• Milou3

Munkpeppar

Milie skrev 2017-02-26 18:35:55 följande:

Jag har en cykel på 24-25 dagar. Men ägglossningen kommer inte förrän dag 15 eller senare. Lutealfasen blir oftast 8-9 dagar. Tror ni munkpeppar kan förlänga lutealfasen? Tänker att jag kanske kan få ÄL tidigare, men då kanske lutealfasen ändå fortsätter vara kort så hela cykeln blir kortare.

Då skulle jag testa progesteronkräm! Eller allra helst kolla upp ditt värde av progesteron först. Jag googlade lite och testade utan att kolla mitt värde. Men den förlängde min lutealfas med 3-4 dagar iaf! Nu kör jag en progesteronfri månad. Blev lite väl pmsig av krämen och vill inte ha längre lutealfas än 15-16 dagar som den ligger på nu.
  • Milou3
    Milie skrev 2017-02-28 13:11:02 följande:

Jag köpte även progesteronkräm faktiskt, men det känns omständligt. Särskilt då man i så fall bör fortsätta med krämen till vecka 12. Jag har nog svårt för att ta en tablett varje dag.

PMS har jag fått rätt stora problem med på slutet, så jag försöker nog ett par månader med munkpeppar först.

Ja testa mp! Tar det sig inte denna gång för mig kommer jag också testa mp! Ligger i skåpet och väntar :)

Sägs förstärka äl vilket säkert är bra!
  • Milou3
    meijram skrev 2017-03-15 08:40:12 följande:

Min man upplever också att jag sover bättre (djupare). När han vaknat på natten, men jag har sovit, så tycker han att min andning varit långsammare och djupare än vanligt.

Jag googlade lite igår om munkpeppar och sömn och hittade faktiskt till en tysk studie där det visade sig att munkpeppar stimulerar melatoninutsöndring vid tidig natt (kl 00-02) så att melatonin ökar med upp till 60% mot annars. Där har vi förklaringen till bättre sömn! Lite synd att man bara kan äta munkpeppar fram till ÄL när man vill bli gravid.

Jag känner mig även mer lugn/harmonisk än vanliga fall.

Jag läste också att män använder munkpeppar för att sänka sexualdriften (därav namnet på bäret). Men för mig funkar det tvärtom! Tycker att min sexlust ökat.

Rätt intressant det där du skriver om just melantonin.

En gammal kollega till mig blev gravid vid 47 års ålder.

Det försökte inte ens men hon åt melantonin för att få bättre sömn ...
  • Milou3
    meijram skrev 2017-04-18 11:01:11 följande:

Tråkigt att inte mp verkar ge det resultat du vill ha! Har du testat rosenrot också?

Jag är inne på andra cykeln med mp och har första cykeln haft ÄL på CD 12, och fick en totalcykel på 26 dagar. Denna cykel hade jag ÄL på CD 16, så jag gissar att det blir 30 dagars cykel denna gång. Det mest positiva med mp för min del är att jag fått tydligare ÄL flytningar, och dessutom under fler dagar. Och att jag känner mig lugnare och sover bättre. Så jag ska fortsätta ett tag till med mp. Min förhoppning är ju såklart att bli gravid. Men det har ännu inte hänt.

Munkpepparns positiva egenskaper låter lite som Rosenrotens :)

Blir första cykeln för mig med RR men åt bara från CD 3-9. Glömde sen av och min äl kom, och då ska man ju lägga av med RR. Sov väldigt gott och djupt och blev lugnare, blev absolut mer sexsugen. Dock torrare än vanligt men fick ändå äl-sekret.

Vet någon skillnaden mellan dessa två preparat?
Svar på tråden Munkpeppar