Morgonrodnad skrev 2017-01-27 18:17:44 följande:
Hej. Äntligen efter nästan 3 år är man gravid, men idag går jag in i vecka 7 och i em fick jag en liten blödning. Har inte ont mer än jag känner mig mer förstoppad. Hade blött lite trosorna, tog på mig en binda och gick på toa en timme senare och då var det bara en liten prick, knappt nått blod när jag torkar mig, tror ni att det är ok? Är orolig.
Det är nog ingen fara. Slemhinnorna är sköra och blodkärl spricker för väldigt lite. Med andra ord kan man få en liten miniblödning om man ansträngt sig lite extra eller tex haft sex. Så länge du inte blöder massor o i kombination med smärta så ska det inte vara någon fara :)
Detta barn är också så galet efterlängtat så jag var också helt förstörd i början. Men så lyssnade jag på gravidpodden (från appen preglife, jättebra! Rekommenderas varmt) och där sa barnmorskan att en frisk graviditet går i princip inte att "ta bort". Och ett missfall blir ett missfall oavsett vad man gör, det är inte ett levnadsdugligt barn helt enkelt. Så varje gång jag blir stressad tänker jag för mig själv "det som blir det blir, jag kan inte styra mer nu, bara ge bra förutsättningar". Jag bestämde mig för att oron skadar mer än den hjälper. Jag har slutat googla helt, det gör liksom bara saken värre.
Jag kommer inte kunna slappna av förrän jag gjort mitt VUL om två veckor. Då har jag bestämt mig för att om allt ser bra ut så ska jag börja njuta av att vara gravid istället för att "genomlida" det. Får se hur der går :P men jag ska verkligen försöka. Det finns ett annat mantra som jag lärt mig också som är så bra "jag väntar barn, inte missfall" :)