• honeybunch

Någon erfaren IVF-are som kan hjälpa mig som nybörjare?

Hej!
    Jag och min sambo har precis fått reda på att IVF är den enda chansen för oss att bli med barn. Jag har så många frågor och hann inte tänka så långt att jag kunde ställa alla till läkaren som berättade detta för oss. Vi har gjort utredningen på Sophiahemmet och fått en remiss skickad till Karolinska och ska förhoppningsvis bli kallade till ett läkarbesök någon gång i januari eller i början på februari, men jag kan inte gå så länge utan att få svar på mina frågor! Jag tänkte ringa till Sophiahemmet imorgon för att ställa mina frågor, men jag tror att de har stängt då. Har försökt att googla och söka i forumet här men hittar inte de svar jag letar efter. Så, till frågorna...

1. Jag fick för mig (det lät så på läkaren) att Karolinska är enda sjukhuset i sthlm som utför ivf-behandlingar genom landstinget. Men det stämmer inte? Vart mer kan man vända sig?
    2. Kan vi bara stå i en kö? Kan man stå i kö till flera sjukhus samtidigt och se vart man får tid först?
    3. Jag läste på hemsidan till Linné-kliniken att man kan bli hänvisad dit genom att åberopa Vårdgarantin. Om jag skulle göra det efter 3 månader, kan de välja att skicka oss var som helst? Kan vi tacka nej och säga att vi hellre köar lite längre?
    4. Och varför skulle vi vilja köa längre? :p Dvs, finns det någon klinik som är sämre än andra, som har dåligt rykte av någon anledning?

Tack snälla om ni orkat läsa så här långt!

• Svar på tråden Någon erfaren IVF-are som kan hjälpa mig som nybörjare?
  • honeybunch
    ammela skrev 2016-12-22 18:58:51 följande:

Jag har svårt att hjälpa dig med många frågor men när det gäller köer via landstinget så är fet ett sjukhus som gäller. Vill du använda vårdgarantin (vilket du måste göra aktivt annars händer inget) tappar du din plats i den andra kön. Gällande sahlgrenska och vårdgarantin så sa de att de kan bli vart som men vi hade chans att lägga in om önskemål, valde dock att stå kvar! Lycka till!

Tack för att du delade med dig!
  • honeybunch

Tack snälla allihopa för era svar! <3

Nu kläcktes en ny fråga i mitt huvud, kommer vi att behöva genomgå utredningen igen? Jag har gjort gynundersökning, HSS och ultraljud av äggstockar och livmoder på Sophiahemmet och allting ser bra ut för min del. Både jag och min sambo har lämnat blodprover och även där var allting bra. Problemet är spermakoncentrationen... Men kommer vi att behöva genomgå samma tester igen när vi väl blir kallade till någon ivf-klinik? Eller vad finns det mer för tester som de kan komma att vilja göra?

• honeybunch
    chbw skrev 2016-12-23 07:05:26 följande:

Via landstinget i stockholm är det karolinska, fertilitetscentrum och akademiska i uppsala som gör ivf om jag minns rätt. En står i kö o får plats på det stället det finns plats helt enkelt. När vi fick remiss i augusti var det 6-9månaders väntetid. Så fort jag fått bekräftat att remissen var godkänd ringde jag vårdgarantin för att få inom 3mån. Då är det ett par ställen till i stockholm och så akademiska som en får kö till. Totalt från remiss tog det 6veckor till vårt första besök på akademiska. Eftersom utredning och allt sånt var klart fick vi börja med behandlingen direkt. Gjorde korta protokollet :)

Hur har det gått för er? Gud vad spännande! :) Jag önskar att det kan gå så snabbt för oss med.
  • honeybunch
    chbw skrev 2016-12-23 18:25:32 följande:
    honeybunch skrev 2016-12-23 15:41:40 följande:

Hur har det gått för er? Gud vad spännande! :) Jag önskar att det kan gå så snabbt för oss med.

Vi nehövde inte göra utredningen igen allt finns ju på papper :) de ville väga och göra vul bara :) sen fick vi starta med sprutor två dagar senare!

Mina äggstockar är lite slöa så tog tid innan det väzte några äggblåsor. 21 tror jag vi hade när ägglossningssprutan togs. Fick ut 11 vid plocket, 9 befruktades. Fick tillbaka en tredagars i livmodern, 4 frystes och 4 odlades vidare. Fick en femdagars till frysen, så har totalt 5 i frysen :) på rd7 fick vi supersvagt plus som sen ökade. I v6+4 såg vi hjärtat och i 9+1 nytt vul via akuten pga smärtor, men allt såg bra ut :) är nu i 10+4, nästa ul i 13+0! Var på inskrivning igår så än så länge går det framåt :) håller tummarna för er och att ni får tid fort!! Ring vårdgarantikansliet när remissen är bekräftad :)
    Åååh gud vad kul, grattis! Blir helt tårögd av att läsa. :')
  • honeybunch
    bricken skrev 2016-12-23 16:36:25 följande:

Hej!

Träffade vår läkare på ivf stockholm (privat klinik i Hammarby sjöstad) i måndags där vi gjorde vår utredning. Vi hade turen att bli gravida genom makesinsemination på tredje försöket, månaden just innan vi skulle påbörja vår första ivf-behandling, så var egentligen där för ultraljud. Men han sa då att ivf efter nyår kommer att omfattas av det fria vårdvalet i stockholm dvs att man får välja vilken klinik man vill i stockholm, privat eller landsting som är ansluter till vårdvalet. Landstinget betalar så länge du har remiss! Vet inte mer än så, men värt att kolla upp kanske för o slippa den olidliga väntetiden!

Spännande!! Ska absolut kolla upp det, kanske enklare att ringa och prata med någon som vet efter nyår än att sitta och googla. :)

Grattis till er graviditet!
Svar på tråden Någon erfaren IVF-are som kan hjälpa mig som nybörjare?