Inlägg från: FrökenJo |Visa alla inlägg
  • FrökenJo

BF Juli 2017 ny

Hej!

Hade missat att det hade startats en ny tråd. Trodde alla hade gått över till FB från förra :)

Hoppar gärna in här. BF 25/7 och det är andra barnet. Jag är 27 år och bor i Småland.

Har kub fredagen den 13... Supernervös inför detta, med tanke på dagen... :/ I övrigt känner jag mig mer gravid nu än när jag väntade sonen. Har haft rejält illamående flera veckor och magen har redan kommit. Med sonen syntes knappt inget förrän i v.18 och jag mådde nästan inte illa alls. Tänk vad mycket det kan skilja på graviditeter...

Gott Nytt År på er med förresten :)

• FrökenJo

Jag kommer inte heller lägga ut något på FB förrän bebben är ute. Gjorde inte det med sonen heller. Tycker det är lite läskigt med spridningen på FB och så är där så många "vänner" man bara känner ytligt. Lägger nästan aldrig ut något där ändå. Instagram däremot, där kanske jag lägger ut någon sommarbild med magen. Men där har jag privat konto och är rätt restriktiv med vilka jag godkänner som följare ;) Men jag tycker det är jättekul när andra lägger ut så man får följa deras resa/liv, så det är ju såklart lite dubbelt, haha. :)

• FrökenJo
    FrökenMp skrev 2017-01-12 15:47:09 följande:

Fina magar ni har! Jag tycker att det är så coolt att det syns så väl när man redan fört barn. Jag önskar att min såg ut som era magar för jag ser mest pluffsig ut. Har inte den där fina formen som gravidmagar har haha

Jag väntar andra barnet och när svullnaden från de första veckorna gick tillbaka så syns nu ingen mage längre. Är i v.13 och kan utan problem ha mina vanliga jeans. Lite lätt pluffsig bara, så jag förstår hur du känner :) Men rätt skönt att man fortfarande inte har några problem att dölja graviditeten. Har ännu inte berättat på jobbet. Ska göra det på måndag om allt ser bra ut på UL imorgon.
  • FrökenJo

Är det någon mer som besväras av halsbränna. Minns att i förra graviditeten var den hemsk från v.29 ungefär och nu har det redan börjar i v.17. :( Tips mottages tacksamt, vill gärna inte börja med tabletter än riktigt...

• FrökenJo

Vilka fina bebismagar ni har! Här växer allt annat på kroppen utom magen... :( Går in i v.25 imorgon..
  • FrökenJo

I fredags hos bm fick jag det bekräftat att lillan vänt sig med huvudet nedåt i magen. Hon hjälpte mig att känna hur huvudet låg, så häftigt!

Jag minns dagen när det hände för helt plötsligt började jag känna av ett större tryck nedåt och ett slags sug i nedre delen av magen. Dessutom blev jag helt plötsligt mer kissnödig än innan och så kom foglossningen som ett brev på posten. Vet inte om foglossningen har något samband med att bebisen har vänt sig med huvudet nedåt men allt kom verkligen samma dag som det hände... Jag sa även till sambon den kvällen att jag trodde att hon hade lagt sig till rätta nu. Men men än har hon ju utrymme att flytta sig, så än kan allting hända. Går in i v.31 imorgon.

• FrökenJo
    AnnnaEm skrev 2017-05-14 17:19:16 följande:

Är det bara jag som upplever sin mage som liten? Kanske ett lyxproblem men innan graviditeten trodde jag att jag skulle få rund och jättestor mage. Nu känns den typ liten, degig och icke-gravid. Dock mår bebisen bra och växer som han ska, SF-mått som är någon cm högra än snittet - men hade andra förväntningar... Jämför jag med hur jag var i v.14 är det ju dock stor skillnad, kanske man stirrar sig blind? V.32 

Jag får hela tiden höra av andra att jag är "såå liten". Går in i v.31 imorgon och det har precis börjat synas att jag är gravid. Var likadant med sonen. Dock känner jag mig helt enorm, svullen och trött i hela kroppen. Så känslan säger något helt annat. Mitt sf-mått ligger strax under mittenkurvan.
  • FrökenJo

Börjar också bli lite less på graviditeten nu. Blev lite extra tungt när värmen slog till med full kraft... Hela mina ben är fulla av åderbråck efter denna graviditet. Någon mer som lider av detta? Kommer behöva gå med stödstrumpor hela sommaren känns det som :( Kul när man inte ens har fyllt 28 år än...

• FrökenJo

Här är en till som mest smyger runt i kulisserna. Har väl skrivit i tråden någon gång, men läser iaf det ni skriver :)

Nu är jag på bf+8. Igår åkte vi in till förlossningen pga minskade fosterrörelser. Efter massa undersökningar både igår och idag så har det visat sig att lillan i magen är lite liten. Hon ligger precis på gränsen inom det "normala" -20,5 % så beräknas i dagsläget väga ca 2900 nånting och borde ligga runt 3700 när man har gått över så länge. Imorgon är det besök igen på mvc och då skulle de visst besluta om jag ska gå tiden ut och sättas igång nästa måndag i v.42+0 eller om de ska sätta igång mig direkt vilket jag hoppas på. Så jobbigt att gå en hel vecka extra och oroa sig. Sonen, som nu är 2,5 år, föddes på bf+1 så det känns ju som att det är något som inte stämmer riktigt när det aldrig kommer igång. Fick iaf en hinnsvepning igår, men det har inte gett mer än rejäla sammandragningar utan värk inatt och att resten av slemproppen kom ut. Nu har jag inte haft en sammandragning på ett par timmar. Så trist med denna evighetslånga väntan...

• FrökenJo
    FannyFelicia skrev 2017-07-31 12:55:56 följande:

Ja särskilt när man oroar sig är väntan jobbig.

Jag låg på högt blodtryck förra ggn och tillväxtkurvan så -14%. Hon kom ut på 3325 ändå. Tror inte de alltid lägger på sig enligt förväntan då man går över tiden. Att de stannar av lite.

Var allt annat bra, navelsträng och fostervatten och det?

Samma status nu som i morse här. Så seg väntan men lite spännande flytningar iaf. Haha. Håller tummarna det håller i sig och tilltar. Storasyster var inte glad att inte få vara med hemma men vi mutade med lördagsgodis som glömdes bort i helgen och packade en påse full med leksaker så hon var glad då de åkte iaf. Årets föräldrar...

Ja, allt annat såg jättebra ut. Sonen vägde 3725 g när han kom ut på bf+1 så jag hade ställt in mig på att få en 4 kg bebis minst nu när jag har gått över så länge och dessutom är omföderska, så jag blev väl lite paff när den beräknades vara så liten. Magen känns dessutom större denna gång. Fast sen gick jag upp 18 kg när jag väntade sonen och har gått upp 7 kg hittills med denna. För mycket kebab och stillasittande förra graviditeten, haha ;) Denna gång har jag bara haft cravings efter rå potatis och gått minst 10.000 steg om dagen fram tills för två veckor sen ungefär. Så det kan väl kanske också spela in lite på bebisens vikt kanske... Får väl tröck i mig lite mer kebab nu sista veckan :)
  • FrökenJo

Var hos bm igår. Fick min andra hinnsvepning. Både blött litegrann och hade rejält med onda förvärkar igår. Hinnsvepningen gjorde dessutom rejält ont. Tappen hade iaf minskat sen hinnsvepningen i söndags men jag var fortfarande bara öppen 2 cm. Bm sa dock att hon kunde få upp mig till 3 cm och så bände hon lite. Antar att det var därför det gjorde så ont, haha! Fick tid för igångsättning på måndag. Är då i v. 42+0. Trodde ju att jag skulle få det lite tidigare eftersom bebisen inte växer som den ska, men det var visst någon läkare som hade gjort något utlåtande efter alla kontroller på förlossningen i helgen och eftersom bebisen ändå verkar må bra i magen så ville de att jag skulle gå tiden ut... En läkare som vi aldrig ens träffade... Suck! Jaja, idag har jag inte haft en endaste sammandragning så nu har jag helt ställt in mig på att bli igångsatt på måndag. Skönt med ett spikat slutdatum iaf :)

• FrökenJo

Igår 4/8 kom äntligen vår tös till världen. 12 dagar över tiden. Allt drog igång vid 01 på natten, med värkar som började fresta i ordentligt. Vid 02-snåret kom de var 5-7 minut. 06.27 kom vi in till förlossningen. Då ökade värkarna ordentligt i styrka och frekvens ca 3 var 10:e minut. Var öppen 4 cm vid första undersökningen. La mig i badet en stund men kände efter en stund att det blev outhärdligt och ville ha epidural. När jag kom upp ur badet fick jag några riktigt kraftiga värkar med ordentligt tryck neråt. Bm kollade och jag var öppen 7 cm, nästa värk gick vattnet och efter det tog det 18 minuter varav 8 min krystvärkar sen var hon ute Kl 08.58. Det gick alltså galet fort på slutet. Kändes jobbigt att inte ha någon kontroll men samtidigt skönt att det gick fort. Med sonen gick jag 48 timmar med regelbundna värkar och 45 min krystvärk innan han var ute så det var en väldigt stor skillnad i tid denna gång.

En annan helt galen sak är ju att hon på TUL i måndags beräknades väga ca 2900 gram. När hon kom ut igår (4 dagar senare) vägde hon 4165 gram och var 51 cm lång. Åh vi som har varit så oroliga att något skulle vara fel.. Måste ju blivit en rejäl felberäkning helt enkelt... Eller så gjorde kebabtallriken jag åt i onsdags susen, hahaha :D

Svar på tråden BF Juli 2017 ny