BF Juli 2017 ny
Typ molande värk ja känns som mensvärk, när jag nyser och rör mig hastigt så känns det som tusen nålar. Barnmorskorna sa att jag lägger mycket fokus på dessa värkar nu för att illamåendet precis har släppts!
Typ molande värk ja känns som mensvärk, när jag nyser och rör mig hastigt så känns det som tusen nålar. Barnmorskorna sa att jag lägger mycket fokus på dessa värkar nu för att illamåendet precis har släppts!
Jag var iväg på KUB-test idag.
Fostret har tyvärr en bred nackspalt, men näsbenet syntes tydligt och allt annat såg normalt ut. Blodprov togs idag så jag får inte testresultatet förrän på tisdag, men bm som gjorde testet sa att riskresultatet troligtvis kommer bli stort. :-/
Blir riskerna stora blir det vidare utredning. Vi valde att göra kub även denna gång (tredje barnen) just för att vi vill veta hur stor risken är, men hade inte riktigt väntat oss ett dåligt ultraljudsresultat.
Känns som en evighet att vänta till på tisdag för att få veta hur vi ska gå vidare.
Men åh vad jobbigt för er! Har ni bestämt vad ni ska göra vid dåligt resultat?
Jag som inte ens gjort kub, blir ju ännu mer nervös nu.
Vad tråkigt :(
Men får ni göra fostervattenprov sen? Har läst om nipt (tror jag det heter)
Något prov som kostar 6000kr men då får man veta säkert om man är sjukt. Kolla här på fl om du vill.
Jag hoppas att det går bra iaf <3
Usch då. Inget roligt att få ett sånt resultat på ultraljud och dessutom behöva vänta på blodprovet/slutresultatet över hela helgen. Hoppas du snart får ett besked iaf så att ni kan gå vidare med mer testet om ni önskar och behöver.
Här verkar det för övrigt som att de i så fall för moderkaksprov istället för fvp men det är ungefär samma risk och tillvägagångssätt.
Men oj vad tråkigt.=/ ja det var ju en riktigt lång väntan ända tills på tisdag. är det fvp man gör man om man går vidare?=(
Idag har jag så äntligen fått svaret på kubtestet jag gjorde förra veckan. Ultraljudet visade på bred nackspalt och tillsammans med blodproverna som var färdiganalyserade idag så fick vi risksiffrorna 1:57.
Väntar på att obstetriska mottagningen ska ringa mig för att meddela tid för moderkaksprov. Hoppas jag får tid till det denna vecka.
Ah ok hur mår du i detta? Tufft att få siffrorna, men 1:57 är ändå goda chanser. Hoppas du får en tid snabbt! Håller tummarna för dig!
Usch va tråkigt :( när man gör moderkaksprovet får man risksiffror då också eller får man svar på om det är ett kromosomfel? Lycka till!
Efter det dåliga beskedet förra vecka med ett testresultat 1:57 för risk av trisomi 21 så har jag idag vart iväg och tagit ett moderkaksprov.
Det var absolut inte det bekvämaste jag vart med om. Nu är det "bara" att vänta ca 1vecka på provsvar. Känns bara som en enda lång väntan hela tiden, kan inte njuta alls av graviditeten och vågar inte tänka tanken på ett friskt barn. Vill bara att veckan ska gå fort så man kan få veta...
Hade så hoppats på att få ett brev i brevlådan idag med svar på moderkaksprovet, men icke. Om inte läkaren ringer så bör jag få brevet senast tisdag, helgen känns så hemskans lång just nu. Vill bara ha ett bra svar, få höra fostrets hjärtljud och få njuta av graviditeten. Just nu är det bara oro och väntan på något form av svar. Och illamående... äter fortsatt lergigan, försöker trappa ner för att inte vara så däckad som jag blir men det går inte. Illamående eller däckad är de enda lägena just nu... känner mig inte ett dugg positiv, till något.
Äntligen, äntligen, äntligen har jag fått veta efter moderkaksprovet att vårt barn inte bär på någon kromosomavvikelse. Dessutom fick jag veta kön och väntar vår tredje pojk! ?
Det känns helt fantastiskt, helt underbart! Det har varit en så lång väntan och mycket oro sedan kubtestet som visade på bred nackspalt och vi fick risksiffran 1:57. Men nu kan vi slappna av och njuuuuta av graviditeten och den växande magen.
Någon som börjat skriva förlossningsbrev? Jag hade liknande upplevelse på båda mina vaginala förlossningar, efterfrågade samma saker på båda. Vet också jag fick bråka rejält med en bm när sonen skulle födas som propsade på tens, jag blev skitförbannad när hon inte lyssnade resultatet va pinvärkar i de 5 timmarna hon hade kvar på sitt pass. Ville inte se henne i salen alls, konstanta värkar och det hände absolut ingenting. Inget jag känner för att gå igenom igen. Mesproppen till Karl jag hade då sa ju inget heller och jag varken kunde eller orkade prata just då!
De vill ju alltid man ska prova nåt de tycker är fantastiskt, bad om bedövningsspray i mellangården, med yngsta fick det men sonen, då kommer de med varma handdukar, fick psykbryt! Kanske ska tillägga att jag inte är den charmigaste patienten när smärtan sätter in ;)
Var hos bm idag för vanlig kontroll i v.35+3.
Visade sig att lilleman i magen är en sätesbebis, precis som storebror var. Var iväg på totalt 4vändningsförsök med storebror, varav 1lyckades och sedan blev jag igångsatt då han fortsatte att snurra runt. Har inbokat vändningsförsök på måndag, hoppas på lyckas vändning o at han stannar kvar i rätt läge. Om inte får de röntga bäcken och göra en viktskattning inför en ev sätesförlossning.
Dessa barn, varföe kan de inte bara göra som de "ska"?
Kul att se att det börjar "trilla" ut lite bebisar nu.
Jag har bf 13/7 men blir förhoppning igångsatt imorgon. Var på ett lyckat vändningsförsök förra veckan men lilleman har troligtvis vänt sig igen. Ska till obstetriska mottagningen imorgon för ul och om han behöver vändas igen så blir det igångsättning direkt efter.
Vid förra vändningen beräknades han väga 3800g o hade gott om utrymme med mkt foservatten, så jag räknar med en lätt vändning imorgon också trots storleken.
Har en hel del förvärkar som håller i sig över 1min men som inte gör ont, de får gärna hålla sig lugna tills det är dags.