Anonym (Davis) skrev 2016-12-21 08:30:08 följande:
Jag tror att dina chanser att få det liv du vill minskar kraftigt om du tynger ner dig med två små barn ensam.
Jag har en vän från de "dåliga kvarteren" som fick barn med helt fel person i tonåren. Den mannen är som ett barn än idag, vid 35, han kan inte ta ansvar för något och har koncentrationsförmåga hundvalp ungefär.
Hans nu tonåriga dotter har fått diagnos och medicinering och har lite bättre koll på tillvaron än vad han har, men hon får sina ryck ibland och det har varit mycket drama när hon var mindre.
Min vän har efter det lyckats läsa upp sina betyg, fått sina tänder fixade av F-kassan efter en barndom där ingen brydde sig om hennes hygien, hittat en vettig kille och tagit sig igenom en högskoleutbildning.
Idag har hon två barn, men barn nr två är med en person som inte har problem och diagnoser och det märks tydligt för alla som umgås med familjen. Hade hon haft två barn med den problematiken som dottern har så tvivlar jag på att hon orkat studera.
Du har redan satsat fel en gång, ge nu dig själv en chans att blanda gener med någon som fungerar. Annars finns det nog tyvärr en viss risk att du får vara förälder åt båda de barnen i hela resten av ditt liv.
Jag kan inte låta bli att inte svara på ditt inlägg. För det är ju rent osmakligt. Vilken hjälp tror du att hon får av detta? Ännu större oro att hennes ettåring kommer få diagnoser och problem? Det finns inga garantier för att det är så, och personer med diverse diagnoser är precis lika mycket värda som du och jag. Det finns så oerhört mycket stöd så att välja abort bara av orsaken "fel gener" och risk för en diagnos är ju helt galet. Och chansen att hennes barn blir "problembarn" är inte alls så stor som du påstår. Ska vi börja uppmuntra abort när vi blivit gravida med en person som har diabetes typ 1 också? Eller med personer som har en låg stresströskel och lätt får ångest/oro? Nu drar jag det till sin spets men din argumentation och det människovärde du presenterar möjliggör även sådana resonemang.
Visst att vi inte känner TS men vi har väl ändå ett moraliskt ansvar att ge lite hopp in i hennes sitiuation, för att bli gravid är inte livets slut - även fast det kan vara mörkt.
Det finns alltid en väg fram för både mamma, barn och syskon.
Lycka till TS när du har din rådgivning! Kom ihåg att det finns fler alternativ till abort och att det finns stöd runt omkring dig.