• Solen2

IVF Januari 2017

Emsoff skrev 2017-02-06 09:17:40 följande:
    :( Det var tråkigt! Hoppas att du mår okej! Hur snabbt efter kan man börja igen?
    Vi mår okej. Var nästan värre när vi fick brevet om att inget gick att frysa (av de 4st som de skulle vidareodla).
    Tror vi kan börja igen vid nästa mens. Så det borde bli om ca 5v då jag har ganska långa cykler. Men vi får se vid läkarbesöket nästa vecka vad de säger. Om de tycker att vi ska ändra behandlingen på något sätt för att försöka få ett bättre resultat. 
  • Solen2
    Emsoff skrev 2017-02-06 10:31:25 följande:

Nu har jag börjat få rosa flytningar. Så gissar på att det är fröken röd som är på väg. Känner också i kroppen som vid mens. Har testdag på lördag. Men kommer nog inte behöva vänta så länge känns det som. Alla menstecken är här!

Gjorde äggplock för 13 dagar sen. Så antar att det är enligt cykeln. Bara att ladda om! Inget i frysen!

Vet hur du känner dig! Vi får kämpa på  
  • Solen2
    Johanna 1978 skrev 2017-02-06 10:51:12 följande:

Hej mitt namn är Johanna och är nyss fyllda 39 år. Hoppas det är ok att jag hoppar in här.

Jag började min första IVF behandling 2/2. Jag har varit supernervös inför dessa sprutor. Har läst om många som fått utslag och mått allmänt dåligt. Jag har nu tagit 4 doser Gonal-f på 225

IE. Jag mår hur bra som helst. Syns inte ens ett märke på magen efter där jag stuckit. Bävar dock inför att börja med Orgalutran ikväll. Har läst om trubbig och tjock nål. Blev dock glad när min storasyster (hon är läkare) sa att man numera ska ta sprutan i magen. Förstår absolut inte varför dom inte ändrat det på fast. Jag frågade apotekspersonalen och även min läkare på vårdcentralen när jag var där. Båda sa låret. Jag har ju även läst här att många tar den i magen.

Ska på ultraljud imorgon. Hoppas att allt ser planenligt ut.

Välkommen!
    Angående orgalutranen ta den i magen. De instruktionerna fick jag av min läkare på sophiahemmet. Att ta den i låret låter hemskt. Magen är ju i alla fall lite mjuk, vilket underlättar. 
    Det kommer gå bra!
    Jag är också spruträdd men lyckades ta alla mina sprutor utan problem. Man kan förmå sig själv att göra ganska mycket när man är i den situation som vi alla är it. 

Lycka till!
  • Solen2

Jag tog sista omgången lutinus i söndags iom att jag testade minus nu i måndags. Är det någon fler än jag som tycker att det känns ganska mycket i kroppen/livmodern/äggstockarna efter att ni testat minus och slutat med lutinus?

Själv så tycker jag det drar och att det känns som att man skulle kunna känna där de gått in på varje sida och punkterat alla äggen. Känns som att min kropp har kommit ifatt och först nu förmedlar att den håller på och läker och gör ont på div ställen. 

Tyckte även mensen, som kom innan jag slutade med lutinus, var mycket kraftigare och rinnigare än vanligt. Men det kanske man kan förstå då man "matat" kroppen med hormoner för att slemhinnan i livmodern skulle växa på sig. Hade dock inte direkta menssmärtor i samband med mensen, som jag brukar ha.  

• Solen2
    Emsoff skrev 2017-02-08 15:31:33 följande:
    Vad tråkigt med minuset :( Vilken dag efter ÄP kom din mens?

Jag har precis fått blödningar (började 13 dagar efter ÄP) och har testdag på lördag. Jag har ännu inte slutat med lutinus. Så kan inte svara på hur det känns efter lutinus. Men mina blödningar är väldigt ljusa men vattniga precis som du säger.
    17 dagar efter ÄP började min mens med mer rejält rött blod.
    Men hade några dagar innan haft lite ljusrosa flytningar. Hade testdag på dag 20 efter ÄP. 
  • Solen2
    Emsoff skrev 2017-02-08 16:29:49 följande:

Då borde min mens dra igång snart. Var den lika lång som en vanlig mens?

Ja, det var den. Dock mycket mer rinnig den första dagarna än vanligt.

Vi får hoppas att din uteblir
  • Solen2
    Milla8101 skrev 2017-02-09 08:56:32 följande:
    Va tråkigt med minus.. Kör ni på direkt igen? Jag slutade med lutinus igår, har inte känt något än iaf och inte innan heller. Men det är nog inte så konstigt att man känner något, man stoppar ju trots allt i sig en del.
    Vi ska träffa läkaren på tisdag för att stämma av hur vi går vidare. Jag hoppas vi kan påbörja nästa behandling vid nästa mens som bör vara i början/mitten av mars. Ska bli intressant att höra hur de tycker att de har gått och hur jag svarade på behandlingen. Skulle helst vilja ha samma behandling igen (korta protokollet, gonal-f, orgalutran och ovitrelle) iom att jag då vet mer vad som väntar och hur min kropp reagerade på förra behandlingen. Men vi vill ju ha den behandling som läkaren anser ger bäst resultat, kvalitet på äggen och störst chans till gravididet. Så vi får väl se. 
  • Solen2
    Pysselina skrev 2017-02-09 08:53:11 följande:

Hej! 
    Jag är helt ny här på Familjeliv och blev så glad när jag hittade denna tråden.
    Vill jättegärna vara med även om jag det nog är i senaste laget kanske?

LIte om mig:
    Efter 3 mf under 2 år så kör vi nu IVF som "sista" lösning. Är inne på ruvardag 7 idag, går i Uppsala och betalar allt själv pga ålder. Började med Synarela vid nyår och sen kört Menopur och Ovitrelle. Nu Lutinus. (Känner mig som ett apotek...)
    Blev bara ett befruktat ägg, så det är det som sitter inne nu. 

Har inte hunnit läsa alla över 800 inlägg i tråden ännu, men ville bara säga hej! 

Håller tummarna för er alla!
    Kram
    //M

Välkommen!
  • Solen2
    Villbligravidpcos skrev 2017-02-13 05:47:25 följande:

Grattis till er som fått plus! Ni som använder lutinus 3 gånger om dagen, ungefär vilka tider brukar ni ta det?

Jag tog på morgonen när jag vaknade vid typ kl.07 och sedan hade jag ett larm på mobilen vid kl.14.30 och sen så tog jag på kvällen när jag skulle gå och lägga mig vid typ kl.22. 
  • Solen2
    Olive82 skrev 2017-02-13 08:43:36 följande:

Hej,

Har inte skrivit här men söker lite stöd från ni som förstår. Jag och min sambo har gjort vårt första ivf cykel i januari. Jag började med nässpray på julafton och sprutor den 18/1, sen rullade allt på...

Den 31/2 hämtade de 13 ägg!! Vilken lycka och den 5/3 satta vi in ett blastcyst embryo som var "jätte fint".. (+3 i frysen)..

Fylld av hopp började vi våran förväntan.. men i fredags så fick jag mens..:( Kännde mig ganska ok över helgen men imorse orkade jag inte ta mig till jobbet.. känns så tråkigt and lågt.. helt orkeslös..så många frågor..

Min sambo har toppen spermie, äggstockarna verkar fungera, kan det va att det bara inte fastnar..? Känner att det måste vara min kropp som det är fel på.. känner mig så värdelös..:((

Hej!
    Som någon skrivit tidigare så är det bara runt 30% som leder till en graviditet vid ett försök. Precis som vid en naturlig graviditet så är det kroppen som väljer ut om embryot/blastocysten är tillräckligt bra att fortsätta i en graviditet. Dock så blir det så tydligt när man gör ivf då man vet att ett bra och befruktat ägg förts tillbaka.

Då ni fick ägg till frysen så har ni ju några fler försök på er, det är ju toppen.

Är i samma situation själv. Bra äggreserv och kvalitet på äggen samt bra spermier. Men inget som fastnade på första ivf försöket. Vi fick dock inget till frysen så vi får börja om på noll.

Du är inte ensam, vi kämpar på allihop tillsammans  
  • Solen2

Nu har vi varit på vårt uppföljningssamtal. Var riktigt nervös innan, vet dock inte varför. Men som vanligt så befarar man ju alltid det värsta, men det gick bra. De tyckte att vi nästa gång skulle göra samma behandling igen med samma mediciner och doser. Resultatet vi fick var bra (förutom att det inte blev någon graviditet) men som läkaren sa så var statistiken inte på vår sida den här gången. De hade fått ut lagom många ägg (12st) och helt "lagom" många blev befruktade (6st), där fanns det inget att anmärka på. Och spermierna var av bra kvalitet och antal.  
    Han berättade att det hade varit tydligt vilket embryo de skulle sätta tillbaka på dag 2. Och att de fyra andra som de fortsatte odla hade delat sig bra men dock lite för långsamt för att vara bra blastocyster. Så därför frös det inte in några av dem. Och det känns ju bra att höra att de inte bara dog efter någon dag eller så. Känns mer hoppfullt inför nästa omgång.

Så nu ska vi få utskrivet ny medicin och så kan vi starta vid nästa mens i mitten av mars om vi vill.
    Dock så satte han lite griller i huvudet på mig när han sa att vi kan välja när vi vill försöka igen iom att det antagligen blir en julbebis om det tar sig nu i mars.
    Innan så har jag tänkt att det är klart att vi kör i mars, det är ju nästa möjlighet, men nu när han sa att vi fick försöka igen när vi ville så blev jag lite tveksam. Det är ju iof den bästa julklappen man kan få, men ändå....

• Solen2

En fråga till alla, liksom jag, som testat negativt denna gång. Hur tänker ni inför framtiden och ev nästa försök? 
    Kör ni på igen efter "vilan/en mens" eller planerar ni att vänta längre innan ni försöker igen.
    Hur funderar ni kring ev "julbebis" iom att mars månad närmar sig? 

Vi vet inte riktigt hur vi vill göra, väntar nu på att få utslag för min egna ägglossning denna månad så vi vet mer exakt när nästa mens kommer och ev nästa försök kan bli. Någon som vet om den egna cykeln blir mycket påverkad av en ivf-behandling? 

• Solen2
    HarmoniMalin87 skrev 2017-02-22 21:29:33 följande:

Måste fråga er! Jag börjar det korta protokollet om 3 veckor. Dag 6,7,8,9 är jag inbjuden till ett yogaevent som innebär träning vid 5-6 på morgonen med tuffa tag och mycket böj och töj :) hur mår man 6-9 dagar in på korta protokollet? Är det helt lugnt? Eller har ni mått illa? Varit ömma? Osv hjälp mig gärna med tips om jag vågar tacka ja till detta event som kostar en del och som ja måste ta beslut om i dagarna! :)

När jag gjorde behandling med kort protokollet så började jag med sprutorna på mensens andra dag. Om man räknar det som dag 2 så var jag sedan på ultraljud på dag 7 och 9 för att sedan ha äggplock på dag 12. 
    Jag kände mig svullen och på dag 4-5 så hade jag huvudvärken från helvetet, hade även ökade flytningar under hela behandlingen. Hur man mår är väldigt individuellt. Du behöver ju också vara tillgänglig för besök på din klinik vid några tillfällen under behandlingen. Rådgör med någon på din klinik. 
Svar på tråden IVF Januari 2017