Någon erfaren IVF-are som kan hjälpa mig som nybörjare?
Hej!
Jag och min sambo har precis fått reda på att IVF är den enda chansen för oss att bli med barn. Jag har så många frågor och hann inte tänka så långt att jag kunde ställa alla till läkaren som berättade detta för oss. Vi har gjort utredningen på Sophiahemmet och fått en remiss skickad till Karolinska och ska förhoppningsvis bli kallade till ett läkarbesök någon gång i januari eller i början på februari, men jag kan inte gå så länge utan att få svar på mina frågor! Jag tänkte ringa till Sophiahemmet imorgon för att ställa mina frågor, men jag tror att de har stängt då. Har försökt att googla och söka i forumet här men hittar inte de svar jag letar efter. Så, till frågorna...
1. Jag fick för mig (det lät så på läkaren) att Karolinska är enda sjukhuset i sthlm som utför ivf-behandlingar genom landstinget. Men det stämmer inte? Vart mer kan man vända sig?
2. Kan vi bara stå i en kö? Kan man stå i kö till flera sjukhus samtidigt och se vart man får tid först?
3. Jag läste på hemsidan till Linné-kliniken att man kan bli hänvisad dit genom att åberopa Vårdgarantin. Om jag skulle göra det efter 3 månader, kan de välja att skicka oss var som helst? Kan vi tacka nej och säga att vi hellre köar lite längre?
4. Och varför skulle vi vilja köa längre? :p Dvs, finns det någon klinik som är sämre än andra, som har dåligt rykte av någon anledning?
Tack snälla om ni orkat läsa så här långt!