-
Jobbigt att mensen aldrig vill komma! Har du testat rosenrot också?Isvattenis skrev 2017-04-18 21:49:24 följande:Verkligen. Med sonen åt jag två månader innan första försök och på månad 3 och försök nr 1 blev jag gravid. Men men jag ska köpa mp en månad till och då äta från mensen till typ dag 30 . Idag dag 40 o ingen mens. Nu vill jag bara att den ska komma. Detta är enda en uppehållsmånad för oss då jag själv är dec barn..
-
Jag skulle nog testa mp först enbart, i minst tre månader, och se hur kroppen reagerar. Detta för att ge kroppen en chans att rätta till obalans själv, på ett naturligt sätt. Jag tror att om man tillför extra hormoner (progesterAll) så kanske kroppen i längden vänjer sig vid det extra tillskottet och minskar egen produktion ytterligare. Men jag är inte säker.royce skrev 2017-04-19 14:00:54 följande:
Hej alla! Jag har läst lite i den här tråden och beslutat mig för att prova mp. Min förhoppning är att dels få lite tidigare ÄL (den inträffar vanligtvis kring cd18 för mig) men framförallt förlänga lutealfasen (har bara 10 dagar).
Läste en studie som visade på att mp kan öka det naturliga progesteronet i lutealfasen, vilket kan förlänga den.
Är det ngn som vet om man kan använda ProgesterAll i kombination med mp? Alltså mp fram till ÄL och ProgesterAll efter ÄL?
Hoppas du kan få ordning på lutealfasen! -
Ja, kanske du slutar med mp för tidigt. Jag själv har haft ÄL sekret i sju dagar nu sista cykeln (förra cykeln hade jag i fyra dagar). Sekretet försvinner samma dag som jag har ÄL.Isvattenis skrev 2017-04-19 21:06:59 följande:Nej har inte gjort det. Ger mp en månad till sen provar jag nog nått annat.
Ingen mens idag heller men haft lite känning så hoppas att den kommer imorgon dag 42.
Härligt att de Funkar bra för dig. Vet inte om jag slutar med mp förtidigt. För jag är ju lite osäker på när ÄL äger rum. Ibland har jag haft ÄL sekret dag 18,20 o ibland 28 typ så jag har slutar på dag 18 typ o då om jag nu får mena imorgon innebär ju de att jag hade ÄL dag 30.. men men
Jag kollar ÄL med LH-test, och dessutom tempar jag varje morgon, så jag vet ganska säkert när jag har ÄL. Jag använder natural cycles så att jag kan ha koll på all data. -
Hoppas de kan hjälpa dig! Jag funderar själv på att kontakta gyn snart eftersom jag aldrig blir gravid trots att vi prickat in de senaste 7 ägglossningarna.Isvattenis skrev 2017-04-24 16:15:18 följande:
Fortfarande ingen mens så jag ringde gyn idag och ska få tid på reproduktions avdelningen för att kolla min ägglpssning och kanske få stimulering om de är nått.
-
Men va tråkigt att man inte kan få hjälp när man behöver det! Känner du till Jenny Koos? Jag lyssnade på en podcast med henne för inte så länge sedan på podden "Hälsosant", som var väldigt informativ om menscykel och problem med den. Jag lärde mig massor som jag inte redan visste. Jag vet inte om den kan hjälpa dig, men det var i alla fall mycket intressant att lyssna på!Isvattenis skrev 2017-04-25 12:36:59 följande:
Barnmorskan sa igår, ring reproduktionen.
Pratade med dom imorse men dom ville inte hjälpa mig för då ska man ha försökt få barn i 12 månader. Försökte förklara att de va egentligen inte mitt störta problem utan jag ville veta vad som är fel genom En gyn undersökning först men då får jag vända mig till en privat klinik. Så jag får väl göra de
www.halsosant.nu/avsnitt-59-jenny-koos-forsta-din-menscykel-en-gang-for-alla/
-
Kul att du uppskattade den!Isvattenis skrev 2017-04-27 20:41:32 följande:Jätte bra pod :) tack
-
Jag tror inte det gör någon större skillnad om du tar munkpeppar någon dag efter ÄL. Vad jag förstår så ska man inte ta munkpeppar om man är gravid, och som jag tänker så blir man väl inte gravid förrän efter ägget har fått fäste, och det tar väl några dagar efter ÄL.royce skrev 2017-04-27 14:51:50 följande:
Nu behöver jag lite stöd När brukar ni sluta äta mp? När ÄL-testerna visar positivt eller när t.ex. fertility friend sätter ut ÄL? Tror ni det är ok att äta mp några dagar efter Äl också..?
Jag har bara någon enstaka gång lyckats pricka in ÄL-tester där strecken blivit lika starka som kontrollinjen. Oftast brukar det vara 1 dag då strecket _nästan_ är som kontrollinjen, den här cykeln har jag nu haft 3 såna dagar! (jag vet, de ser jättesvaga ut men detta brukar alltså vara max för mig...) Ångrar nu att jag inte satsade på CB:s digitala ÄL-test den här cykeln....
(Den övre stickan är idag och den nedre i förrgår.)
Min temp steg lite idag men för lite för att tydligt kunna säga att ÄL varit tycker jag.
Vad tror ni? Har jag haft ÄL, ska jag ha? Kan jag fortsätta med mp idag än? Känner mig helt snurrig! Vanligtvis har jag ÄL på cd16-18.
Trodde inte mp skulle ha så här stor effekt redan första cykeln. Jag har haft ÄL-värk fler dagar, ÄL-flytningar fler dagar och nu LH-stegring fler dagar! Hoppas det är ett bra tecken inför lutealfasen. :)
-
Lycka till nu! Själv fick jag mensen idag, 14 dagar efter ÄL. Trist att inte vara gravid denna gång heller, men är ändå glad att jag inte fått så hemska pms symptom som de tre senaste cyklerna. Så något gott har kommit av att jag börjat med munkpeppar!royce skrev 2017-04-28 12:53:39 följande:Okej, tack :) fast jag tog aldrig igår, utan nu gör jag uppehåll. Har analyserat sönder mina tempkurvor och tror att jag ändå hade ÄL på cd17. Men får se vad tempen säger de nästkommande dagarna!
-
Bra att det händer något, och att du känner hopp!Isvattenis skrev 2017-05-01 20:03:33 följande:
Blod på pappret idag. Dag 51
Lär avboka gyn undersökningen i veckan om jag blöder. Kanske skjuta upp den 2-3 v så kan jag kolla hur de ser ut med ÄL.
Beställde hem en ny burk mp idag. Kör en månad till.
Denna månad slutade jag på dag 20 för jag trodde att ÄL va på g, sen hade jag tydligen ÄL dag 39 så.
Denna månad ska jag vara super noga med mp samma tid varje morgon plus alltid kolla flytningarna. Känner hopp :)
Kommer även äta mp under äggvite dagarna o kanske några dagar till.
Hur går de för er andra?
Jag har mens nu, och det är nog sista mensdagen idag. Jag blöder mindre nu, och färre dagar än tidigare, så det är ju också positivt. Och jag har inte svällt upp så mycket runt magen och rygg som jag brukar kunna göra vid mens. Faktiskt inte svullen alls!
Jag tänkte fortsätta ett tag till med munkpeppar. Jag är jätteglad för att jag slipper de värsta PMS-symptomen. Och dessutom mycket bättre ÄL-flytningar än tidigare, och i fler dagar. Senast hade jag det i sju dagar! Och så tycker jag att temperaturkurvan ser mer stabil ut än tidigare. Den börjar följa ett tydligt och återkommande mönster nu. Däremot blir jag ju inte gravid, men det kan ju bero på annat också. Jag har inte orkat ta tag i att få gynekologtid. Kanske gör det till nästa cykel istället.
Jag tar MP varje morgon innan frukost. -
Hur gick det med testet?royce skrev 2017-05-04 22:34:11 följande:
Hur går det för dig nu? Kom mensen igång?
Jag är på ÄL+8 BIM-2 idag, mina spottings brukar komma igång idag eller imorgon, än har de hållit sig borta så håller tummarna!
meijram skrev 2017-05-03 17:07:38 följande:Bra att det händer något, och att du känner hopp!
Jag har mens nu, och det är nog sista mensdagen idag. Jag blöder mindre nu, och färre dagar än tidigare, så det är ju också positivt. Och jag har inte svällt upp så mycket runt magen och rygg som jag brukar kunna göra vid mens. Faktiskt inte svullen alls!
Jag tänkte fortsätta ett tag till med munkpeppar. Jag är jätteglad för att jag slipper de värsta PMS-symptomen. Och dessutom mycket bättre ÄL-flytningar än tidigare, och i fler dagar. Senast hade jag det i sju dagar! Och så tycker jag att temperaturkurvan ser mer stabil ut än tidigare. Den börjar följa ett tydligt och återkommande mönster nu. Däremot blir jag ju inte gravid, men det kan ju bero på annat också. Jag har inte orkat ta tag i att få gynekologtid. Kanske gör det till nästa cykel istället.
Jag tar MP varje morgon innan frukost.Skönt att mensen blir kortare blir iaf, om den nu måste envisas med att komma..! Jag har inte heller PMS (som jag alltid brukar ha!) och har BIM om bara 2 dagar. Har möjligen känns av lite kramp igår kväll och lite idag, men jag kan lika gärna inbillat mig eller så är det något annat som känns av. Så det är inte så att jag störs av det direkt :D Mina ÄL-flytningar har också blivit rikligare och hållit i sig många fler dagar. ska ta ett testa-tidigt test imorgon.
-
Jag tror att jag senast kunde se ett svagt streck ett par dagar innan stegring. Och stegringen tror jag pågick i två dagar. Men gången innan så skedde stegringen bara över en natt. Hade nämligen ett ganska svagt test kvällen innan, och fick ett starkt positivt test på morgonen. Och morgonen efter blev det svagare igen.Isvattenis skrev 2017-05-08 12:19:53 följande:
En fråga.
Till er som äter Munkpeppar och testar mes ÄL test. Får ni negativt o sen en tydlig stegring vid ÄL och sen negativt igen?
Eller har ni ganska starkt streck hela tiden innan positivt?
-
Bättre lycka nästa cykel! Jag är på CD 9. ÄL borde ske nån gång mellan CD14 och 16.royce skrev 2017-05-07 16:18:13 följande:Tack men mensen kom igång på lördag... Har dock inte haft en enda dag med spottings denna gången, det har jag alltid annars. Så något positivt ändå :) bara ladda om och försöka igen!
-
Jag är på cykeldag 13 nu, och har fått fullt utslag på ÄL-test. Igår var bara svagt streck, så det var en snabb ökning. Jag har ÄL-flytningar sedan CD 8, så det kan stämma att det blir ÄL imorgon på CD14.
-
Välkommen till tråden! Jag har uppfattat det som att munkpeppar stabiliserar hormonbalansen, så en för lång cykel borde kunna kortas ner. Jag äter inget speciellt annat. I för sig tar jag lite olika kosttillskott, men det är för min allmänna hälsas skull. Du kan säkert hitta bra info via google om det där med hjälp att få ägget att fästa. Jag har läst något om det tidigare, men har dåligt minne så jag minns inte nuMariiieee skrev 2017-05-14 22:42:23 följande:
Vilken intressant tråd att läsa igenom! Ska googla på mp! Min menscykel har varit ovanligt lång nu de senaste gångerna. 34dagar förra gången. Nu är jag snart på cd 36 och de verkar som om mensen är på G. Kan mp korta ner menscykeln så är det perfekt!
Är det någon som äter något annat som kan förstärka Chanserna att ägget fäster bättre?