Inlägg från: K g |Visa alla inlägg
  • K g

BF Juli 2017 ny

Hej! Har ni plats för en till här inne? Har följt er ett tag men tror inte jag skrivit något. Kul med en grupp som lever, de flesta andra är helt döda vilket verkligen är synd. Man behöver prata av sig med andra i samma situation. Väntar mitt tredje barn med bf 28 juli. Båda sönerna har kommit ett par veckor sent, minsta fick sättas igång, så jag blir inte direkt förvånad om det här blir ett augustibarn. Storebrorsorna är 3 och 8(snart).

• K g
    Treansresa skrev 2017-02-12 10:32:06 följande:

Självklart har vi plats:) jo de flesta månadstrådarna är ju helt tomma på folk. Härligt med en nr 3 är min tredje också, mannens fjärde. Har du varit på rul? Ska ni kolla kön?:)

Vi har rul 6/3 och det känns som evigheter dit. Vi tänker nog fråga om de kan se könet den här gången. Spelar ju ingen roll alls egentligen och oavsett vad det är kommer bebisen vara lika älskad, men jag har en stark känsla av att det är en tjej och skulle bli väldigt förvånad om det inte var så. Är så nyfiken nu! Några av er vet redan har jag sett, ska ni andra kolla?
  • K g
    Desshank skrev 2017-02-12 17:28:56 följande:

Vi har med rul den 6/3, längtar ju massor :)

Är första barnet så jag har inte känt av något i magen än, jag räknar inte med att känna något än på två tre veckor iaf! Är ju fortfarande rätt tidigt att känna för förstföderskor :)

Vi ska se om vi kan ta reda på kön då med! Jag är lite kluven i både vad jag helst skulle vilja det var och vad jag känner att det är. Oavsett kön kommer man ju såklart bli överlycklig :)

Kommer nog kännas lite mer verkligt efter rul, både för mig och sambon. Jag har inte mått något annorlunda under graviditeten än.

Jag tror jag har känt litegrann i ett par veckor men jag är fasen inte säker. Har haft moderkakan fram med de två tidigare och inte känt förrän ganska sent. Nu vet jag inte hur moderkakan sitter för jag glömde fråga när vi var på kub.

Vad skönt att du inte mått annorlunda! Jag har mått så dåligt men nu har det vänt lite och jag har nästan bara tröttheten kvar. Olidligt har det varit. Känns som att jag fått livet tillbaka nu äntligen. Men förstår vad du menar, det är svårt att fatta vad som händer när man inte känner av det. Vad spännande med första barnet! Jag tyckte det gick att njuta mycket mer första gången, även sen under föräldraledigheten när jag verkligen kunde ge bebisen all uppmärksamhet. Minns första året som mamma som ett av de bästa åren i mitt liv. Vi träffade kompisar jämt, fikade och promenerade och sånt för flera av mina bästa vänner fick barn samtidigt. Med nummer två hann jag ingenting tyckte jag. Hoppas på att få till dagarna bättre nu med trean. Någon rutinerad som har tips på hur man hinner mer än söva och mata under de få timmar de stora är på förskola/skola (15 timmar har vi här)?
  • K g
    sobrio88 skrev 2017-02-16 10:33:24 följande:

Varit på rul idag och allt såg bra ut :) bf är samma datum som de satte förra ul (11 juli) och det är en till liten pojke som ligger i magen <3

Vad roligt, grattis! Så mysigt att få se bebisen röra sig på skärmen. Jag längtar också till vårt rul om några veckor.

Idag kände jag för första gången tydligt att det är bebisen som rör sig. Tidigare har jag känt men varit tveksam till om det verkligen är bebisen. Känns skönt att få livstecken där inifrån så jag påminns om att jag inte är själv.

Var bor ni alla förresten? Någon mer Örebroare kanske?
  • K g
    Treansresa skrev 2017-02-24 17:18:00 följande:

Med risk att bli totalt dumförklarad nu så måste ja visa vad jag och tjejerna hållt på med. Min dotter var väldigt besvärad över vart bebisen skulle ha sina kläder. Hon har tagit detta besked väldigt hårt så vi har pratat massor. Vi började kolla på en lösning till garderob och hittade en vi alla var nöjd med. Men vi behövde galgar! Och massa galgar. Efter googlade så insåg jag att jag inte ville betala multum för det så vi bestämde oss för att göra egna! Sågade sönder Ikeas billiga i plast och filade fina runda kanter:) Torkade ur garderob, fixade hyllplan och gick igenom kläder. Så nu hänger allt där haha. Tjejkläderna på ena sidan och pojke på andra:) Måste dock ta ner allt och tvätta men det väntar jag med! Det ser så mysigt ut i walk in closeten nu:)

Skickar en bild som garanterat blir åt fel håll! Vet ej hur jag vänder.

Vad mysigt att fixa i ordning något till bebisen. Det blir så mycket verkligare då. Jättefina kläder ni köpt! Synd att göra sig av med hälften, jag skulle aldrig klara att hålla mig till en färgskala, här blandas hejvilt :) Jag ska rota fram lådorna med bebiskläder och sparade saker från förrådet någon dag. Har dålig koll på vad som behöver köpas men i klädväg är det nog inte så mycket. Tror vi har betydligt mer än nödvändigt om jag ska vara ärlig... trots det har jag redan köpt ett set från Me&I som jag tycker har så fina saker. Får lägga krutet på sakerna nu framöver för där är det en hel del som saknas och som jag tyckt vart bra med de andra; typ babynest, amningskudde (med kulor i, håller formen asbra), babysitter och bärsjal/sele m.m. Känns som det är dags att börja handla lite av det snart för det kostar ju en del och det kan vara skönt att sprida ut inköpen.
  • K g
    GrönaDruvan skrev 2017-03-12 19:53:56 följande:

Det är just det som är så svårt att förklara. Kan verkligen inte sätta fingret på vad det är som gör ont och vart det gör ont. Det gör ont på olika ställen och det känns olika...skumt.

Oftast är det när jag går och står för länge, men det kan komma annars också. Även om jag bara går kortare sträckor eller har legat still och sen reser mig. Känner inte igen det onda alls från de andra graviditeterna.

Det är oftast som ett tryck längst ner, utmed hela magen, men kan även kännas runt hela magen eller bara på ett ställe på sidan eller mitt på magen...det är ibland som en känsla av håll på sidan...

Det är super skumt och det gör ju att jag inte kan röra mig så fort.

Det är inte det att det gör ONT, men det är en obehaglig känsla. Känns liksom inte bra.

Men läkaren ser inget fel, allt ser bra ut, men som hon säger så är det ju något, men det behöver ju inte betyda att det är nåt farligt.

Kan det inte vara ligamenten då? Tycker det känns som håll typ, drar till och gör ont en stund om jag vänder mig hastigt eller om jag varit still länge och sedan reser mig.
  • K g

Jag jobbar heltid fram till semestern är det tänkt. Är ledig veckan efter midsommar och jobbar sedan två till. Är ju beräknad 28 juli men räknar med att gå över så jag vill inte gå tidigare. Älskar mitt jobb :)

• K g

Lägger till mig på listan jag med. Har inte skrivit så mycket här men läser allt. Nu är det vecka 35 och snart dags att gå på semester. Spännande att de flesta av er ligger några veckor före så jag får lite heads up på vad som väntar :)

Bf lista

18/5 78elle. Stockholm. Pojke. Första barnet.

Akut snitt.

19/6 GrönaDruvan. Halland. Pojke. Tredje barnet. Planerad igångsättning.

22/6 Acinnaleh. Örebro. Andra barnet. Planerat snitt.

27/6 Sosozo. Stockholm. Flicka. Tredje barnet. Planerat snitt.

1/7 Haiduchi. Skåne. Flicka. Andra barnet.

1/7. KaffeOchHybris. Linköping. Första barnet.

4/7. frökenmp. Hälsingland. Pojke. Första barnet

5/7. Lillan090815. Flicka. Tredje barnet. Två söner innan.

6/7 Unbroken. Pojke. Igångsättning ca 2 v innan.

6/7. Delilah2001. Pojke. Tredje barnet. Planerat snitt

8/7 Leyasmamma. Dotter. Andra barnet.

11/7 Sobrio88. Pojke. Andra barnet (sambons tredje)

12/7 Sarus85. Kön okänt. Tredje barnet.

14/7 Narie24. Son. Tredje barnet. Vaginal förlossning.

17/7. Hoppfullt. Pojke. Första barnet.

18/7 Any80. Flicka. Tredje barnet. Vaginal förlossning.

18/7 Honeyb. Norrköping. Flicka. Första barnet.

19/7. Treansresa. Gällivare. kön okänt. Tredje barnet + 3 Bonusar.

20/7 Preet90. Pojke. Första barnet.

21/7 TroOchTvivel. Stockholm. Pojke. Första barnet.

23/7. FrökenJo. Småland. Flicka. Andra barnet.

23/7 Noova87. Flicka.

24/7 Joline84. Pojke. Tredje barnet. Planerat snitt.

24/7. Bimbim79. Pojke. Fjärde barnet.

25/7. Leeandra. Gotland. Sjätte barnet.

26/7 Wooden. Flicka. Andra barnet. Vaginal förlossning.

28/7 Tessan87. Värmland. Pojke.

28/7 Kgforlife. Örebro. Flicka. Tredje barnet.

29/7. Florpan10. Södermanland. Pojke. Troligen igångsättning.

30/7. Basio. Gosse. Fjärde barnet.

30/7. Vet hur det känns. Pojke. Tredje barnet. Vaginal förlossning.

2/8. Summerchild. Fjärde barnet.

3/8. LadyK. Karlstad. Pojke. Första barnet

• K g
    Joline84 skrev 2017-07-06 19:49:01 följande:

Det verkar vara jobbigt för många här på flera sätt. Tråkigt för er. Det gör väl att tiden går ännu saktare. Själv har jag inga större besvär som gör tillvaron olidlig. Just nu sover jag väl bra/dåligt varannan natt. Något märkligt som jag känt av på senaste tiden och som blivit sämre är min syn på långt håll. Har läst att det kan hända pga hormoner eller vätska i ögat och försvinner efter förlossningen. Någon annan som upplever det?

Jag har haft synproblem i stort sett hela graviditeten. Ser bra i vanliga fall. Jag hade samma under min första graviditet men inte den andra. Hoppades slippa tredje gången men icke. Jag ser också dåligt på långt håll och märker att ögonen har svårt att ställa om efter olika avstånd så om jag suttit och kollat på något nära tar det en stund innan jag ser på långt håll. Sist gick det över direkt efter förlossningen.

I övrigt är det jobbigt nu. Magen är så tung och jag har ont överallt, kan knappt gå. Jobbar nästa vecka också och ska bara vila mig sen. Rent fysiskt orkar jag egentligen inte jobba (pendlar med buss så det blir långa dagar och svårt att lägga sig ner och avlasta bäckenet) men psykiskt är det jobbigare att vara hemma. Kan inte vara till någon nytta när jag mest bara ligger på soffan så blir bara ledsen och känner mig värdelös här hemma. På jobbet gör jag nytta och känner mig behövd så tiden går snabbt i alla fall.
  • K g
    Malimari skrev 2017-07-12 09:26:24 följande:

Läs här istället för att googla runt bland skräckhistorier. Kortfattad och bra information som är korrekt.

www.1177.se/Vastra-Gotaland/Tema/Gravid/Forlossning/Under-forlossningen/Att-satta-igang-en-forlossning/

Jättebra info men det står ingenting om Cytotec som ju är det som diskuteras här. Många har väldigt dåliga erfarenheter av det och jag uppskattar verkligen att bli upplyst om det så att jag kan göra ett informerat val om det blir tal om igångsättning med Cytotec. Ibland är Googling väldigt nyttigt om man använder källkritik på ett sunt sätt.
  • K g
    Haiduchi skrev 2017-07-12 09:00:18 följande:

Ska snart in på förhoppningsvis min sista mvc tid.

Ska gnälla extremt på hur jobbigt det är nu så hon verkligen ligger på att fixa igångsättningstid till mig.

Bra fogarna är extra ömma idag så jag ser riktigt ömklig ut... plus allt annat.

Bf +11 idag. Woop..... woop......

Nu lär du ju få en tid inom några dagar. Bara spurten kvar nu, kämpa på! Jag blev själv igångsatt bf+16 min förra graviditet så jag vet att det kan vara rätt tungt. För mig var det moget redan så de kunde ta hål på hinnorna och därefter tog det bara fem timmar innan han var född. Det var en jättebra förlossning, hoppas du får en lika bra :)
  • K g
    Malimari skrev 2017-07-12 17:48:11 följande:

Ja absolut men bra att börja med vedertagna sidor samt försöka sålla när man googlar specifikt. Det är så lätt att hitta massor av hemska sidor.. :-/ Det är just det, många har dåliga erfarenheter men för många går det hur bra som helst. Däremot om jag ställts inför det hade jag velat haft ett ordentligt samtal med ordinerande läkare som förhoppningsvis är professionellt insatt i biverkningar osv.

Självklart ska man utgå från sidor med lite substans bakom och kanske inte bara enskilda berättelser från personliga upplevelser. Jag skulle också vilja ha ett ordentligt samtal med ordinerande läkare om det blev aktuellt med igångsättning med Cytotec. Risken om man inte ens vet om att det förs en debatt är ju att man får ett läkemedel som man helt enkelt litar på är ofarligt och utan allvarliga bieffekter. Jag har fått en massa olika sprutor och grejer vid förlossning som jag inte fått någon information om vad det är. Jag tycker det är bra att det diskuteras så att fler blir upplysta om att allt en läkare ordinerar kanske inte är bra. Det råder delade meningar om Cytotec och framförallt om användningen vid igångsättning.
  • K g

Jag är också kvar men smyger i kulisserna mest ;) Är på bf+2 nu och räknar med att få vara gravid till igångsättning eller i alla fall närapå så länge. Antagligen får jag sist i tråden. Börjar kännas tungt och tråkigt att inte orka någonting. Får ont av allt, bara att stå upp är jobbigt. Har en del förvärkar men det gör nog ingen skillnad direkt. Kul att tråden är igång fast de flesta redan fått sina bebisar. Det är så spännande att följa alla, både innan förlossning och efter. Grattis till er som fått! Och vi andra får kämpa på ett tag till :)

• K g
    Vet hur det känns skrev 2017-07-30 12:12:27 följande:

Hoppas det snart startar.. har du fler barn? Gick du över med dom? Tror vanligast är att det startar mellan bf+1 och +4

Ja jag har två som båda kom ca 2 veckor efter beräknat. Den sista blev det igångsättning med men kroppen var ganska redo så jag tror att det är ungefär så länge jag behöver gå. Har samma pappa till alla tre så det blir nig ingen skillnad nu. Hoppas dock på att det blir lite tidigare denna gång, så segt att vänta ju!
  • K g

Spännande att flera är på gång i detta nu! Jag utgår från att det blir igångsättning för mig den 12:e. Har förvärkar dagligen men det har jag haft länge och de blir aldrig regelbundna eller tillräckligt onda för att det ska kännas som att det verkligen är på gång. Min gissning är att jag blir sist i denna tråd att få.

• K g
    Lady K skrev 2017-08-09 11:09:36 följande:

Antar att jag är ensam kvar här i tråden eller finns det någon mer som inte fött än? Är hur som helst på bf+6 idag. Inga mer känningar överhuvudtaget. Mentalt har jag ställt in mig på att det helt enkelt inte kommer att starta av sig självt. Ska till barnmorskan på fredag, så då får vi väl se vad som sägs. Längtar ihjäl mig efter min lilla prins nu! Å andra sidan, har han dröjt så här länge kan han lika gärna vänta tills på söndag så att vi kan gå på en av mina äldsta barndomsvänners bröllop på lördag. Han kommer säkert att komma natt till lördag bara för det...haha, jaja. Oavsett när är han väääldigt välkommen ut nu.

Jag är kvar också! Är på bf+12 idag och ingenting händer. Nu börjar jag verkligen tröttna på att vänta. Hoppas ni kan gå på bröllopet på lördag, synd att missa det om nu bebisen ändå ska vara sen. Jag har missat två bröllop nu i sommar som båda var på annan ort. Så himla tråkigt men jag kände att det var risky business att åka långt och vara med mer än en vecka efter bf. Vad sysselsätter du dig med om dagarna? Jag orkar ingenting. Försöker städa och sådant men det är liksom för jobbigt så jag kommer ingenstans. Sitter mest och glor på tv och sover :(
  • K g

Nu ligger jag på BB med en liten dotter som är strax över ett dygn gammal. Det gick riktigt snabbt när det drog igång. Jag märkte att värkarna tog rejält på en gång när de startade och började klocka kanske vid 20-tiden. Då var det 6-7 minuter emellan. Bestämde ganska snabbt att mannen skulle köra iväg barnen till min mamma medan jag tog ett bad. Ett par timmar senare började det bli dags att åka in och vi packade ihop det sista. Jag blev lite stressad för jag märkte att om jag stod upp när jag fick en värk gjorde det så ont att det var svårt att hantera. Vi kom in strax efter 23 kanske, har dålig koll på tiden här. Barnmorskan märkte att det gick snabbt och undersökte mig ganska direkt. Då var jag öppen 6-7 cm och hinnblåsorna buktade rejält. Hon tog in en undersköterska som fick duka upp för förlossning på en gång då hon trodde att jag kunde börja krysta inom kort. Jag hann prova lustgas under några värkar men det är inte min grej så jag slängde bort den igen. Fick en rejäl krystvärk och då kom världens splash. Barnmorskan kollade om jag var helt öppen och det var jag. Bebisen låg en bit upp så jag fick känna efter om det var riktiga krystvärkar och ta i om kroppen ville. Här började kaoset. Det gjorde så obeskrivligt ont och jag skrek på ett sätt jag aldrig gjort förut. Det ringdes in förstärkning och de gav mig direktioner om när jag skulle krysta och inte. Plötsligt var huvudet ute men kroppen fastnade. Barnmorskan fick hjälpa till att lirka ut en axel och sedan kom hon äntligen. 00.12 var klockan då. Bebisen kom inte igång så de sprang ut med henne för att hjälpa till. Ganska snart skrek hon dock och nu mår hon bara bra. Jag fick tyvärr en sfinkterruptur när hon fastnade och blev tvungen att sys på operation. Blev sövd och det visade sig vara en lättare skada så jag borde bli helt återställd. Nu kämpar vi på med amningen och försöker komma på vad hon heter.

• K g
    Lady K skrev 2017-08-11 08:02:17 följande:

Jojo, nu är det på gång här också äntligen! Fortsatta värkar ca var 10:e minut som håller i sig ca 90 sek åt gången. Delar av slemproppen kom förut när jag var på toa. Antar att det absolut inte är dags att åka in ännu, men satan vad ont det gör!

Ja vad härligt! Nu är snart er bebis här också. Hoppas allt går bra och smidigt. Ont gör det ju men du fixar det!
  • K g
    Vet hur det känns skrev 2017-08-11 09:01:47 följande:

Vad vägde hon? Längd?

Hon vägde 4430 och var 52 lång så hon var ganska stor. Fast hon ser så pyttig ut ändå :)
  • K g
    acinnaleh skrev 2017-08-11 09:59:08 följande:

Stort grattis men ok så fort det gick. Tråkigt med bristningen men skönt att höra att den inte var så djup. Se till att de följer upp den med gynundersökning sen. Nu låter jag negativ men min var rejäl och läkaren skippade kollen på mig då det inte läcker. Har därför tvärtomproblem fortfarande trots att det gått nio år. Fick veta varför först under denna grav då jag krävde en undersökning. Hursomhelst, se bara till att bli kollad, men det blir säkert inte samma för dig!! Än en gång grattis :)

Åh fy vad jobbigt att de missat det så länge. Jag har redan fått tid till återbesök och ska även träffa sjukgymnast om några veckor igen för att prata bäckenträning. Fick information idag om att bristningen var ytligare än de trott så ingen muskel är av i alla fall, jätteskönt!
Svar på tråden BF Juli 2017 ny