• Corn

Gravid IGEN - pappan missbrukar

Femtioelva barn? Jag har just nu ETT, med en kille som jag bodde ihop med och var tillsammans med från 16-18 år. Att jag nu råkat bli gravid igen är mer hans fel än mitt eget då jag sa mer än en gång......

Ja ursäkta, jag är vidrig. Glömde.

• Corn
    Påven Johanna II skrev 2016-12-18 13:13:21 följande:
    Men det spelar ingen roll att du kan ta saker han gör mot dig. Det är destruktivt för era barn om du fortsätter låta honom göra saker mot dig. Det är viktigt att du inser det. Det finns inget barn som vuxit upp med att en förälder slår den andra som inte på något sätt tagit skada av det också i de fall där de inte själva blivit misshandlade.

Att bara flytta tvivlar jag på hjälper. Att på allvar avsluta relationen och stå för det och dessutom flytta är bättre.

Jag tycker att du ska strunta i om du är korkad eller inte som fortsätter hoppas, jag tycker att du ska lägga hela tyngdpunkten på att undertrycka dina känslor för honom och låta bli att falla till föga inför någon vars beteende är skadligt för barnen. Ditt eget beteende för den händelse att du trots allt inte bryter med honom är också skadligt för era barn. Det ena är väldigt litet nu och nästa inte ens fött, men de blir snart skolbarn och sedan tonåringar och det är då du ska skörda frukterna av de val du företar dig nu. Du vill väl inte stå där och se hur barnen fått självskadebeteenden, missbruk och andra mycket svåra men av att du så gärna velat fortsätta att ligga med och hålla en destruktiv person med stora problem nära dig. Det är ju komplicerat för barnen ändå att de har en missbrukande och våldsam pappa. Du borde lägga krut på att skaffa dig strategier och kunskaper om hur du bör hantera de känslor och frågor som de ofrånkomligen så småningom kommer att ha och ställa. Då är du en bra förälder (förmodligen också en mycket trött förälder eftersom du under hela deras uppväxt måste täcka upp för och kompensera pappans alla brister och oförmågor).
    Jag känner mig för tillfället sjukt misslyckad ang det här.
    fan fan fan fan fan fan fan!
  • Corn
    Maria 434 skrev 2016-12-18 13:20:07 följande:

Med dina svar här verkar det som du älskar honom mer än ditt nuvarande barn och ditt blivande.

Ja, du är ung, men du har ett barn nu och är gravid med din andra (jag säger ditt barn och blivande barn för de är DITT ansvar att sätta först)

Sluta kontakta honom, sluta släpp in honom, sluta att sätta dig själv och dina känslor före ditt barn och blivande barn.

Ta hjälp av familj, vänner och kurator och lär dig bli en ansvarstagande mamma, vilket du faktiskt inte är nu då du fortsätter att försöka få kontakt med honom.

Tänk om ditt barn föds med Hepatit? Tänk om du har könsdjukdomar?

Sluta tänk på bara dig själv och att du älskar honom...sätt dina barn först och ta ansvar

Älskar honom MER än min dotter?! Försöker du såra mig på riktigt?
    Det gör jag absolut inte. Jag har svårt att sluta älska honom men jag älskar min dotter mer än honom. Alla dagar i veckan.
    Sen är det ju en annan TYP AV kärlek... mellan dom två. Det är inte så enkelt.

Jag har inga könsksjukdomar, jag har testat mig flera gånger och nu senast mot HIV.

Jag träffar honom inte. Han vågrar ju mer än vad JAG vägrar... han håller sig borta sen senaste gången och vägrar vara med på det hela. Han sa så sist med. Sen dök han ändå upp på förlossningen, halv sönderslagen men han var DÄR. Jag blir förvirrad.
  • Corn

Han vill ju inte ha med oss att göra ändå, så egentligen är det oviktigt vad jag vill. Men jag flrstår inte hur han kan skpa ett band med ett barn i nästan 1,5 år och sen bara Hej då, för att jag inte gör som han vill!

• Corn
    Anonym (Mamma) skrev 2016-12-18 13:48:05 följande:

Och för dina barns skull, så måste du sluta ha barnens knarkare till pappa i ditt liv.

För deras skull måste du låtsas som att han inte existerar överhuvudtaget. Inte en tanke ska du lägga på honom, inga sms eller mail. Han finns inte.

Annars har du snart två barn som växer upp med en mamma som ljuger om varför pappa är konstig, varför mamma har blåmärken, och det är inte ett liv för oskyldiga barn. De växer snett, de blir sårade och krokiga, trasiga vuxna.

Din roll som mamma är att skydda dina barn, inte att vara kär i deras trasiga pappa. Om pappan hade varit hel, så hade det funnits plats för att vara kär i honom också, men han är sönder. Hans trasighet kommer att ha sönder dina barn också. Du måste skydda dem, även om du blir ensam.

Du står vid en korsväg i ditt liv, och för barnens skull måste du välja den väg som blir hård för dig. Du är mamma.

Han är inte med dottern om han knarkar. Möjligen morfin i sig men han får INTE ha det här hemma.
  • Corn

Och om vi leker med tanken att han behöver VV senare.... OM han blir ren. Han har ändp tvingat sig på mig. Om man nu ska vara sån. Håller aldrig för honom. Han har suttit inne också.

• Corn

Jag läser det ni skriver och förstår allting. Även det jag inte vill hålla med om, men jag förstår tänket.

Gejen med det hela är att han är en sån fruktansvärt trasig person. Uppväxt i misär, ingen som älskade honom, misshandlad m.m. hemma, droger i sitt hem. Jag antar att det är mamman i mig som inte vill överge honom - också.
    Han säger själv att han inte vet hur man är en pappa. Att han är livrädd för sina tvångstankar och även där backar. Jag tycker att han är en otroligt fin pappa bara han LÅTER sig vara det. Ni vet, bara vara en pappa utan att analysera sönder sig.
    När han tagit morfin här hemma säger han att det är för att han ska kunna leva och andas om en normal människa,men jag vet att han tar ALLT han kommer åt ute... bort från oss.

Det är frultansvärt att se någon gå ner sig så hårt...

• Corn
    Anonym (Hm) skrev 2016-12-18 15:25:26 följande:
    Berätta lite mer om vad det var som låg bakom, o som var din pappas fel?
    Hm... kortfattat ha inte jag och min pappa en bra relation. Han har gjort saker mot mig i och det såg barnens pappa igenom snabbt. Han läser personer extremt väl.
    Min pappa tog sig dit exet bor och skulle väl visa nån slags.... ståndpunkt. "Stå över honom", vilket inte funkade. Pappa satte sen foten mellan dörröppningen och fick då en smäll.
  • Corn
    Anonym (Mamma) skrev 2016-12-18 15:22:54 följande:
    Du är medberoende och för dina barns skull måste du sluta vara det.

Du kan inte hjälpa honom.

Du kan inte rädda honom.

Det finns bara en enda person som kan rädda honom och det är han själv. Han gör det när han är redo för det.

Han kanske aldrig blir redo.

Han håller ett tungt ankare som drar ned honom i djupet. Knarket är ankaret. Han vill inte släppa ankaret. Om han släpper det så kan han rädda sig själv, men han vill inte släppa det.

Om du försöker rädda honom, så sjunker du ner i djupet med honom och med dig följer dina barn. Du kan inte få honom att släppa för han vill inte. Inte idag. Kanske aldrig.

Det är inte lätt att se någon sjunka. Du måste, annars sjunker dina barn också.

Du har en svår roll, du är mamma till dina barn. Du får inte försöka vara mamma till deras pappa, det är inte din roll. Du måste ta svåra beslut som gör ont, och i det här fallet innebär det att låta dina barns pappa klara sig själv.

Varje hjälp du ger honom gör det enklare för honom att hålla fast ankaret.

Varje hjälp du ger honom gör att du själv riskerar att fastna i ankaret. Med dig sjunker dina barn.

Du är mamma, du får inte sjunka.
    Jag VET att jag inte kan rädda honom! JAG VET DET.
    Det betyder inte att jag bara kan sluta bry mig om honom. Han har INGEN annan än mig!
Svar på tråden Gravid IGEN - pappan missbrukar