Inlägg från: Bimbim79 |Visa alla inlägg
  • Bimbim79

BF Juli 2017 ny

Vet hur det känns skrev 2017-03-02 09:18:22 följande:

Är det någon här med riskfyllt arbete?? Som ska ansöka om havandeskapspenning?? Jag har tidigare arbetat på korttidsboende (utvecklingsstörda barn/ungdomar) och där var det inga problem. Alla gravida fick HP och själva blanketten var färdigfylld redo att skickas in. Gick hem 60 dagar innan bf pga hot och våld samt tungt arbete.

Dessa barn går i skola.. jag bytte nyss arbete till den skolan för att få jobba dagtid. Och har där placerats med 4 kollegor/heltid på ett barn pga extremt svår problematik och räknas som mitt landstings svåraste elev. Vi är alltså 4 heltidare på ett barn.. alltid. Men vi har en ny chef.. aldrig varit inom denna sektor (tidigare vanlig skola) och hade ingen alls koll på havandeskapspenning eller vad det ens är?? Han hantog att man jobbade tills jag skulle bli sjukskriven??!! Har ialf berättat hur det ligger till osv och alla mina kollegor har berättat att alla på skolan som blir gravida går hem v 32 pga riskerna osv.. jaha svarade han?! Lämnade in blanketten som han ska fylla i (här på skolan har dom ingen färdig fylld eller så) han såg orolig ut och som ett frågetecken??!!

Är så sjukt orolig nu att han ska skriva fel och inte ta med alla risker osv. Jag har bett han prata med vår samordnare som jobbat på skolan i 20 år om råd hur man skriver. Eller ringa korttids chef för råd.

Tänk om jag nu nekas?!!! Fy fan va orolig jag är nu.. har redan fått knytnävsslag rakt i magen (eleven vet inte att jag är gravid än, när eleven vet det så blir det fokus på slå magen så jag försöker dölja så gott det går)

Jag går hem 60 dagar före BF. Jobbar som natt ssk, 2 ssk + 1 usk på 18 patienter, minst oftast finns där 2 överbeläggningar med. Tung avd med svårt imobiliserade patienter, hjärnskador och multitrama. Både aggressivitet utåtagerande patienter i många fall. Tunga pga amputationer, ryggmärgsskador mm. Mycket mediciner mm. Chefen är van att skriva dessa ansökningar så borde inte bli några problem. Har gjort rul, men har ingen tid till Mvc förrän 3/4, undrar om jag kan skicka in ansökningarna redan nu eller måste jag invänta graviditets intyget? Tycker själv det är ett märkligt långt "glapp" mellan rul och första "riktiga" Mvc besöket? Men det är kanske så det ska vara?
  • Bimbim79

Jag får nog göra så att jag ringer henne. De ändrade tiderna en massa gånger både nipt UL osv så känns som de tappat bort en tid i hanteringen. Har iaf mitt intyg klart. Och världens finaste lundmyr bäddset med spjälskydd :)
    Vill helst fixa barnrummet NU! Men måste ta hallen först ;) kanske lite viktigare att vi kommer in smidigt med barnvagn än att rummet plutt ska ha om 1,5 år blir klart! Men Gud va fjantig man är med allt!

• Bimbim79
    Sarus85 skrev 2017-03-03 16:26:24 följande:
    Tack :)

Känns läskigt med ett tredje barn! Har ju bara två armar ;). Hur gamla är dina pojkar?
    Välkommen!
    Kände likadant när jag väntade min 3:e, 15 månader mellan de 2 yngsta och storasyster 5 år och behövde fortfarande mamma. Men det går, även om man får pussla o jämka. Väntar nu 4:e men hon vi kallat den lilla hela tiden är ju 8 snart 9 år så känns lättare denna gången när de "stora" är självgående.

Nu har foglossningskänningarna slagit till, kudde mellan knäna, filt under magen, bygger mitt lilla sovnäst i sängen ;)
  • Bimbim79
    sobrio88 skrev 2017-03-05 22:56:22 följande:

Vet ni om man måste skriva på papper igen när man redan har gemensamma barn (sambos)? Faderskapsintyg och gemensam vårdnad alltså.

Japp det måste man, endast i registrerat äktenskap man slipper!
  • Bimbim79
    sobrio88 skrev 2017-03-06 06:17:18 följande:
    Bimbim79 skrev 2017-03-06 00:54:11 följande:

Japp det måste man, endast i registrerat äktenskap man slipper!

Okej. Misstänkte det... Fast det är ju lite konstigt att dom räknar med att det är maken i äktenskapet som är pappa till barnet när dom inte räknar med att mannen i ett samboskap är det ;)
    Han skriver ju egentligen inte på att han är pappa rent biologiskt utan att han har det ekonomiska ansvaret för barnet. I äktenskapet har du redan godkänt att värna om de barn som föds inom äktenskapet som dina egna. Gammal sed egentligen, väljer du att bo med en kvinna så lovar du att också värna om de barn som finns i och som föds i det gemensamma hemmet :)
  • Bimbim79

Jaha då blev vi med spjälsäng :) skötbord med snart på plats :) man kan ju inte låta blir!

• Bimbim79
    GrönaDruvan skrev 2017-03-06 20:01:29 följande:

Då var läkarbesöket för denna veckan avklarat. Han växer fint, och läkaren hade lite svårt att mäta flöden idag för han var helt vild i magen. Ibland undrar jag när han sover, haha

Det lutar åt att de ska plocka ut honom i vecka 36. Så det blir i början av juni. Min yngsta son är född 16 juni, så förhoppningsvis blir det väl inte samma datum iaf.
    Jag blir mer och mer orolig för det här med snitt. Det känns ju skönt på ett sätt att det blir det med tanke på allt, men när jag går in och läser alla risker med snitt blir jag ju mörkrädd. Läskigt alltså. Jag kommer vara så nervös. Väldigt nervös för ryggmärgsbedövning också, gör det ont?
    Det måste väl vara någon av er som gjort snitt, hur är det egentligen?

Jag har gjort akutsnitt, vilket borde öka riskerna betydligt för infektioner mm men hade inga problem alls med sådant. Nåt extra dygn innan jag fick igång amningen ordentligt bara. Min syster fick planerat och det var den bästa förlossningen hon haft. Så du behöver inte oroa dig, en planerad operation är ju vardag för läkare :)
  • Bimbim79

Jag fick akutsnitt 03, första barnet. De kom in å sa nu har vi tryckt på knappen sen gick det undan. Hon va för utmattad och stressad hade inte överlevt annars. Vad jag inte visste då va ju att livmodern naturligtvis även då ska dra ihop sig efter å det va inte så angenämt med ett buksnitt! Mitt ex skar de i rumpan när han skulle ut, innan skar de ju med skalpell hela vägen in vilket de inte gör nu utan de drar upp de sista hinnorna. Det har visat sig att det läker ihop bättre efter då.
    När jag sen skulle föda sonen så hade de superkoll på livmodern om den skulle hålla eller inte, klart ärrvävnad är ju inte lika elastisk. Har dock fött båda de små vaginalt och planen är att även denna ska få födas vaginalt. Lättare att få igång amningen efter vaginal förlossning än med snitt, jag va väldigt påverkad av smärtmediciner första dygnet så första kontakten med dottern är väldigt luddig. Snitt är bra när det behövs men förekommer inget hinder mår man ju bättre och barnet med att föda vaginalt.

• Bimbim79
    Delilah2001 skrev 2017-03-10 17:21:18 följande:

Fy, mår inte bra...

Fruktansvärt trött, orkeslös och svagt illamående till och från. Och magen känns bubblig. Har blivit kallsvettig, yr och fått hjärtklappning vid ett par tillfällen också.

Har varit så ett par dagar, det kommer och går.

Bebisen sparkar och verkar må bra i alla fall.

Samma här, misstänker låga blodvärden i kombination med lätt förstoppning pga försök att rätta till blodvärdet :/ känner mig sådär fräsch!
    Hjälper ju inte att hela familjen har nåt influensa virus typ seg förkylning som vägrar släppa med. Men bebis sparkar o slår kullerbyttor så de e väl bara att uthärda. Sån skillnad som nattjobbare, innan graviditeten så dygnade jag alltid när jag klev av, nu sover jag ett dygn istället :)
  • Bimbim79

Vi har ju lite annorlunda namn på lut, Dante, Lenoxx, Luni, Justus, Jayden, Lemmy. Men vi får se vad de e för en liten som tittar ut. Här är det mer tjafs angående de andra namnen, mina andra har ett från min sida släkten ett från pappans sida släkten å ett eget. Tyvärr "råkade" jag dejta en kille vid samma namn som min pappa innan jag träffade min man, så det namnet är eller känns ju kört :/ min andra son har namn efter min bror, sen finns det inte så många andra namn jag kan tänka mig från min släkt. Förstår ju att han inte vill att det ska kännas som jag namnger barnet efter ett x men hade velat namnge efter min pappa.

Svar på tråden BF Juli 2017 ny