Inlägg från: Kåtisroinen |Visa alla inlägg
  • Kåtisroinen

BF september 2017

Hej alla!

Jag plussade igår! :D är fortfarande i chocktillstånd, men när jag skulle lägga mig igår kom glädjetårarna. ÄNTLIGEN! Är enligt NC bara i 3+6, BF enligt NC 23:e september. Detta är vårt första barn och första konstaterade graviditet. Sambon o jag är båda 27 år gamla och var varit ihop i 9 år så det är verkligen på tiden detta haha! :D

Nu håller vi bara tummarna för att allt går bra och jag får behålla det <3

• Kåtisroinen
    amanda1998 skrev 2017-01-14 09:45:40 följande:

Jag och min sambo har med BF i september.

Är i vecka 5.

Hoppas ni i denna tråd vill vara snälla och peppande och att vi kan stötta varandra.

Har i en tidigare tråd blivit påhoppad, kränk och förnedrad på grund av min ålder, är 18 år fyller 19 i februari.

Hade jag fått som jag velat så hade jag blivit mamma när jag var 20-21. Så jag förstår dig :) fick tyvärr vänta tills nu, 27 år gammal. Har såklart fått mycket annat fint på vägen, utbildning, hus osv... Men jag har också lidit av att varit barnlös i 6 år, har verkligen varit så ledsen under vissa perioder. (Kan tillägga att vi har varit tillsammans sen vi var 19 år).

MEN nu är jag äntligen gravid med första barnet. Är också i v 5 (4+1) och har BF 23 september än så länge :)
  • Kåtisroinen

Jag kikar också in här lite då och då :)

Jag känner inte särskilt mycket. Är fruktansvärt svullen om magen, får lite lite molvärk om kvällarna och även väldigt lätt illamående, men det märks knappt. Men jag gick in i v 6 idag så det är fortfarande väldigt tidigt. :)

Sen sover jag lite taskigt med. Fryser som attan om kvällarna, o vaknar med svettningar på natten :P drömmer märkliga drömmar. Inatt var det om missfall :(

• Kåtisroinen

Jag kan tipsa er som googlar för mycket (been there!). Lyssna på Gravidpodden. Den finns på nätet eller via appen Preglife. Den har hjälpt mig jättemycket! De är så lugna och harmoniska och diskuterar typ allt från första dagen man fick plusset till sex, missfall och sprickningar. Jättebra! Jag är annars en typsik googlare och blir så orolig av det. Men jag lyssnar nu på en sån om dagen ca och jag känner inget behov av att googla längre. Jag har till exempel insett att ett missfall sker nästan oavsett vad jag gör, om det är menat att ske, för då är det inte ett friskt foster. Så nu är jag lugn och försöker njuta mycket mer än jag gjorde innan!

Rekommenderas varmt! <3

• Kåtisroinen

Jag var på mitt första besök hos barnmorskan idag. (Malmö, 5+6). Men det var ingen inskrivning utan mer hälsoinformation eller vad det var de kaklade det. Pratar om alkohol, mat osv. Sen lite om upplägget och där var inskrivningen just runt v 10-12, då tog man även blodprov till KUB om man var berättigad till det (över 33 år är det här).

Jag blev även erbjuden ett tidigt VUL om två veckor (8+1). Så skönt, vill verkligen bara få höra det där lilla hjärtat slå <3

• Kåtisroinen
    vetlanda skrev 2017-01-25 09:03:34 följande:

Hej alla!

Har en fråga. Jag brukade innan dricka ingefärashots, som är väldigt starkt, varje morgon. Sen jag blev gravid har jag inte vågat. Är rädd för mf då jag fick det förra gången jag var gravid.

Nän som vet om de finns risker med stark ingefära varje dag?

Jag vet att det inte står någonting om ingefära på livsmedelsverkets hemsida, men jag vet att i både Finland och Danmark rekommenderar man inte ingefära, särskilt inte koncentrerat som i shots. Jag vågar tyvärr inte käka ingefära alls mer än möjligtvis som lite krydda i någon gryta. Men som sagt enligt livsmedelsverket så är det ju ingen fara :)
    MammaJenni skrev 2017-01-25 14:02:54 följande:

Hej! Är helt ny på den här sidan. Jag är i vecka 6+3 och väntar mitt första barn. Jag är väldigt orolig att nått är fel. Jag vet att man kommer må dålig och så men jag mår dåligt dygnet runt och har så sjukt ont i magen. Någon som har nått tips på vad man kan göra?

Kul, jag är på 6+1 :) Jag tror inte det är något fel. Jag var hos barnmorskan igår och hon sa att man kan få extremt ont i magen när ligamenten rör på sig i och med att livmodern växer. Så länge du inte både har ont och blöder så är det ingen fara. Blod är heller ofta ingen fara då slemhinnorna är väldigt känsliga och blodkärl kan spricka vid tex sex eller vid lite tyngre ansträngning. Däremot om man har både väldigt ont och blöder, då ska man kontakta barnmorskan. Mår du väldigt illa och har svårt att fungera så finns det mediciner att få utskrivna :)
  • Kåtisroinen
    Morgonrodnad skrev 2017-01-27 18:17:44 följande:

Hej. Äntligen efter nästan 3 år är man gravid, men idag går jag in i vecka 7 och i em fick jag en liten blödning. Har inte ont mer än jag känner mig mer förstoppad. Hade blött lite trosorna, tog på mig en binda och gick på toa en timme senare och då var det bara en liten prick, knappt nått blod när jag torkar mig, tror ni att det är ok? Är orolig.

Det är nog ingen fara. Slemhinnorna är sköra och blodkärl spricker för väldigt lite. Med andra ord kan man få en liten miniblödning om man ansträngt sig lite extra eller tex haft sex. Så länge du inte blöder massor o i kombination med smärta så ska det inte vara någon fara :)

Detta barn är också så galet efterlängtat så jag var också helt förstörd i början. Men så lyssnade jag på gravidpodden (från appen preglife, jättebra! Rekommenderas varmt) och där sa barnmorskan att en frisk graviditet går i princip inte att "ta bort". Och ett missfall blir ett missfall oavsett vad man gör, det är inte ett levnadsdugligt barn helt enkelt. Så varje gång jag blir stressad tänker jag för mig själv "det som blir det blir, jag kan inte styra mer nu, bara ge bra förutsättningar". Jag bestämde mig för att oron skadar mer än den hjälper. Jag har slutat googla helt, det gör liksom bara saken värre.

Jag kommer inte kunna slappna av förrän jag gjort mitt VUL om två veckor. Då har jag bestämt mig för att om allt ser bra ut så ska jag börja njuta av att vara gravid istället för att "genomlida" det. Får se hur der går :P men jag ska verkligen försöka. Det finns ett annat mantra som jag lärt mig också som är så bra "jag väntar barn, inte missfall" :)
  • Kåtisroinen
    Sandra011 skrev 2017-02-04 09:34:18 följande:

Hej tjejer och grattis till er alla ! :) Hoppar också in här då jag plussade starkt den 21/1 och enligt peglife's appen är jag beräknad till den 26 sep och ska då vara i vecka 7(6+4) och har min första undersökning nästa vecka på torsdag då jag begärde ett tidigare vul för jag har haft lite små krämpor osv så förhoppningsvis får man se ett litet tickande hjärta då! Hur gamla är ni och var är allihopa ifrån? Själv är jag 23, blir 24 och bor i Skåne :)

Hej :)

Jag är beräknad till 18/9 enligt preglife (23/9 enligt NC). Jag ska på mitt första VUL på onsdag, ska bli så spännande! Lite oroligt/nervös över att något ska vara fel, men hoppas av hela mitt hjärta <3

Är idag i v 8, 7+5 enligt BM och preglife, 7+2 enligt NC. Litar mer på NC då den känner till befruktningsdatumet. Kommer vara på 8+1 på onsdag o räknar med att jag kommer bli tillbakaflyttad ett par dagar då :)

Jag är 27, som min karl, fyller 28 i juni, gubben fyller i mars :) vi bor på landet utanför Karlskrona men just nu håller jag på med de sista kurserna i skolan så jag veckopendlar till Malmö :)
  • Kåtisroinen
    Sandra011 skrev 2017-02-06 15:30:36 följande:

Men då ligger vi rätt nära i dagarna, så kul! :) Ja nu i efterhand önskade man att man hade haft nc så får man lite mer exakt än de andra apparna som beräknar enligt bm men det var ingen planerad graviditet direkt men ändå såå välkommet! Var er graviditet planerad? :)

Ja jag är också supernervös att något skulle vara fel, man vill ju så gärna att allt ska se bra ut. Och jag har haft lite konstiga krämpor, rosablandade flytningar o sånt och varit väldigt stressad så jag försöker dra ner på tempot. Har adhd så högt tempo är en del av min vardag haha.. Håller tummar och tår att lilla bebis mår bra! Och lycka till på onsdag till dig :)

Min sambo är 27, blir 28 i september. Vad kul att hitta en till Skåne bo så kan man följas åt. Är inte härifrån egentligen så känner inte extremt många här i Skåne. Vi bor också ute på landet i ett hus. Vad roligt! Vad är det du studerar för någonting? :)

Ja vår var sjukt planerad haha :P har velat ha barn i 6 år, men varit tvungen att vänta eftersom jag vill ha en utbildning först. Så vi satte startskottet till oktober, sen tog det tre månader innan det blev ett plus.

Det låter helt normalt med dina krämpor, det värker o drar lite hela tiden :P så jag hade inte varit så orolig, men det skadar ju aldrig att försöka dra ner på tempot :) det gick faktiskt jättebra idag! Vi fick se en liten minibebis på 1.83 cm med ett friskt klappande hjärta! Så mäktigt att se! Och så kul att se hur mannen också blev helt överväldigad :)

Kul! Så mysigt att bo på landet! Jag läser till Trädgårdsarkitekt på SLU. Superkul utbildning verkligen! :) vad gör du? Läser/jobbar?
Svar på tråden BF september 2017