Inlägg från: sobrio88 |Visa alla inlägg
  • sobrio88

BF Juli 2017 ny

Bimbim79 skrev 2017-02-17 23:02:25 följande:

När jag föddes körde mamma o pappa 12 mil, i lilla Blekinge, bodde i fel ände. Å på den tiden fick man inte köra t Kristianstad istället. Men de hann, alla 3 gångerna, trots dåliga vägar o dessa gamla bilar. Men då väntar man kanske inte till det är 2-3 minuter emellan innan man kör utan vid 5-6 minuter är man påväg. Har ju vänner som bott i samma stad som förlossningen å ändå inte hunnit! Lotteri känns det som.

Ja förlossningarna kan ju gå hur fort som helst eller hur långsamt som helst, det vet man ju aldrig... Jag tog det säkra före det osäkra sist och åkte in när vattnet gick (värkarna drog igång i bilen). Behövde inte åka hem då. Kommer göra det denna gången också om det drar igång på samma sätt. Om jag inte får stanna kvar får jag väl ta in på hotell för jag vill inte riskera att behöva föda hemma eller i bilen.

Jag tycker det är helt galet att dom lär ut bilförlossningar i Norrland bara för att dom ska lägga ner förlossningsavdelningar. Det kan gå så fort att det händer något med barnet eller mamman. Då skulle inte jag vilja stå mitt i skogen i en bil.
  • sobrio88

Jag tror amningskudde finns på gekås, var där förra veckan men kom fram till att jag har i princip allt till första tiden så kollade inte så noga vad dom hade. Köpte lite kläder i stl 50 bara, alla andra storlekar har vi jättemycket av. Om det blir en lika liten som storebror och växer lika dåligt så behövs 50 i alla fall en månad har jag för mig. Det återstår och se om det kommer till användning :) 2-åringen blev jättestor helt plötsligt när man kollade på såna minikläder ;)

• sobrio88
    Delilah2001 skrev 2017-02-22 20:10:20 följande:

Ni som gjort rul, vad är det som bm kollar? Vilka avvikelser kan upptäckas?

Ska på mitt på måndag och är lite orolig...

När jag gjorde kub ultraljudet i vecka 13, kollade bm på bebisen och sa att han såg fin ut och att njurarna såg bra ut mm.

Och alla kroppsdelar, hjärta och hjärna fanns uppenbart på plats.

Vad är det mer de kollar?

Jag vet inte exakt vad dom kollar, men de kollar igenom alla kroppsdelar så det ser bra ut. På mitt rul gjorde dom en extra koll på njurarna för jag har problem med njurarna till och från så jag var jättenöjd över det :) har inget minne om att de kollade allt så noga med 2-åringen. Men jag har ju dåligt minne. Drygt 2 år är låång tid uppenbarligen ;)
  • sobrio88

Nån som börjat fundera på namn än? :)

Vi var inne på Lucas till 2-åringen men vill inte ha ett namn som ligger på topplistan för att riskera att få barn med samma namn i klassen. Så det blev Kevin (bonus heter Pontus). Nu har jag ingen aning om vad man ska välja. Jag vill inte längre använda Lucas och alla favorit namn är "upptagna"...

• sobrio88
    Treansresa skrev 2017-02-25 20:09:31 följande:

Jag tycker namn är Jättesvårt. Tjejnamnet är vi helt 100 med och det är tyvärr med på listan. Pojknamn har vi velat ha Oscar, men har en bekant som tagit det namnet samt prinsen. Så känns som alla kommer heta Oscar nu. Vi har väldigt svårt att matcha både hans barn och mina barn med ett gemensamt namn:( så det känns helt omöjligt med ett pojknamn!

Jag gillar Oscar men min fd hund hette det så det är ett av dom "upptagna" namnen ;) men jag tror inte det kommer bli ett så vanligt namn (inte runt omkring här iaf). Jag vet ingen som har döpt nåt barn till det. Faktum är att jag bara vet en som heter Oscar och han är närmare 30 :)
  • sobrio88
    nagellack skrev 2017-03-01 10:43:03 följande:

Hej allihopa!

Jag e helt ny här och tänkte joina :)

Är 30 år och bor i Sthlm, och jag och maken väntar vårt första med bf 14 juli (dvs i vecka 21 nu) - så himla spännande! Jag har nästan ingen koll alls på barnvagnar, bilbarnstolar, sängar, etc så jag tänkte låta mig inspireras lite här :)

Har exempelvis hört att Bugaboo Donkey e det absolut bästa (och dyraste!) alternativet om man ska köpa en vagn som även går utöka till dubbelvagn inför framtida barn. Nån som har erfarenhet av detta? 

Jag är även lite nyfiken på hur ni har tänkt att spendera er tid under mammaledighet (förutom att givetvis tillägna bebisen den mesta tiden)? Jag är nämligen lite orolig för att bli väldigt uttråkad i längden. Jag har nämligen inga vänner alls som kommer att vara mammalediga samtidigt som mig, och jag är ärligt talat rädd för att "hamna utanför" på nåt sätt.. 

Sjukt tacksam för svar så att man kan bolla lite fram och tillbaka :)

Kram och grattis till alla mammor här! 

Om din mvc anordnar föräldragrupper gå på en sån så lär du säkert känna någon där. Annars var jag mycket på öppna förskolan med första och kommer säkert vara det igen :) med första var det visserligen en kompis som fick barn samma dag som mig så vi umgicks en del. Nu kommer svägerskan få barn i maj så det blir nog mycket kusintid :) förutom det ägnade vi mycket tid att fixa med huset ;)
  • sobrio88
    Vet hur det känns skrev 2017-03-02 09:18:22 följande:

Är det någon här med riskfyllt arbete?? Som ska ansöka om havandeskapspenning?? Jag har tidigare arbetat på korttidsboende (utvecklingsstörda barn/ungdomar) och där var det inga problem. Alla gravida fick HP och själva blanketten var färdigfylld redo att skickas in. Gick hem 60 dagar innan bf pga hot och våld samt tungt arbete.

Dessa barn går i skola.. jag bytte nyss arbete till den skolan för att få jobba dagtid. Och har där placerats med 4 kollegor/heltid på ett barn pga extremt svår problematik och räknas som mitt landstings svåraste elev. Vi är alltså 4 heltidare på ett barn.. alltid. Men vi har en ny chef.. aldrig varit inom denna sektor (tidigare vanlig skola) och hade ingen alls koll på havandeskapspenning eller vad det ens är?? Han hantog att man jobbade tills jag skulle bli sjukskriven??!! Har ialf berättat hur det ligger till osv och alla mina kollegor har berättat att alla på skolan som blir gravida går hem v 32 pga riskerna osv.. jaha svarade han?! Lämnade in blanketten som han ska fylla i (här på skolan har dom ingen färdig fylld eller så) han såg orolig ut och som ett frågetecken??!!

Är så sjukt orolig nu att han ska skriva fel och inte ta med alla risker osv. Jag har bett han prata med vår samordnare som jobbat på skolan i 20 år om råd hur man skriver. Eller ringa korttids chef för råd.

Tänk om jag nu nekas?!!! Fy fan va orolig jag är nu.. har redan fått knytnävsslag rakt i magen (eleven vet inte att jag är gravid än, när eleven vet det så blir det fokus på slå magen så jag försöker dölja så gott det går)

Jag hade förra gången men då hade jag varit sjukskriven länge innan pga grav foglossning.

Finns det ingen möjlighet att du kan ha någon annan elev tills du får gå hem? De känns ju sådär att riskera att få smällar på magen...

Du får väl helt enkelt förklara för din chef att det måste vara rätt ifyllt annars är det risk att FK nekar. Chefen måste i vilket fall som helst lära sig fylla i en sån lapp för du är antagligen den sista som ska ha havandeskapspenning om personalen har riskfyllt jobb :)
  • sobrio88
    Bimbim79 skrev 2017-03-02 09:58:44 följande:

Jag går hem 60 dagar före BF. Jobbar som natt ssk, 2 ssk + 1 usk på 18 patienter, minst oftast finns där 2 överbeläggningar med. Tung avd med svårt imobiliserade patienter, hjärnskador och multitrama. Både aggressivitet utåtagerande patienter i många fall. Tunga pga amputationer, ryggmärgsskador mm. Mycket mediciner mm. Chefen är van att skriva dessa ansökningar så borde inte bli några problem. Har gjort rul, men har ingen tid till Mvc förrän 3/4, undrar om jag kan skicka in ansökningarna redan nu eller måste jag invänta graviditets intyget? Tycker själv det är ett märkligt långt "glapp" mellan rul och första "riktiga" Mvc besöket? Men det är kanske så det ska vara?

Jag var på rul 19+2 och hos BM 21+0 och det var ett vanligt besök som alla i det här landstinget går på. Fick dessutom intyget inskickat efter det första ul som var i v 15 tror jag. Så det kändes som väldigt länge för dig innan du ska till BM :/

Det känns som att FK behöver ha intyget också när dom får ansökan. Du kan inte ringa till din BM och be om intyget så det kan skickas in då?
  • sobrio88

Ni som har barn sen innan ska ni gå på föräldrautbildning? Är i valet och kvalet om jag ska gå för det ligger på så dum tid men samtidigt vore det kul att lära känna nån som ska vara fl samtidigt :)

• sobrio88

Vet ni om man måste skriva på papper igen när man redan har gemensamma barn (sambos)? Faderskapsintyg och gemensam vårdnad alltså.

Svar på tråden BF Juli 2017 ny