• royce

Munkpeppar

Hej alla! Jag har läst lite i den här tråden och beslutat mig för att prova mp. Min förhoppning är att dels få lite tidigare ÄL (den inträffar vanligtvis kring cd18 för mig) men framförallt förlänga lutealfasen (har bara 10 dagar).
    Läste en studie som visade på att mp kan öka det naturliga progesteronet i lutealfasen, vilket kan förlänga den.
    Är det ngn som vet om man kan använda ProgesterAll i kombination med mp? Alltså mp fram till ÄL och ProgesterAll efter ÄL?

• royce
    meijram skrev 2017-04-19 17:48:07 följande:
    Jag skulle nog testa mp först enbart, i minst tre månader, och se hur kroppen reagerar. Detta för att ge kroppen en chans att rätta till obalans själv, på ett naturligt sätt. Jag tror att om man tillför extra hormoner (progesterAll) så kanske kroppen i längden vänjer sig vid det extra tillskottet och minskar egen produktion ytterligare. Men jag är inte säker.

Hoppas du kan få ordning på lutealfasen!
    okej, tack! :) då kör jag nog enbart med mp några månader nu och får hoppas på att det hjälper, ska bli spännande att se! 
  • royce

Jag är nu inne på dag 16 med mp, började äta på cd2. Första cykeln jag provar mp.

Fortfarande ingen ägglossning men jag gissar att den inträffar senare idag eller imorgon. Fick nästintill positivt på ÄL-stickan igår men tempen hade inte stigit imorse, så ännu har det inte skett iaf. :)

Mina erfarenheter hittills:
    * ÄL verkar inträffa idag på cd17 eller imorgon på cd18 så ingen skillnad där.
    * Jag har haft rikligare ÄL-flytningar (äggvite och vattniga) i 4 dagar nu, till skillnad mot max 2 dagar tidigare cykler. Kan det vara mp som orsakar det? Känns positivt! :)
    * Jag har alltid ÄL-värk men denna gången har jag haft även det fler dagar, återigen 4 mot tidigare typ 2.

• royce

Nu behöver jag lite stöd Skrattande När brukar ni sluta äta mp? När ÄL-testerna visar positivt eller när t.ex. fertility friend sätter ut ÄL? Tror ni det är ok att äta mp några dagar efter Äl också..?

Jag har bara någon enstaka gång lyckats pricka in ÄL-tester där strecken blivit lika starka som kontrollinjen. Oftast brukar det vara 1 dag då strecket _nästan_ är som kontrollinjen, den här cykeln har jag nu haft 3 såna dagar! (jag vet, de ser jättesvaga ut men detta brukar alltså vara max för mig...) Ångrar nu att jag inte satsade på CB:s digitala ÄL-test den här cykeln.... Rynkar på näsan
    (Den övre stickan är idag och den nedre i förrgår.)

Min temp steg lite idag men för lite för att tydligt kunna säga att ÄL varit tycker jag.

Vad tror ni? Har jag haft ÄL, ska jag ha? Kan jag fortsätta med mp idag än? Känner mig helt snurrig! Vanligtvis har jag ÄL på cd16-18.

Trodde inte mp skulle ha så här stor effekt redan första cykeln. Jag har haft ÄL-värk fler dagar, ÄL-flytningar fler dagar och nu LH-stegring fler dagar! Hoppas det är ett bra tecken inför lutealfasen. :)

• royce
    meijram skrev 2017-04-27 21:24:13 följande:
    Jag tror inte det gör någon större skillnad om du tar munkpeppar någon dag efter ÄL. Vad jag förstår så ska man inte ta munkpeppar om man är gravid, och som jag tänker så blir man väl inte gravid förrän efter ägget har fått fäste, och det tar väl några dagar efter ÄL.
    Okej, tack :) fast jag tog aldrig igår, utan nu gör jag uppehåll. Har analyserat sönder mina tempkurvor och tror att jag ändå hade ÄL på cd17. Men får se vad tempen säger de nästkommande dagarna!
  • royce
    meijram skrev 2017-04-28 18:24:04 följande:
    Lycka till nu! Själv fick jag mensen idag, 14 dagar efter ÄL. Trist att inte vara gravid denna gång heller, men är ändå glad att jag inte fått så hemska pms symptom som de tre senaste cyklerna. Så något gott har kommit av att jag börjat med munkpeppar!
    Ja men vad härligt, alltid något! :) FF satte idag ut min ÄL på cd17 (26/4), så jag väntar på BIM den 6 maj (cd27). Även om jag inte blivit gravid denna gång så hoppas jag mp hjälpt till med att förlänga den tiden, 10 dagar är lite kort.
  • royce

Isvattenis skrev 2017-05-01 20:03:33 följande:

Blod på pappret idag. Dag 51
    Lär avboka gyn undersökningen i veckan om jag blöder. Kanske skjuta upp den 2-3 v så kan jag kolla hur de ser ut med ÄL.
    Beställde hem en ny burk mp idag. Kör en månad till.
    Denna månad slutade jag på dag 20 för jag trodde att ÄL va på g, sen hade jag tydligen ÄL dag 39 så.
    Denna månad ska jag vara super noga med mp samma tid varje morgon plus alltid kolla flytningarna. Känner hopp :)
    Kommer även äta mp under äggvite dagarna o kanske några dagar till.
    Hur går de för er andra?

Hur går det för dig nu? Kom mensen igång?
    Jag är på ÄL+8 BIM-2 idag, mina spottings brukar komma igång idag eller imorgon, än har de hållit sig borta så håller tummarna!

meijram skrev 2017-05-03 17:07:38 följande:
    Bra att det händer något, och att du känner hopp!

Jag har mens nu, och det är nog sista mensdagen idag. Jag blöder mindre nu, och färre dagar än tidigare, så det är ju också positivt. Och jag har inte svällt upp så mycket runt magen och rygg som jag brukar kunna göra vid mens. Faktiskt inte svullen alls!

Jag tänkte fortsätta ett tag till med munkpeppar. Jag är jätteglad för att jag slipper de värsta PMS-symptomen. Och dessutom mycket bättre ÄL-flytningar än tidigare, och i fler dagar. Senast hade jag det i sju dagar! Och så tycker jag att temperaturkurvan ser mer stabil ut än tidigare. Den börjar följa ett tydligt och återkommande mönster nu. Däremot blir jag ju inte gravid, men det kan ju bero på annat också. Jag har inte orkat ta tag i att få gynekologtid. Kanske gör det till nästa cykel istället.

Jag tar MP varje morgon innan frukost.

Skönt att mensen blir kortare blir iaf, om den nu måste envisas med att komma..! Jag har inte heller PMS (som jag alltid brukar ha!) och har BIM om bara 2 dagar. Har möjligen känns av lite kramp igår kväll och lite idag, men jag kan lika gärna inbillat mig eller så är det något annat som känns av. Så det är inte så att jag störs av det direkt :D Mina ÄL-flytningar har också blivit rikligare och hållit i sig många fler dagar. ska ta ett testa-tidigt test imorgon.

• royce
    meijram skrev 2017-05-05 14:04:00 följande:
    Hur gick det med testet?
    Tog ett testa tidigt men det var negativt. Tar ett nytt imorn om inte mensen kommer igång under natten. Inga spottings än så länge, men det känns som mensvärk i kroppen så jag har inte jättehöga förväntningar...
  • royce
    Isvattenis skrev 2017-05-06 08:35:59 följande:
    Håller tummarna för dig !
    Tack men mensen kom igång på lördag... Har dock inte haft en enda dag med spottings denna gången, det har jag alltid annars. Så något positivt ändå :) bara ladda om och försöka igen!
  • royce
    meijram skrev 2017-05-08 20:23:57 följande:
    Bättre lycka nästa cykel! Jag är på CD 9. ÄL borde ske nån gång mellan CD14 och 16.
    Tack, håller tummarna för dig också!
  • royce
    Isvattenis skrev 2017-05-08 12:19:53 följande:

En fråga.
    Till er som äter Munkpeppar och testar mes ÄL test. Får ni negativt o sen en tydlig stegring vid ÄL och sen negativt igen?
    Eller har ni ganska starkt streck hela tiden innan positivt?

Jag har nästan aldrig fått fullt utslag på ÄLstickor men den här gången höll stegringen i sig 1-2 dagar längre än vanligt. :) Ska prova med ett annat märke den här gången, bara för att se om stegringen visar sig tydligare då.
  • royce
    Isvattenis skrev 2017-05-11 17:43:37 följande:
    Trots att du ätit Munkpeppar?
    Jag har fått fullt utslag i 3 dagar nu (dag 8-11) så jag skiter i att testa. Tydligen så ger mp förhöjt lh vilken är väldigt tydligt här.
    Ja, LH verkar ha ökat för mig med men kanske inte lika mkt som för andra. Ska som sagt prova ett annat märke på testen den här gången bara för att se om det blir ngn skillnad. Såg i en annan tråd en tjej som fått fullt utslag på ett test men lika svagt som jag brukar få på det andra, fastän de var testade samtidigt.
  • royce
    Isvattenis skrev 2017-05-15 13:01:36 följande:
    Skumt. Har dock aldrig testat dom här digitala med blinkande gubbe. De kanske vore nått.
    Har provat stickor från både babyplan och billigatesters. Och båda ger utslag hela tiden. Så jag slutar nog och går på sekret och känningar.
    De gånger jag använt digitala test så har de funkat bra, så jag verkar ju ha tillräckligt med LH ändå. Har dock inte testat med sådana nu när jag äter mp.
    Jag tar tempen varje morgon så jag går efter den + sekret och känningar också :) men vill ändå hålla kolla med ÄLtest också.
  • royce

Cd 13 idag och redan eggwhite flytningar den här cykeln också! :) så häftigt att man märker sån skillnad med mp! beräknar ÄL på cd 17 och tidigare har jag bara haft Eggwhite 1 dag per cykel, och då dagen innan ÄL.
    En liten fråga, visst är det östrogenet som stimulerar ÄL-flytningar..? I så fall har mitt östrogen verkligen påverkats av mp :)
    Återstår att se om LH vill visa sig på ÄL-stickorna ordentligt den här gången... 

• royce
    Isvattenis skrev 2017-05-18 12:57:40 följande:
    Men va härligt att du märker sån effekt. :)
    Själv hade jag sticky på cd 14
    Vattning på cd 15 och trådig på cd 16 och igår på cd 17 Lotion.
    Kan jag haft ägglossnings ? Hade pyttelite känning i magen o inget annat.
    kommer du ihåg hur dina flytningar betedde sig sist du hade ÄL? Du kanske kan jämföra med de?
    Jag tempar varje morgon och håller koll med fertilty friend (ff) när ÄL varit. På ff har jag sett att andra som äter mp kör på ända fram till mens eller plus, men jag vet inte huruvida det är bra eller dåligt. ?
Svar på tråden Munkpeppar