Inlägg från: Meowt |Visa alla inlägg
  • Meowt

BF Juli 2017 ny

Treansresa skrev 2017-06-19 18:48:22 följande:

Ursäkta min roman nu men behöver skriva av mig:(

Jag är så besviken/orolig/stressad/uppgiven/maktlös idag. Jag har ju problem med sammandragningar och blödningar som kommer till och från under dagarna. Kände igår att jag började bli mer orolig då det inte är nå kul att se blod flera gånger om dagen. Bestämde mig för att ringa Bm idag. Min Bm har dock gått på semester så är en annan.

Jag ringde imorse och 13 ringde hon upp. Förklarade att jag fysiskt mår bra men att det är riktigt tufft psykiskt. Att jag gärna skulle vilja komma in och lyssna på hjärtat och bara lugna mig lite. Hon blir sur och nästan skäller ut mig för att jag inte ringt förlossningen redan under helgen. Att hon kan inte göra något, att förlossningen finns där för mig och att fortsätter jag blöda såhär så tycker hon dom borde koll varför jag blöder. Inte att jag ska ligga hemma på soffan. Avslutar chockade samtalet och vi säger att vi ses på måndag om inte bebisen är ute. (har en ordinarie tid då)

Ringer sambon och bara gråter, så han får mig att ringa förlossningen. Efter 10 minuters samtal har vi kommit fram till att hon TROR att det är livmodermunnen som blöder pga sammandragningarna, att livmodern och moderkakan såg ju bra ut i vecka 31. Det är ingen fara och jag ska återkomma om blodmängden ökar, värkarna kommer igång eller om jag blir orolig.

Sedan dess har jag gråtit! Det står i min journal om just dessa saker. Rädslan att inte bli tagen på allvar och att dom ska lyssna en gång extra på mig. Båda barnmorskorna var inne och läste journalen varav hon på förlossningen försvann i 2 minuter för att läsa allt.

Så nu ska jag gå i en vecka till och blöda samt vara orolig. Det var pga detta jag har gått till Aurora och ville ha en igångsättning. Med sonen så steg hans hjärtljud sista veckan, men där tog ingen heller mig på allvar. Han kom ut i panik, då två Bm fick hänga över min mage och pressa då hans hjärtljud försvann under krystningen, helt blå i hela kroppen och navelsträngen hårt runt halsen.

Just nu känner jag noll lust och förtroende för detta och jag har gått från att vilja föda barn till att vara totalt livrädd! Kommer bebisen ens klara sig till en förlossning?

Men åh så jobbigt :(
    Kan du inte kräva att få komma dit? Du ska ju inte behöva känna såhär!
  • Meowt

Håller med här, åk dit och kräv. De borde lika gärna som du vilja att allting är bra. Om något är fel så är det verkligen bättre att det upptäcks innan det är för sent.

• Meowt
    Treansresa skrev 2017-06-19 19:53:09 följande:

Tack för era svar! Hon jag pratade med jobbar till 22 så innan dess vågar jag inte göra något:( känner mig så fjantig som inte kan slappna av och stå på mig. Oron bara gnager även fast allt troligen är bra. Och känner mig så liten och det blir inte bättre när hon gör såhär.

Försök se förbi rädslan för henne om det går, tänk på att det är du och bebisen som är viktigast här. Även om allt är bra så är det ju bättre att vara säker. Styrketankar till dig!
  • Meowt
    GrönaDruvan skrev 2017-06-20 00:09:43 följande:

21.48 föddes Olle! Hur söt som helst!!
    3.055 g och 50 lång.
    Skriver mer imon, men vi är så lyckliga!!

Åh, grattis! :)
  • Meowt

Tack för att du delade med dig! Är själv rädd inför förlossningen men tror ändå att det är bra att läsa olika berättelser om det.
    Skönt att ni mår bra :)

• Meowt
    Treansresa skrev 2017-06-27 21:17:35 följande:

Någon som har tips på en bärsele? Vi har en sjal men vill ha en sele också. Tycker det är en djungel!

Jag är inne på Tula eller Ergobaby 360. Finns en bra Facebookgrupp som heter "Bärsjalar!" där man kan få bra information. :)

Tänkte isåfall beställa från knyt-an.se, de verkar ha lite av varje.
  • Meowt
    Treansresa skrev 2017-06-28 00:09:12 följande:
    Har kollat på ergon. Sambon tycker dock det är viktigt att kunna vända barnet om man vill och vet ej om man kan det i tulan.

Facebook har jag tyvärr inte så där kan jag inte kolla:)
    Newbie84 skrev 2017-06-27 23:49:35 följande:

Vi har en ergobaby som vi varit nöjda med :)

Har du 360 eller den andra? Tänkte om du har saknat att kunna vända barnet om du har originalet
    Tänkte du så att barnet sitter framåt (sin rygg mot ditt bröst)? Det ska tydligen inte alls vara bra för barnet att sitta så längre stunder men tror i så fall inte att det går på Tulan.

Verkar dock vara så praktiskt med sjal/sele, var inte så intresserad av det först men det ser ju också så himla mysigt ut!
  • Meowt

Ligger på förlossningen och har precis fått epidural. Befrielse!
    Kortfattat fick vi åka in igår pga minskade rörelser och de beslutade för att sätta igång. Hoppas bebis kommer snart. Är öppen fyra cm men fem cm vid värk.

• Meowt

Ja, det var i söndags 22.07 :)

Vi fick komma in vid 20.00 på lördagen eftersom att jag hade minskade rörelser och när jag låg där så hände det något med hjärtfrekvensen så att plötsligt var det fem personer utöver oss i rummet, skitläskigt. Det gick över sen och de gjorde ultraljud. Då såg de att han hade för lite fostervatten så vi fick stanna kvar för igångsättning istället. 23.30 på lördagen fick jag första hormondosen.

Fram till 14.45 på söndagen hade jag fått en hormondos varannan timme och då gick vattnet av sig själv, kände hur det knäppte tilll (det var tänkt att de skulle försöka ta hål på hinnorna) och då började också värkarna bli värre men jag var bara öppen 3cm då.

Sen minns jag inte exakt med tiderna men jag tror det var runt 17-tiden som jag hade så ont att jag bara grät och även om jag inte var tillräckligt öppen (4cm är gränsen annars tror jag) så fick jag ändå lustgas och epidural. Epiduralen tog fyra försök från narkosläkaren varav det sista var precis i en värk och man måste sitta blixtstilla och jag hann inte ta lustgas. Hade smått panik.
    När epiduralen väl hade börjat värka så blev allt MYCKET bättre även om värkarna fortfarande gjorde ont. Jag skulle undvika lustgasen då. Sen gick det lite tid.

Efter ett tag så kollade hon igen och då var jag öppen 10cm och fick lägga mig på sidan med benet upp på ett sånt stöd och sen följde fem värkar (varav tre på sidan) som var det absolut värsta jag varit med om i hela mitt liv. Jag trodde faktiskt jag skulle dö av den smärtan, bara skrek och skrek. Men min man hjälpte mig att andas och när jag kom in i det så kändes det iallafall ett uns bättre. Efter femte värken så kände jag hur han var på väg ut och läkaren som var där bad mig krysta.
    Så det gjorde jag (en gång tror jag!) och plötsligt låg han där på min bröstkorg och skrek, trodde inte att det skulle gå så fort med den sista biten men från första satansvärken till det att han var ute gick det kanske en kvart?

Så från första dosen 23.30 till att han var ute 22.07 så tog det ju nästan 23h. Hoppas verkligen att nästa barn går snabbare och mer smärtfritt!

Nu ska vi vara på BB till onsdag och sen åka hem.

• Meowt
    Wooden skrev 2017-07-04 11:21:17 följande:
    Tack för att du delade med dig av din upplevelse! Så spännande att läsa när man snart är där själv. Nu har jag ju ett barn sen tidigare men ändå, allas erfarenheter är sååå välkomna. Skönt att den där värsta smärtan bara pågick där mot slutet :) Min första förlossning höll också på precis ett dygn från det att jag förstod att det verkligen var på gång och började klocka värkar. Man hinner bli trött på den tiden! Härligt att allt gått bra för er! Stort grattis!
    Varsågod :)

Det verkar iallafall stämma att första barnet tar längst tid :)
    Trött ja, verkligen. Har inte sovit 8h totalt ens sen jag vaknade i lördags vid 06 haha.

Tack :)
  • Meowt

Han vägde 2925gram och 49cm lång :)
    Våra 50-kläder vi hade med oss är för stora haha, men vi har också en body i 44 som passar. Hoppas han inte kräks ner den :D

• Meowt
    Treansresa skrev 2017-07-04 11:37:05 följande:
    Vad häftigt att det kom tre pojkar bara i söndags och att alla vi var beräknade 19-21 juli. Kul att läsa din berättelse
    Eller hur! Och grattis till din också :)
  • Meowt
    Treansresa skrev 2017-07-04 13:46:01 följande:

Insåg att det vart långt men här är min ärliga berättelse.

1015 tar jag första shotten. Jag är öppen två cm, tappen är 2 cm och inåtvänd. Jag har SD som kommer 2-3 på 10 minuter men känns inte. Glatta hinnor så dom går ej att ta.

1215 shott nr 2. Jag har nu 5 sd på 10 minuter som dom vill. Men dom gör inte ont. Statusen är fortfarande samma.

1415. Är fortfarande 5sd på 10 minuter som börjar kännas lite. Fortfarande bara öppen två men tappen har börjat vända sig utåt. Efter ett samtal till läkaren så avvaktar vi shott tre, för man vill inte att det ska bli fler SD.

1615. Öppnat mig till 2,5 cm och tappen är lite mindre. SD är samma och gör fortfarande inte ont. Tycker dom glesas ut lite. Bestämmer att hoppa även denna shott och hoppas det går att ta hinnorna 18 istället.

18:00 läkaren kommer och gör ultraljud och känner. Är gränsfall att man ska kunna ta hinnorna. Huvudet ligger neråt och bebisen mår fortfarande bra. Barnmorskan testar tar hinnorna och det funkar! Dom blir dock lite chockade över allt vatten som kommer ut, är riktigt mycket vatten! Jag kan inte sluta skratta heller så det forsar verkligen. Är fortfarande öppen bara 2,5 cm.

20:00 börjat värkarna bli lite smärtsamma, men jag kan fortfarande andas igenom dom helt utan problem. Dom börjar koppla på dropp men apparaten strulat så det börjat gå in i kroppen 2045.

21:15 skiftbyte, dom känner och nu är det öppet nästan 4 och tappen är nästan borta. Jag skämtar fortfarande med barnmorskorna mellan värkarna och alla skrattar precis som vi gjort hela dagen! Har verkligen varit bra stämning.

21:40 det börjar bli riktigt jobbigt. Jag får panik i värktopparna och ber om Eda. Barnmorskan vill känna på mig innan och tycker jag ska pröva lustgasen först. Är fortfarande öppen 4. Vi prövar lustgasen och den funkar lite. Tyckte inte den hjälpte mot smärtan men jag hade något att koncentrera mig på. Måste kissa också men kan ej gå på toa, hon tappar mig mellan två värkar. Hon har fortfarande inte ringt efter Eda, för hon har förstått att detta kommer gå undan

21:50 börjar paniken på riktigt! Värkarna gör ont! Det trycker på neråt och jag vet inte vart jag ska ta vägen. Får panik i varje värk, men mellan värkarna är jag helt lugn och ligger helt avslappnad. Hon kollar och jag är nu öppen 5 cm och lite kvar av tappen. Det trycker verkligen neråt och det är de som är de jobbiga.

22:15 sänker dom droppet för jag orkar verkligen inte mer! Varje värk är panik och mellan värkarna är allt lugnt. Så sjuk känsla! Jag har grymt stöd av både barnmorska, sköterska och framförallt min sambo.

22:25 känner jag att jag vill krysta, men jag får inte riktigt ännu. Dom lägger mig i en annan ställning. Det var en sådan sjuk känsla att verkligen känna den sjukt starka kraften.

22:29 efter 2 krystvärkar är en vit kladdig pojke ute! 3315 gram tung 51 cm lång och 34 cm i huvudmått och helt perfekt!

En stor och rejäl Moderkaka kommer ut och jag har inte spruckit eller något alls vilket jag trodde jag skulle ha gjort.

Läkaren kommer in efter 30 minuter och visar bilder på moderkakan. Man ser tydligt svarta fläckar på den. Det var alltså kantlossning som gjorde att jag blödde! Det hade kunnat göra så den släppt vilken dag som helst! Vi konstaterade att igångsättning var rätt beslut och är lyckliga att alla mår bra! Att känner ej mamma att något är fel är det oftast så, om han är med om detta igen kommer han rekommendera igångsättning tidigare.

Hur jobbigt det än var på slutet och hur mycket panik jag än hade under värkarna så är jag så glad att jag inte fick Eda. Kändes som jag hade kontroll på ett helt annat sätt nu. Jag kände vad kroppen ville och kunde lyssna på den mycket bättre än när jag hade eda mina två andra förlossningar. Jag vill dock inte föda fler barn! Nu får det räcka!

Tack för din berättelse! Läskigt med moderkakan dock, så skönt att det gick bra!
  • Meowt

Sitter på lasarettet hos min mans mamma som är döende i cancer. Det kan vara dagar eller timmar kvar men som det ser ut så är det inte långt kvar. Nu sover hon.
    Vi har bebisen med oss och han är en vecka gammal nu men hade egentligen BF 21/7 och blev oplanerat igångsatt förra veckan.

Det känns fint att hon fått träffa honom innan hon försvinner, hon ville så gärna ha barnbarn. Men det smärtar att hon inte får se honom växa upp. Förbaskade cancer.

• Meowt
    basio skrev 2017-07-10 18:37:31 följande:
    Usch, vad tufft! Men skönt att hon fått chansen att träffa bebisen i alla fall. Min mamma dog i cancer för fyra år sen och det är en enorm sorg att hon inte är här nu och får en chans att lära känna sitt nya barnbarn. Hon älskade sina barnbarn och var världens bästa mormor!

Hoppas ni får en lugn och fin sista tid tillsammans med henne.
    Så tråkigt när det blir så :(

Hon gick bort i morse, så nu har hon det iallafall bra.
Svar på tråden BF Juli 2017 ny