Inlägg från: Bimbim79 |Visa alla inlägg
  • Bimbim79

BF Juli 2017 ny

Glitter42 skrev 2017-06-02 14:51:59 följande:
    Vad hade du för tvättmedel ? visst ska man ha ett utan dofter är det något annat man ska tänka på när man tvättar saker till bebisen?
    Jag använder via parfym fri och comfort sensitive till hela familjen. Bebis kommer ju ändå ligga i vår säng mot våra kläder våra handdukar mm, så kör samma på alla. Yngsta dottern är lite känslig i huden så vi har valt medel efter vad som funkar med henne.
    Har varit hemma från jobbet nu sen 23/5 med gravidpeng, så hinner ju med en hel del här hemma trots att allt går långsammare än vanligt. Barnen tar sig till o från skolan själva, så stiger upp med dem på morgonen mest för att slippa vakna av att de bråkar vid frukostbordet. Yngsta är ju 8 så de fixar allt med frukost, gympakassar, frukt mm. Vi bor 150 meter från deras skola så när de gått kan jag krypa ner en stund till. Brukar hålla igång på fm sen vila middag, varpå 8, 9 åringen brukar komma hem å väcka mig så äter vi mellis ihop, gör läxor, de leker hjälper till å laga mat duka fixa diskmaskin mm ganska soft tillvaro :)
  • Bimbim79

Ja jo de är rätt skönt att de är självgående samtidigt är det ju sant som de säger små barn små bekymmer stora barn stora bekymmer ;) 13 åringen får man ju jaga lite nu, sommar sol, alla snygga killar hon bara måste ut å prata med osv :p
    Men samtidigt är de duktiga på att hjälpa till med allt hemma!

• Bimbim79

De gick faktiskt ut o "varnade" för att använda appen just pga brister i den och strålning. Samma med doppler hemma vissa tycker det är bra men samtidigt vet man inte riktigt vilka skador extremt användande skulle kunna medföra. Är man hos utbildad personal så kollar de det som behövs, vet vad de letar efter mm. Inget av de sakerna är någonting som jag personligen skulle få för mig att ha hemma. Däremot urinstickor så man kan hålla koll på äggvita, bakterier o blod i urinen. Då vet man ju om man behöver spara ett urinprov o köra in med :)

• Bimbim79

Bristningar har jag inte fått med någon av barnen trots extrem vikt med barn nr 2, jag va verkligen gigantisk. På brösten och högst upp höfterna har jag haft sen tonåring men de är ju vita blekta sedan länge. Däremot lite pigmentsförändringar vid sidan om ögonen kråksparksområdet! Inte heller nåt extremt, syrran hade samma med första barnet vilket försvann efter hon ammat klart, så sitter inte i solen osv nu.

• Bimbim79

Amma ska jag ju ge ett försök trots jag reducerat brösten rejält för några år sedan. Men tänker inte pressa eller vara tjurigt envis, funkar det inte så funkar det inte. Men börjar kolla efter ersättning, all ersättning i Sverige verkar innehålla palmolja? Är det nån här som vet om det går att få tag i Sverige eller man måste beställa från USA /England? Märkena som gör utan finns i Sverige men inte de produkterna. Nutricia tex hade ju varit smidigt om de haft så man kunde köpt på Apoteket eller nåt sånt?!

• Bimbim79
    Vet hur det känns skrev 2017-06-04 12:55:13 följande:
    Detta undrar jag också. Tycker det är skrämmande att det innehåller skadliga ämnen som inte är så bra. Hittade en tråd här på familjeliv och hon köpte från USA men minns inte vart. Jag använde nan till mina tidigare barn.
    Ja jag hade Nan till de 2 yngsta, den äldsta ammade jag i 4 månader sen delamning till 6 månader, hon åt bara mat, vägrade välling och barnmat. De andra 2 delammades i 3 månader ca sen ersättning, välling gröt o mat.
    Vill ha ersättning hemma, har haft svårt att pumpa även om delamningen med barn nr 2 va pumpa ut å ge på flaska då han va så lat så han vägrade suga och blev hysteriskt frustrerad. Är ju skönt om man kan amma tills de äter ordentligt men känner mig rätt tveksam till att det fungerar, hade varit skönt att iaf ha ersättning hemma så man slipper känna pressen.

Förvärkar hade jag rejält med 3:e barnet, nu är det mest lite sammandragningar. Med 3:e åkte jag in när jag va tvungen att vandra runt för att klara förvärkarna, de va inte alls regelbundna men va öppen 6 cm när vi kom in. Regelbundet först vid 8-9 cm ca 30 minuter innan krystvärkarna. Så jag kommer åka in när jag tycker det är dax så får vi hellre åka hem en omgång å sen tbx. Första barnet gjorde ju värkarna inte ens ont, tryckte lite nedåt bara. Min mamma hade ju ont i 20 minuter innan min syster kom, de åkte in för att magen blev regelbundet hård o det borde va dax, tur med facit i hand då de hade 10 mil till BB. Syrran hade 1,5 meter navelsträng 4,5 varv runt halsen så det kunde ju slutat illa.
  • Bimbim79
    GrönaDruvan skrev 2017-06-05 12:32:02 följande:

Sista läkarbesöket idag innan det är dags för förlossning...
    Såg bra ut allting, han är verkligen pigg!
    "Tyvärr" inte öppnat mig alls, men det finns det ju tid till än sålänge, annars får det ju lösas på förlossningen helt enkelt..finns ju många metoder tydligen.
    Han är inte fixerad, men huvudet ner iaf.
    Han vägde 2605 gram, precis vad jag gissat på. Fortsätter han i samma takt väger han 3 kg när han föds.
    Galet att jag om 2 veckor är inne på förlossningen..

Härligt inte så lång tid kvar nu :)
  • Bimbim79

Idag lämnar vi de små ett dygn hos ex maken å tar en spontan tur till Tyskland :) Funkar rätt bra att åka när man inte har barnen bak så man kan fälla sätet ordentligt annars hade jag nog fått avstå. Men kommer vara mer död än levande när vi kommer hem. Ville verkligen hitta på nåt innan man inte orkar röra sig å nu känns det som sista chansen. Har haft de små rätt mycket extra nu när jag är hemma så de slipper så långa dagar med fritids som de behöver när de är hos sin pappa. Måste bara jubla lite över att samarbete och flexibilitet funkar så bra med exet nu. Mycket hänger ju på hans nya tjej, och han kunde inte skaffat en bättre sambo! :)

• Bimbim79
    GrönaDruvan skrev 2017-06-06 10:49:24 följande:

Åh tjejer...vad ska jag göra åt min dödsångest? Jag är så sjukt orolig för denna förlossning..inte så orolig att inte bebisen kommer ut ordentligt, men extremt orolig för att den döda och moderkakan ska krångla..att jag ska förlora mycket blod...att något går fel och jag dör.
    Livrädd är jag. Hur släpper jag tanken?
    Pratade med läkaren igår och hon gick igenom lite hur det kan bli OM det skulle krångla, men hon tror inte det blir några problem alls. Ändå härligt att hon gick igenom hur de gör ifall scenariot att inte moderkakan kommer ut blir...och om man blödde mycket.. för mig hjälper det väldigt mycket att veta hur det kan bli, då har jag "mer kontroll"....

Vet inte hur jag skulle hantera det, men hade nog försökt tänka som så att de har all bakgrundsinformation. Att de har koll och att det finns en plan när och om det händer. Att moderkakan inte släpper är ju inte jätteovanligt på alla de förlossningar som sker, samma med blödningar. De har ju bra rutiner för sådant.
    Jag oroar mig mest för hur jag ska hantera smärtan denna gången och har tom skrivit en förebyggande ursäkt i förlossningsbrevet. Blir så otroligt otrevlig när jag har ont. Att de har koll på bebisen och förloppet känner jag mig trygg med, också att det kanske inte alls blir som jag tänkt mig men att de får lösa det och huvudsaken är att både jag bebis och mannen mår bra efter oavsett om det blir snitt, lite akut, bebis får va hos pappa om de måste tahand om mig osv.
    Fick ju akut snitt med första, vilket alla oroade sig att jag skulle reagera negativt på. Men hur kan man reagera negativt när vi båda kom därifrån o mådde bra? Visst blev det inte som jag tänkt mig men vi kom hem och vi mådde bra!
  • Bimbim79
    abcdeg skrev 2017-06-06 21:57:27 följande:

Hej!

Ny på forumet. Gravid med mitt första barn. Bf beräknat 30 juli.

Skulle vara kul att prata med andra i samma situation i livet.

Välkommen! :) va kul med första bebisen!
Svar på tråden BF Juli 2017 ny