Corn skrev 2016-12-24 21:04:42 följande:
Man är TVÅ om det. Och jag orkar inte upprepa mig. Jag försökte inte bli gravid,, trodde inte att jag skulle bli det, hade inga tankar på ATT det hade kunnat ske och HAN vet också hur barn blir till. Det är absolut mitt ansvar också men jag är ingen robot.
Och nej, jag kommer inte göra en abort.
Du är ensam ansvarig till att du skaffar barn. Precis som ditt ex ensam är ansvarig för att han skaffar ett barn. Ni är båda helt och hållet ansvarig för era egna liv.
Det spelar ingen roll att du inte aktivt försökte bli gravid. Det var DINA val och handlingar som ändå ledde till att DU blev gravid. Du kunde agerat annorlunda men du gjorde inte det. Ditt nuvarande liv är ett resultat av allt du hittills gjort.
Jag förstod nästan att du skulle behålla barnet. Förstår inte det valet själv men vi är alla olika.
Du är fortfarande ung och ditt konsekvenstänk förmodligen inte färdigutvecklat än. Med det menar jag din förmåga att överblicka de långsiktiga konsekvenserna av dina handlingar.
Jag tror att du väljer med hjärtat när du väljer barnet. Inget fel med det. Faktiskt är det bra att tänka med hjärtat när det handlar om ens egna barn. Men har du funderat på vilka konsekvenser ditt val kommer att ha för dig och alla andra? Hur kommer barnet att påverka ditt liv? Kommer du att ha orken att ta hand om två barn helt på egen hand? Hur ska du försörja er? Kommer du klara av att bryta din destruktiva relation med pappan när ni har två gemensamma barn? Vill du ens det? Hur kommer ett till barn påverka dina möjligheter att göra karriär, utbilda dig, skaffa ny pojkvän?