• Johanna 1978

IVF Januari 2017

Hej mitt namn är Johanna och är nyss fyllda 39 år. Hoppas det är ok att jag hoppar in här.

Jag började min första IVF behandling 2/2. Jag har varit supernervös inför dessa sprutor. Har läst om många som fått utslag och mått allmänt dåligt. Jag har nu tagit 4 doser Gonal-f på 225

IE. Jag mår hur bra som helst. Syns inte ens ett märke på magen efter där jag stuckit. Bävar dock inför att börja med Orgalutran ikväll. Har läst om trubbig och tjock nål. Blev dock glad när min storasyster (hon är läkare) sa att man numera ska ta sprutan i magen. Förstår absolut inte varför dom inte ändrat det på fast. Jag frågade apotekspersonalen och även min läkare på vårdcentralen när jag var där. Båda sa låret. Jag har ju även läst här att många tar den i magen.

Ska på ultraljud imorgon. Hoppas att allt ser planenligt ut.

• Johanna 1978

Vi har försökt få barn i 10 år. Jag blev spontant gravid för 2 år sedan som resulterade i att barnet dog i magen vid 6e månaden. Det var en fruktansvärd upplevelse som jag inte önskar någon. Några månader efter det fick jag några tabletter som skulle öka äggproduktionen. Dom visade sig funka lite för bra. Blev gravid med 4 st. Fick missfall i v12 vilket inte var helt oväntat.

Mitt första missfall berodde troligtvis på en medicin jag åt innan jag upptäckte att jag var gravid. Det är en epilepsimedicin som man inte ska äta under en graviditet. Speciellt inte i början. Äter nu Lamictal istället som dom säger är den snällaste. Blev efter 7 månader kallade till RMC i Malmö 9/3. När vi kommer dit och jag blir undersökt säger hon att det ser ut som att jag har en polyp i livmodern. Så innan vi ska starta måste jag plocka bort den. Den 15/5 var jag på ny undersökning med kontrast. En stor polyp på ca 2 cm. Får sedan en ny tid 20/8 att bränna bort den. Hon höll på i ca 70 min och lyckades få bort ca halva. Då sa hon att jag skulle få en ny tid för att ta bort resten. Den 17/11 var det dags att åka ner igen. Hon hann inte mer än börja dela den sen blödde det så mycket att hon inte kunde fortsätta. Sen nu i slutet av januari kom det ut 2 blodiga slemklumpar. Jag har aldrig sett något liknande. Jag ringde till gyn och fick en tid. Det var polypen som skrumpnat ihop kommit ut av sig själv. Tack vare det kunde vi komma igång nu. Snacka om att det har varit lång och jobbig väntan bara för att bli av med polypen. Så nu är vi äntligen på gång med det korta protokollet. Jag märker nog ikväll om det gör ont eller ej. Jag är inte direkt spruträdd. Tycker bara inte om att ge dom själv. Sköterskan på RMC som skulle visa mig spruttekniken höll på att dö när jag gjorde det första gången. Jag räknade till 3. Tryckte in nålen i full fart och likaså kolven sen rakt ut snabbt som självaste F.

Men men, Gonalen har ju inte känts så så farligt var det ju faktiskt inte.

Jag återkommer ikväll efter sprutan så får vi se vad jag säger då.

• Johanna 1978

Det står att man ska ta orgalutran ungefär samtidigt som gonalen men att dom inte får blandas. Hur har ni tagit dom? Olika tider, olika ställen?

• Johanna 1978

Har tagit min första spruta med orgalutran nu. Det var inte alls så hemskt som jag intalat mig att det skulle vara. Man fick ta i lite mer för att få in nålen och det kändes lite när man sprutade in men sen försvann det. Men vem vet. Jag kanske inte säger samma sak imorgon.

• Johanna 1978

En kompis till mig blev överstimulerad i somras. Hon mådde jättedåligt och gick upp flera kilo på kort tid. Hon åkte in till gynakuten och vid undersökning såg dom att hon utvecklat cystor på äggstockarna. Är inte säker på om hon fick någon medicin men efter några veckor mådde hon bra igen. Hon började om på nytt igen i december och är nu gravid med barn nummer 2. Det jag tycker är mest konstigt är att hon fick exakt samma behandling denna gången som när hon blev gravid med sin son för ca 2 år sedan.

Låter konstigt att få såna svar som du fått från sjukvården. Att dom inte vet. Det är ju deras jobb att veta. Man blir ju nästan mörkrädd när man läser vad du skriver. Jag hoppas verkligen att du inte har drabbats av överstimulering. Så som min kompis mådde önskar jag inte min värsta fiende att må.

• Johanna 1978

Det efterlängtade men också väldigt nervösa ultraljudet är nu avklarat. Allt såg ut som det skulle så äggplock är beräknat på lördag. Bara att hoppas på flera ägg av bra kvalitet. Förhoppningsvis även så det blir några bra till frysen.

• Johanna 1978

Har nu varit på äp. Dom fick ut 12st. Återstår bara att vänta och se hur många som blir befruktade och av vilken kvalitet de är. Jag hoppas verkligen att det även blir några till frysen så jag slipper dessa sprutor igen. Har visserligen inte haft några biverkningar av dom men ändå.

• Johanna 1978

Pratade med dom i Malmö idag. 10 ägg är befruktade. Ska dit imorgon för insättning. Dom vill sätta in 2 embryon på mig. Någon annan som fått den frågan?

• Johanna 1978

Varit i Malmö nu och fått insatt embryon. Det blev 7 ägg till frysen. Jag hoppas verkligen att dom tar sig men ändå skönt att ha dom i frysen. Jag ska börja med crinone gel nu. Har läst lite om det och många skriver att det är väldigt kladdigt. Någon som kan tipsa om vilken tid som är bäst? Morgon eller kväll och är det så himla kladdigt som folk skriver? Frågade min läkare på rmc och hon sa bara att jag kunde bestämma själv.

Svar på tråden IVF Januari 2017