• Solen2

IVF Januari 2017

Milla8101 skrev 2017-01-25 21:09:51 följande:

Fick idag reda på att 1 utav mina 3 som gick vidare på odling fick hamna i frysen, hur har det gått för era andra som odlade vidare?

Hej!
    Ny här, har följt tråden ett tag men kände att nu vill jag också dela med mig. 
    Härligt att se hur alla kämpar på  

Fick besked igår att inga av min mina fyra som odlades vidare hamnade i frysen. Väldigt besviken och ledsen. Nu undrar man ju hur det går med det 2-dagars som jag fick tillbaka. Hur skillnaden var på det jämför med de andra har man ju ingen aning om.
    Hade ju varit skönt att ha något i frysen så att man inte behövde börja på noll igen om detta inte tar sig.

Det är vår första IVF-behandling och jag hade korta protokollet. Går på Sophiahemmet i Stockholm. Ruvar på ett 2-dagars sedan förra torsdagen. Har testdag den 6 feb, som är en måndag så jag kommer att tjuvtesta redan på söndagen den 5:e. För om jag testar på måndagsmorgonen och det är negativt så kommer jag inte fixa att gå till jobbet. 

Vid ÄP fick de ut 12 st ägg, varav 6st blev befruktade och av dessa delade sig 5st normalt. Fick tillbaka 1st och 4st odlades vidare, men tyvärr inget till frysen. 
    ÄP i sig var inge problem, kände ingen smärta under uttaget. Mådde dock lite illa efteråt av den lugnande/smärtstillande medicinen. Men det gick över när jag fick äta några kex, vila och dricka lite. Följande 3 dagar så hade jag rejält ont i nedre delen av magen men kunde jobba som vanligt. Men fick bara gå lite långsammare  Nu tar jag lutinus varje dag och har fått lite ömmande bröst av det, men annars så går det bra. 
  • Solen2
    Milla8101 skrev 2017-01-26 10:46:42 följande:
    Hej o välkommen.

Tråkigt att inga gick till frysen. Men det du har är antagligen guld ägget :) Sa dom inget om det som du fick tillbaka? Jag hade 2 som var jättefina sa dom. Jag fick tillbaka 3 dagars, men vet inte vad det är för skillnad.
    Får hoppas på att det är guldägget
    Det som jag fick tillbaka sa dem såg fint ut men ändå svårt att veta hur mycket bättre det var än de andra 4st som inte klarade sig. Man vet ju heller inte om det var så att dessa fyra såg sämre ut dag för dag, om de klarade sig olika länge eller om det var själva frysningsprocessen som de inte klarade. Får skriva ner lite frågor tills nästa besök. 
  • Solen2
    HarmoniMalin87 skrev 2017-01-26 15:11:43 följande:

Måste fråga er som är experter! :) Har varit på mitt första besök, nästa vecka skall jag på spolning och kontroll. Därefter när börjar själva behandlingen med spray, sprutor osv? Är det första mensdagen då? Eller när drar man igång? :) kan inte vänta tills tisdagens mer info måste vara mentalt förberedd :D

Jag körde det korta protokollet. Då började jag med mina sprutor på mensen andra dag. Innan det så hade jag varit på ett ultraljud några dagar innan för att stämt av att allt såg bra ut. Samt att vi innan jul/nyår (Nu fick jag vänta en extra cykel för att det var jul/nyårsstängt.) var på ett besök där vi träffade en sjuksköterska som berättade om hela behandlingen, visade sprutorna, man fick prova att sticka på sig själv, och vi gick igenom mitt doskort där alla doserna står noterade. Och vilka klockslag som de olika sprutorna ska tas. Och hon svara på alla de frågor som vi ev hade. 

När mensen väl kom så kontaktade jag kliniken och fick ok för start och så bokade vi in ett besök ca 5dagar in i själva behandlingen. Jag började med sprutor en lördag och var på första besöket på torsdagen för att stämma av hur äggblåsorna utvecklar sig och om dosen ev behöver justeras. Jag fick sedan komma tillbaka på ett besök på lördagen och då bestämde de att ägguttaget skulle bli på tisdagen. Så på söndagskvällen så fick jag ta ägglossningssprutan/äggmognadssprutan. 
  • Solen2

Kan tipsa om ivfpodden om ni inte redan hittar den. Otroligt bra och informativa avsnitt om allt möjligt som man kan vilja veta om ivf och allt runtomkring. Det är en barnmorska och en fertilitetsläkare som leder den vilket gör att den är saklig och korrekt information och att de är mycket kunniga inom området.

• Solen2
    Villbligravidpcos skrev 2017-01-27 17:14:09 följande:

Kom på en annan fråga, jag som förvarar gonal f i kylen, ska vätskan tas fram innan användning å bli rumstempererad? Eller spelar det ingen roll, om vätskan blivit rumstempurerad kan jag då lägga tillbaka den i kylen sen?

Gonal-f behöver bara förvaras i kylen fram till första användandet. Sen kan den förvaras i rumstemperatur fick jag info om från Sophiahemmet. Så jag tog fram den en stund innan första användandet så att den inte var iskall, inte så trevligt att injicera kall vätska.
  • Solen2
    Milla8101 skrev 2017-01-30 09:24:28 följande:
    Jag är på ruvardag 9 , lutinus är värst mitt på dan eftersom vi är o åker skidor just nu :)

Kan man testa tidigare med en 5 dagars blastis?
    Det blir att man räknar olika på "ruvardagar" beroende på hur långt embryot är odlat innan man får tillbaka det.
    Tex om man får tillbaka ett 2-dagars embryo så är man ju på ruvardag 1 dagen efter och embryot är då totalt 3 dagar. 
    Men om man får en 5-dagars som då är en blastosyst så dagen efter det så är det ju ruvardag 1 men blasosysten är ju då totalt 6 dagar. Därför blir det ju olika många ruvardagar innan test beroende på hur långt gånget embryo man får tillbaka.
    Ruvardagar är ju inte heller något officiellt namn eller företeelse utan förekommer mest på nätet. 

Enklast tycker jag är att räkna dagar från äggplocket när man ska beräkna tex mens, hur långt det är tills testdagen eller när man kan testa som tidigast. Då jämför ju alla samma siffror.   
  • Solen2

Fick min mens i fredags. Tjuvtestade igår lördag, negativt så klart. Har testdag i morgon men det lär ju inte ha ändrats tills dess. Så inser att den här första omgången är över. Har tyvärr inget i frysen så det är att börja om på noll.

Ska bli intessant att se vad läkaren säger på uppföljningssamtalet hur de tycker att det har gått och hur vi ska gå vidare.

Ska faktiskt bli skönt att få leva som vanligt några veckor nu.

• Solen2
    Milla8101 skrev 2017-02-05 14:40:50 följande:

När har dom sagt att ni ska sluta med lutinus?

Har för mig att jag skulle ta ett par dagar extra plusset.

På min lapp står det att om man plussar så ska man ta lutinus i några ytterligare veckor.

Om man får negativt och ingen mens kommit skulle man fortsätta med lutinus 3dagar till och sedan testa igen.

Om man får negativt och man har fått mens ska man sluta med lutinus direkt.
  • Solen2
    Milla8101 skrev 2017-02-05 17:42:11 följande:

Nej Va tråkigt. Vad hade du test?

Förstod inte din fråga?
  • Solen2

Testdag idag, visade negativt.
    Var förbered på det då min mens kom i fredags.
    Uppföljningsmöte med läkaren i nästa vecka för att se hur vi går vidare. Har tyvärr inget i frysen. 
    Håller alla tummar för er som väntar på er testdag att det visar plus!

Svar på tråden IVF Januari 2017