbrukande förälder och därför ta ifrån dig barnet, så pappan kan ju skada er indirekt genom sin närvaro. Genom att glömma pappan ts kan du hitta en pojkvän som är beredd att ta hand om dig och ditt barn helt utan missbruk etc. Du kan få ett framtida barn med den nya killen och ha en stabil och trygg familj där du får möjlighet att känna dig älskad och trygg. Men just nu måste du göra rätt val och det är att utesluta pappan ur ditt och dina barns liv, ingen kontakt alls. För dina barns skull måste du finna styrkan till att göra det även om det är svårt för dig. Därför är det viktigt att du imorgon gör allt vad du kan för att få tid för proffessionellt samtal hos tex psykolog, som kan stötta dig och hjälpa dig att reda ut dina tankar och känslor så att du kan ta sunda beslut.

Ts ska inte skydda sitt barn från föräldern utan bara för skador som den föräldern åsamkar.

En "farlig" förälder kan mycket väl ha umgänge med övervakning så att någon kan ingripa vid faror. På det sättet försöker man ge barnet bästa möjliga förutsättningar att skapa sig bästa möjliga relation till den föräldern även om det finns en massa problem.
  • Anonym (muffin)
    Anonym (.) skrev 2016-12-22 14:10:30 följande:

För att ränderna går aldrig ur och barnet kommer aldrig få en stabil pappa i en narkoman. Alla som har haft narkomaner till föräldrar vet att det är ett rent helvete och tillslut dör han i en överdos. Men fram tills han dör kommer han skrämma iväg vettiga killar från ts för ingen vettig kille kan tänka sig att ta hand om ts +barn+en narkoman på köpet.

Sluta ge ts falska och naiva förhoppningar. Om narkomanen är närvarande i deras liv eller inte avgör helt och hållet om dom har chansen till ett bra liv eller inte. Jag hoppas innerligt att ts förstår det för 99% av hur ert liv kommer bli i framtiden hänger på den "detaljen".

Ja ts liv skulle förmodligen på sikt bli bättre om exet försvann. Men det samma gäller ju inte för barnet. Barn mår generellt bäst av att ha en relation även med en mindre perfekt förälder. Så länge barnet skyddas från skada. En söndagspappa med övervakare är nog flera gånger bättre än ingen pappa alls.
  • Anonym (muffin)

Men ts. Tror att det för din egen del vore bättre om du avslutade relationen till pappan helt. Och håller det på en nivå som inte har negativ inverkan på dig. Nån gång i framtiden när du är stabil och kommit över honom kan du kanske hjälpa honom men just nu drar du bara ner dig själv i skiten genom att upprätthålla en relation med honom. Du är skyldig både dig själv och ditt barn att ta hand om dig själv. Ditt barn gynnas definitivt inte av att du är instabil.

• Anonym (muffin)
    Corn skrev 2016-12-22 15:51:05 följande:

Så otroligt okänsligt att säga att han kommer dö. Det är min dotters pappa.... oavsett missbruk och beteende.

Men jaa, jag vet att risken är stor för det. Jag kanske är naiv eller korkad men jag FÖRSTÅR varför han valt den här vägen. Han hamnade snett väldigt tidigt och resten är... som det är. Men det gör inte beteendet ok bara för att jag "förstår". Det jag känner är att jag tycker att det är tragiskt att han inte kan ha något slags umgänge med sin dotter. För mig är det extremt sorgligt.

Hm....... det blev lite ogenomtänkt men jag bara pratar.Fast målet i livet är inte att "hitta någon annan som står ut med mig".

Målet i mitt liv är att ha ett bra liv. Klara mig själv och må bra. En pojkvän... är liksom inte det viktigaste....  Jag är extremt osugen på ett förhållande.

Om 10 år kanske... då är jag 30, det är ju ett helt annat liv då.

Bra! Gud vad glad jag blir över att gå höra det där :)

Ja ditt viktigaste mål på lång sikt vore att må bra och va lycklig. Och det är DET du bör sträva efter. Allt det du hör idag spelar roll och fungerar som byggstenar till ett bättre liv.

Jag önskar någon skulle sagt till mig när jag var i din ålder att jag har makten och förmågan att skapa mig ett eget och bra liv. För mig tog det tio år extra att fatta det på egen hand. Gör inte samma misstag. Ta tag i ditt liv idag. Du vet innerst inne hur man hör och du kommer att fler svar på vägen.

Kom ihåg att ensam är inte stark. Du behöver bra människor runt dig, en plan och hårt jobb. Sedan kommer det lösa sig av sig självt.
  • Anonym (muffin)
    Anonym (Oj) skrev 2016-12-22 17:31:34 följande:

Skulle soc bli inblandad så skulle han inte ens få övervakat umgänge så länge han är i ett aktivt missbruk!

SÅ ÄR DET!

Detta är för att skydda barnet, något ts inte riktigt verkar förstå!

Bäst vore om han sökte hjälp och hamnade på behandlingshem nåt år....eller mer.

Nej det är klart han varken bör eller ska träffa sitt barn när han är påverkad. Men det finns inga hinder för umgänge under kontrollerade former om han håller sig ren.
  • Anonym (muffin)
    Corn skrev 2016-12-22 17:26:40 följande:

TACK! Precis så..... han är ju mer än bara "pundaren"....

Jag tror att det är fler här inne som förstår att exet är en människa han med. Jag väljer att inte fokosera på det utan på dig och ditt välbefinnande. Det kvittar vem exet är och varför han pundar eftersom han är dålig för dig.

Ni två kan ALDRIG ha en vettig relation under rådande premisser eftersom ni båda är trasiga. Han är knarkare och du är medberoende.

Säg att han plötsligt skulle bli frisk och nykter? Då skulle han inte längre stå ut med dig. Förstår du. Inte ens då skulle det funka mellan er två. Er relation är helt dödsdömd som det ser ut just nu. Sörj det och ta tag i ditt liv så åtminstone du blir frisk. Kanske följer han efter om ni har tur. Då och endast då skulle det kanske kunna funka mellan er två.
  • Anonym (muffin)
    Anonym (Oj) skrev 2016-12-22 18:21:37 följande:

Precis, men det kommer ta nåt år eller mer innan han är ren. Därefter finns det inga hinder!

Han kan bli ren imorgon om han vill. Det enda som fattas är motivation.
  • Anonym (muffin)
    Corn skrev 2016-12-23 08:29:57 följande:

Han skulle inte stå ut med mig, varför? VI skulle inte stå ut med varandra även om vi hade velat. Innan mig brydde han sig inte om någon, alls. Aldrig. Så han var mest förbannad på mig i början för ATT han kände något. Tog tid innan lärde sig känslor, lära sig vilka som känns hur. Alltså detta är en SKADAD kille, ni förstår inte. Ni snackar om Soc som några slags hjältar nästan, som bestämmer. Tänk om Soc hade blivit inkopplade i hans barndom... det hade varit en annan person vi snackade om nu kanske.

Vi funkar inte ihop även utan droger och alkohol. Vi har extremt olika sätt att se på livet, helt olika åsikter, helt olika temperament osv. Att det ens höll på länge som det gjorde var väl mest jag som försökte hitta lösningar på det.

Han missbrukar allt som går att missbruka, så det är ju mer än bara droger. Kärlek gör en blind osv osv osv. Jag vet.

Klart att det inte ska handla om honom men han är ju anledningen till att jag ev kommer göra abort. Så det är svårt att inte glida in på ämnet Pundaren....

Han har ringt mig inatt. Jag svarade inte för jag sov men jag hade inte svarat annars. Fick nu på morgonen ett sms från en annan med jobbig info så jag svarade bara att jag inte vill veta något om vad han gör. Orkar inte oroa mig utan vet att jag måste!!! utesluta honom ur mitt / vårt liv. Så mycket vet jag så oroa er inte för det.... Aborten då? Ingen aning.

Skyll inte aborten på honom.

Man har svårt att inte bli irriterad på dig för du är mästare på att leka martyr och inte ta ansvar för dig själv.

Du har ansvar för dig själv och dina handlingar. Det är du själv som valt att sätta dig i en situation som denna. Det är du som valt att bli gravid med en knarkare. Och det är du som väljer att bli en ensamstående morsa om du behåller barnet.
  • Anonym (muffin)
    Corn skrev 2016-12-23 10:44:37 följande:

MARTYR?! Klart som fan jag skyller en ev abort på honom. Jag har inte VALT att bli gravid. Att du tycker att jag skyller ifrån mig är för att jag försöker hålla mig saklig och väljer mina ord ganska så noga här inne eftersom att folk gärna vrider och vänder på exakt allt. Det är SÅ mycket mer som pågått mellan han och mig som jag inte ens tagit upp. Att jag fått barn med honom är inget jag ångrar TROTS ALLT men jag ångrar att min dotter fick en missbrukande pappa. MEN det ansvaret ligger inte på mig att ordna, det är HANS missbruk, inte mitt.

Men JA jag skyller absolut en abort på honom om jag gör en.

Det är DU som valt agera på ett sätt som lett till en graviditet. Och det är DU som väljer att göra en abort.

DU är ansvarig för ALLA DINA handlingar.

Hoppas du haft en bra jul trots allt trassel.
  • Anonym (muffin)
    Corn skrev 2016-12-24 21:04:42 följande:

Man är TVÅ om  det. Och jag orkar inte upprepa mig. Jag försökte inte bli gravid,, trodde inte att jag skulle bli det, hade inga tankar på ATT det hade kunnat ske och HAN vet också hur barn blir till. Det är absolut mitt ansvar också men jag är ingen robot.

Och nej, jag kommer inte göra en abort.

Du är ensam ansvarig till att du skaffar barn. Precis som ditt ex ensam är ansvarig för att han skaffar ett barn. Ni är båda helt och hållet ansvarig för era egna liv.

Det spelar ingen roll att du inte aktivt försökte bli gravid. Det var DINA val och handlingar som ändå ledde till att DU blev gravid. Du kunde agerat annorlunda men du gjorde inte det. Ditt nuvarande liv är ett resultat av allt du hittills gjort.

Jag förstod nästan att du skulle behålla barnet. Förstår inte det valet själv men vi är alla olika.

Du är fortfarande ung och ditt konsekvenstänk förmodligen inte färdigutvecklat än. Med det menar jag din förmåga att överblicka de långsiktiga konsekvenserna av dina handlingar.

Jag tror att du väljer med hjärtat när du väljer barnet. Inget fel med det. Faktiskt är det bra att tänka med hjärtat när det handlar om ens egna barn. Men har du funderat på vilka konsekvenser ditt val kommer att ha för dig och alla andra? Hur kommer barnet att påverka ditt liv? Kommer du att ha orken att ta hand om två barn helt på egen hand? Hur ska du försörja er? Kommer du klara av att bryta din destruktiva relation med pappan när ni har två gemensamma barn? Vill du ens det? Hur kommer ett till barn påverka dina möjligheter att göra karriär, utbilda dig, skaffa ny pojkvän?
  • Anonym (muffin)
    Corn skrev 2017-01-05 20:20:14 följande:

Jag vill inte leva med honom. Jag vill bara kunna snacka NORMALT med honom utan att han 1. blir aggressiv eller 2. drar och super ner sig i tre dagar.

Det finns liksom inga normala diskussioner. Han bara skiter i allt om jag säger emot. Han har inte träffat dottern sen... November? Något sånt. Han smsade mig tidigare, frågade om jag gjort abort så han kan träffa dottern igen. Jag svarade inte.

Han smsade idag och sa att han förstått att jag inte gjort abort. Att han inte vet vad han ska göra för han kan inte träffa dottern och skita i nästa barn. Han ville inte ens ha ett barn. Så det svarade jag på, jag har inga svar att ge honom men förstod att han behövde bolla det där...

Men han verkar ju inte vilja snacka med dig. Onödigt att du insisterar med tanke på att han blir aggressiv. Bättre att du istället respekterar hans önskan.
  • Anonym (muffin)
    Corn skrev 2017-01-19 13:50:27 följande:

Åh snark! Lägg av.

Jag har faktiskt pratat med min mamma idag. Det var ett tag sen... Och jag kan säga att det för första gången på länge känns hoppfullt & bra. Jag kommer ställa mig i kö för boende i den staden & i närheten. Hon skulle kolla mer ang det. Jag kommer inte att bo kvar i det här området eller i den här staden. Ni snackade om att bygga skyddsnät? Jag har min mamma & jag flyttar närmare henne, så snart det finns något. En etta eller vad som helst. Jag har efter samtalet med henne insett lite saker...

Jag kommer alltså drygt 10 mil ifrån barnens pappa & det är det bästa, jag kommer vara ensam med 2 barn. Exet säger att han ska bli ren på egen hand, men jag tror honom inte. Han får kämpa... så får vi se vad som sker.

Min mamma har sagt en del saker som ni redan tagit upp här, men det krävs ibland att man hör det från nån man tycker om...

Hur som helst.. det är skönt att vara sams med min mamma igen...

Tror det är jättebra om du flyttar närmare din familj. Socialt nätverk är det absolut viktigaste. Och på god andraplats kommer utbildning :)

Du behöver annat att fokusera på än ditt ex. Familj, skaffa vänner, intrrssant utmanande utbildning. Lite terapi kanske. Vips så är du på väg mot nåt bättte :)
  • Anonym (muffin)
    Anonym (Nej) skrev 2017-01-19 17:28:10 följande:

Va bra! :)

Se nu till att verkligen genomföra planerna. Det är så lätt att bara stanna vid att planera och plötsligt är man tillbaka i precis samma sörja igen.

Håll pappan borta ut ditt liv, svara inte på sms eller samtal alls. Vill han ha kontakt med barnen så får han gå genom vården och få professionellt övervakade umgänge. Samtidigt så vet du att det troligtvis aldrig någonsin kommer hända så det är nog inget du ska hoppas på.

Lycka till!

Tror inte den bästa boten är att försöka hålla fokus BORTA från något. Det är dömt att misslyckas om man inte har någonting annat BÄTTRE att fokusera på istället.

Om ts skaffar sig positiva saker till sitt liv så kommer fokus på exet förhoppningsvis försvinna av sig självt.
  • Anonym (muffin)
    Anonym (Nej) skrev 2017-01-20 07:37:36 följande:

Kanske inte. Har man lyxen att kunna misslyckas några gånger och prova sig fram så kan man ju fokusera på annat och hoppas att man lyckas.

Men TS borde väl knappast behöva en bättre morot än hennes barns bästa? När hon har fokus på exet så lider barnet och därför får hon inte misslyckas.

Min teori är väl kanske samma fast från andra hållet.

Om TS slutar hänga med och ha sex med en aktiv narkoman som slagit henne så kommer barnet må bättre och TS också. Andra människor kommer inte undvika TS och hennes barn pga pappan och därför kommer även kontaktnätet öka. TS kommer sluta förknippas som "pundarbruden" och få bättre umgänge. Barnet kommer utsättas för mindre risk att själv bli narkoman och/eller tonårsförälder och därför kommer både TS och barnet att ha en ljusare framtid. Dessutom kommer TS mamma våga vara barnvakt utan att oroa sig för att TS passar på att släppa in honom igen och bli gravid med barn nummer 3.

Alltså jag tror inte att du fattar. Alla människor letar efter och behöver kärlek. Ts letar efter på fel ställe. Men hon kommer inte att överge fel ställe innan hon hittar det på ett nytt. Rent mänsklig överlevnadsstrategi.
  • Anonym (muffin)
    Anonym (Nej) skrev 2017-01-20 12:50:01 följande:

Men föräldrainstinkten borde väl gå före?

Inte låter man väl sina barn lida för att man ska uppleva kärlek?

Föräldrainstinkten fungerar givetvis dåligt hos en förälder som mår dåligt. Du skulle också fungera dåligt om du mådde dåligt. Fundera på det.

Ts ska givetvis satsa på att må bra. Då följer det andra med av sig självt.
Svar på tråden Gravid IGEN - pappan missbrukar