Inlägg från: Bimbim79 |Visa alla inlägg
  • Bimbim79

BF Juli 2017 ny

Noccis skrev 2017-08-02 20:30:11 följande:

Hej allihopa!

Har inte varit inne på över en vecka. Grattis till alla som fått och jag lider verkligen med er som måste vänta. Jag trodde jag skulle få bli igångsatt men så fick vattnet 2 på morgonen den 20 juli. Jag blev så paff. Hade ju läst att det inte går för dom flesta.

Men fick inga värkar förens fyra på eftermiddagen.

Va hemma tills jag kände att nu går det inte längre.

Fick tyvärr panikångestattack p.g.a. dåligt bemötande på sös och min förlossning började verkligen inte bra.

Åkte hem och försökte vila några timmar och sen fick jag åka in till karolinska solna. Där blev jag inskriven trots att jag bara va öppen 2 cm för dom ville ha koll på lillens puls.

På karolinska fick jag mycket bättre bemötande och kunde lugna ner mig plus att min bästa vän kom dit och kunde avlasta min kille lite.

Dom satte in värk stimulerande dropp för att snabba på allt lite men det hände inte mycket.

Efter 22 timmar värkarbete var jag bara öppen 5 cm och lill-killen började må dåligt så det blev akut kejsarsnitt.

Han kom fredagen den 21 och mår bra och vägde 4400gram, 55 cm lång

Är helt överväldigad av känslor och är så glad över min fina pojke.

Hoppas ni som är kvar får snart också så ni slipper den där hemska väntan!

Grattis till prinsen, men vad jobbigt att det blev så "fel" för dig. Tur iaf att de hade koll på honom om allt slutade väl! :)
  • Bimbim79
    Vet hur det känns skrev 2017-08-02 22:34:30 följande:
    Bedömning så kollar dom ctg i 30 min först sedan klämmer dom på magen samt kollar ditt blodtryck. Sedan får du träffa en läkare som gör en gyndersökning för att se hur mogen/öppen du är sedan om plats finns så sätts man igång. Men eftersom du har gått över så mycket så sätts du nog igång på en gång. Läkaren bestämmer metod beroende på mognadsgrad osv.

Jag har varit på 3 bedömningar (innnan bf) och jag har varit för omogen för att sättas igång (har snitt innan så man är försiktig med det) sista gången fick jag äntligen tid för igångsättning (28/7) men den tackade jag nej till.ville att det skulle komma igång av sig själv.

Skönt att det kommer vara över snart!! Uppdatera sedan :) önskar dig massor av lycka till!!!
    Å tack för informationen. Svårt att veta vad man ska vänta sig :) kan nog se fram emot att bli igångsatt på fredag då. Visst har de att göra där men vad jag förstått är detta sjukhuset inte överbelastat på samma sätt som många andra. Tappen lär ju vara mer än mogen dessutom då jag redan är öppen 3? :) spännande, längtar efter att få träffa den lilla envisa killen som lurat mamma i veckor ;)
  • Bimbim79

Nä hä! Pratade med fl inbokad på smvc imorgon kl 07.30 för kontroll. Kan bli så att de avvaktar till tisdag fick jag veta? Suck! Ställer in mig på det iaf så städa till barnens marsvin, röja toaletter och köra snabeldraken idag så man slipper komma hem å göra det iaf! Hade ju vart skönt om man liksom varit klar till på söndag när barnen ska komma hem igen. Himlans pusslande med barnvakter standby osv :/

• Bimbim79
    Malimari skrev 2017-08-03 14:04:04 följande:

Positivt att jag inte hört än alltså, då är det ju inte fullt än

Grattis! Då är du snart i mål!!!
  • Bimbim79
    Vet hur det känns skrev 2017-08-03 11:02:09 följande:
    Fy fan!!! Tills på tisdag?!! Men då är du bf+14 va? Hoppas imorgon!!! Själv händer inte mycket än dom där jäkla värkarna till och från.. gör ju ont! Vad är det för fel på kroppen när det aldrig startar??!!!
    Japp, tror inte på detta att gå över mer än Max 14 dagar faktiskt! Jag är inte 25 längre, moderkaka mm tappar ju stunsen, vill ju inte han ska få näringsbrist därinne. Än är han iaf pigg o boxas som vanligt men känner sådär inför att vänta t tisdag! Men vi får se vad de säger imorgon! Har jag tur drar det igång när de gör vaginal undersökning ;)
  • Bimbim79

Skönt att hon lyssnade på dig!
    Här har det regnat hela dagen. Katten har visst hållit maken vaken typ hela natten så han ligger å sover. Tonåringen har som vanligt sovit halva dagen och inväntar pojkvännen. Efter att skurat toa, hängt tvätt osv så skiter jag i att dammsuga och strandat i soffan med SoA, lite gängfajter att slötitta på är ju aldrig fel. Alla är i ofas med mattider så idag lullar vi bara runt ;) just den veckan de små är hos sin pappa funkar det ju, annars håller vi stenhårt på måltidstider. Går ju inte ha 5 personer som alla ska göra mat till sig själva när de själva vill men för min del blir det nog Thai ikväll! Tidigt i säng och upp till vad jag hoppas blir startskottet imorgon.

• Bimbim79
    Vet hur det känns skrev 2017-08-04 06:00:15 följande:

Nu lägger jag ner detta! Förstår inte varför det inte startar naturligt när mina andra barn kommit vid bf? Man börjar ju undra vad som är fel? Fel på mig..

Imorgon har jag ialf tid till förlossningen vid 10 ska bli så skönt att lämna det här nu.

Är jag den sista kvar här i tråden nu? Eller finns det någon själ kvar?

Jag är kvar! :) har lyckats stiga upp iaf, ska in i duschen bara sen åker vi. Haft förvärkar ont till ingen hela natten, så nu hoppas jag de sätter punkt på detta! Nedräkning för dig med :) skriver sen, är helt inställd på att bli hemskickad, vågar jag tro nåt annat kommer jag börja gråta :/
  • Bimbim79
    Vet hur det känns skrev 2017-08-04 06:25:14 följande:
    Stort lycka till idag!! Så klart du blir igångsatt.. varför vänta?! :) Håller tummarna! Ska bli roligt att få läsa hur allt gått sen. Massor med kramar nu och stort lycka till! Kommer gå kanon!
    Japp här ligger jag med ballong införd! De va minsann inte så angenämt att sätta den. Lilleman verkar dock inte bry sig nämnvärt om intrånget. Mekanisk start pga tidigare snitt, så får vi se hur lång tid detta tar. Läkaren sa det enbart berodde på ärrvävnaden jag inte redan va igång, och den drog han till ordentligt nu så nu börjar det :) maken tycker ert e skitjobbigt när jag har ont, samma som vid äggplocket och ivf:en klart det gör ont men han mår fysiskt illa när jag lider stackaren. Kommer ju bli ett kul dygn för honom ;)
  • Bimbim79
    Vet hur det känns skrev 2017-08-04 13:34:31 följande:

Sen klockan 9 har jag haft regelbundna värkar. 6-7 min imellan. Nu är det på riktigt!!!!! Gör så helvetes ont!! Snart åker vi in till förlossningen

Lycka till nu bimbim !!! Bebis idag :)

Lycka till till oss :) snart dax att dra lite till i ballongen här!
  • Bimbim79
    Vet hur det känns skrev 2017-08-04 19:33:29 följande:

18:05 föddes världens finaste pojke. Gick otroligt snabbt i slutet.. skönt att det är över nu.

Lycka till bimbim

Grattis!!! Här är det segt nu, värkarna gör ont, 1,5 minut långa, 3-4 st på 10 minuter. Har värmedyna, och funderar på att bada. Nästa gång
    Jag skriver hoppas jag lillen ligger bredvid.
  • Bimbim79

Dexter föddes med akut snitt inatt, 54 cm och 3550 gram. Moderkakan lossnade helt. Vet inte allt, ska läsa journalen imorgon! Men vi båda mår bra, behöver vila efter chocken och återhämta lite krafter!

• Bimbim79
    acinnaleh skrev 2017-08-05 10:01:27 följande:

Fyra? nya bebisar sen jag var inne igår. Stort grattis till er allesammans. Läskigt med akutsnitt bimbim79, skönt att allt gått bra i slutändan.

Tror ni är ett par tre stycken som väntar. Häng i, snart är era sötnosar här.

Ja det va läskigt, hjärtkompressioner HLR för att få igång honom. (Jag vart ju sövd men att få veta efter) jag tappade "bara" nån liter blod men det känns idag skakig o lite darrig. Öm i magen och ska snart försöka komma upp på toaletten. Amningen fungerade direkt. Han får kanon tag och sen hjälper det väl till att det kommer lite då med så han bibehåller intresset. Ersättningen smakar blä tycker han iaf :)
    Ska försöka skriva bättre när jag inte är lika morfin påverkad ;)
  • Bimbim79

Tack för alla grattis! Så önskar jag grattis till er andra som passade på samma dygn! Det lossnade verkligen! Och lycka till ni som är kvar!!

• Bimbim79
    Vet hur det känns skrev 2017-08-05 19:33:52 följande:
    Hur går det för lilla killen? Fick han syrebrist eller klarade han sig? Skönt att ni alla mår bra nu ialf. Kramar
    Hej! Allt går bra här. Han var utan andning / puls i ca 2 minuter. De sövde mig 23.16 och 23.19 låg han på akutbordet för att få hjälp. Hjärtkompressionerna påbörjades samtidigt som de lyfte han ur magen. Han själv är helt opåverkad av det som hände, pigg, nyfiken mycket vaken, äter sover bajsar som han ska. Väldigt suttig och mina bröst känns som öppna sår!
  • Bimbim79

Här kommer då min berättelse.

Kom in för bedömning 7.30 4/8. Allt ser bra ut, lillen mår bra enligt ctg, UL, mekanisk kontroll. Tappen är mjuk mogen så de vacklar hur de ska göra. Läkaren uppger hon tycker det är lite snålt med fostervatten och det kan ju ta tid att komma igång så hon bestämde att nu kör vi.
    Kom upp och blev inskrivna på förlossningen, jag börjar bli nervös. Kontaktar stora barnens pappa för att informera så han kan hålla lite kontakt med tonåringen som är hemma själv. Så ska de då lägga in katetern, jag har alltid varit väldigt känslig i området runt tappen, mår illa, svimfärdig osv av bara en vanlig gyn kontroll. Så lägga in katetern var en fruktansvärd upplevelse för mig. Lättblödande var jag visst med så maken blev rätt vit i ansiktet. Men med allt på plats va processen igång. Drar spänner hela dagen, sammandragningar de går att andas igenom, uppe o går utan större problem hela dagen. Det gör ont men är hanterbart med värmekudde och alvedon. Vid 20.30 börjar det göra rejält ont. Ringer efter personal, känner att jag är kissnödig med och att ska jag komma upp osv så är det nu inte en minut senare. Här eskalerar det, får veta att bm kommer strax, strax blir 40 minuter, slutar med att maken går och hämtar dem, då är jag borta av smärta. Får panik när jag märker att jag inte kan hantera det. Personalen vill ha mig till att gå till förlossningssalen men det går inte, det tåget hade gått. Tillslut kom det charmiga jaget fram varpå jag ryter till att ni kör fan in mig nu så jag får lustgas. De lydde ;)
    När jag väl fått den så tog jag mig över till förlossningssängen utan större problem, de tappar mig på urin, här nånstans går vattnet, jag ber om Eda. Narkos är upptagen på en annan sal med ska komma såfort han kan och de förbereder med nålar o dropp. Läkaren är på plats för att sätta skalpelektrod,är nu öppen 8 pulsen rasar på bebis, de vänder mig åt alla håll. Maken sitter vid detta läget i fåtöljen i hörnet och håller för öronen, som han sa efteråt, jag förstår för mycket av det de sa. Jag har inget annat val än helt enkelt bara skrika mig igenom värkarna, har aldrig åkt säng så fort, 23.10 lämnade vi avdelningen för att komma till Op, 23.19 är Dexter ute och omhändertagen. 00.10 har de stoppat blödningen och sytt ihop mig. Hade ont och mådde rätt illa när jag vaknade, ledsen när jag kom ihåg allt man är ju helt lost i huvudet efter narkosen innan det kommer ikapp. Har tagit ett dygn att landa i det som hänt.
    Både bm och uskor har varit uppe å hälsat på idag så har kunnat fråga om det vi undrat. Läkaren kommer o pratar imorgon så ska prata med maken idag om det är nåt vi vill veta eller fundera på, lätt o glömma vad man vill fråga, så får skriva upp om det är nåt speciellt :)
    Så nu ses vi i andra tråden istället! :)

• Bimbim79
    K g skrev 2017-08-11 04:02:20 följande:

Nu ligger jag på BB med en liten dotter som är strax över ett dygn gammal. Det gick riktigt snabbt när det drog igång. Jag märkte att värkarna tog rejält på en gång när de startade och började klocka kanske vid 20-tiden. Då var det 6-7 minuter emellan. Bestämde ganska snabbt att mannen skulle köra iväg barnen till min mamma medan jag tog ett bad. Ett par timmar senare började det bli dags att åka in och vi packade ihop det sista. Jag blev lite stressad för jag märkte att om jag stod upp när jag fick en värk gjorde det så ont att det var svårt att hantera. Vi kom in strax efter 23 kanske, har dålig koll på tiden här. Barnmorskan märkte att det gick snabbt och undersökte mig ganska direkt. Då var jag öppen 6-7 cm och hinnblåsorna buktade rejält. Hon tog in en undersköterska som fick duka upp för förlossning på en gång då hon trodde att jag kunde börja krysta inom kort. Jag hann prova lustgas under några värkar men det är inte min grej så jag slängde bort den igen. Fick en rejäl krystvärk och då kom världens splash. Barnmorskan kollade om jag var helt öppen och det var jag. Bebisen låg en bit upp så jag fick känna efter om det var riktiga krystvärkar och ta i om kroppen ville. Här började kaoset. Det gjorde så obeskrivligt ont och jag skrek på ett sätt jag aldrig gjort förut. Det ringdes in förstärkning och de gav mig direktioner om när jag skulle krysta och inte. Plötsligt var huvudet ute men kroppen fastnade. Barnmorskan fick hjälpa till att lirka ut en axel och sedan kom hon äntligen. 00.12 var klockan då. Bebisen kom inte igång så de sprang ut med henne för att hjälpa till. Ganska snart skrek hon dock och nu mår hon bara bra. Jag fick tyvärr en sfinkterruptur när hon fastnade och blev tvungen att sys på operation. Blev sövd och det visade sig vara en lättare skada så jag borde bli helt återställd. Nu kämpar vi på med amningen och försöker komma på vad hon heter.

Grattis!!! Äntligen är prinsessan här!
    Skönt att det va lätt skada, passa på å gosa amma å mysa nu!
  • Bimbim79
    Lady K skrev 2017-08-11 08:02:17 följande:

Jojo, nu är det på gång här också äntligen! Fortsatta värkar ca var 10:e minut som håller i sig ca 90 sek åt gången. Delar av slemproppen kom förut när jag var på toa. Antar att det absolut inte är dags att åka in ännu, men satan vad ont det gör!

Å vi hejar på!! Äntligen! Lycka till nu!!
  • Bimbim79
    Lady K skrev 2017-08-12 02:46:27 följande:

Nu är vår prins här! Född kl 22.43, 3900 g och 52 cm lång. Utpumpade och trötta efter att både dygnat och gått genom förlossning. Men allt har gått bra, han är så fin så! Det blev lustgas, lite akupunktur och i slutänden även bäckenbottenbedövning. Så häftigt att få ha gått igenom detta, trots att det gjorde fruktansvärt ont stundtals, speciellt i krystningsfasen då värkarna var glesa men väldigt långa. Nu snosar vi bebis för fullt!

Grattis så skönt att allt gick bra!
  • Bimbim79

Nu är bebisarna här! BF juli 2017
    Kan inte länka men den är lätt att hitta på sök funktionen. :)

Svar på tråden BF Juli 2017 ny