Inlägg från: Anonym (Normalt) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Normalt)

Bonusbarn som inte sover själv

smulpaj01 skrev 2017-01-11 16:18:19 följande:

Helt normalt! Acceptera eller köp större säng om det blir trångt!

Säger det samma. Hel normalt.

Vissa barn behöver samsova längre än andra. Särskilt när det har varit förändringars i barnets liv som nu bostad och ny styvmamma. 

Själv har jag en 8 åring som precis har börjat sova själv. Han har av olika anledningar haft ett jättestort behov av närhet. 
  • Anonym (Normalt)
    Anonym (Py) skrev 2017-01-11 16:59:42 följande:

Tack för all input! Det är så himla svårt ibland, jag vill så klart att det ska funka med den här nya familjekonstellationen och tycker om bonusen, men det kan dyka upp många motstridiga känslor från olika håll.
    Jag har en bra relation med bonusbarnet i övrigt, men vi har knappt bott ihop ett år och nyligen flyttat till större och gemensamt boende så jag antar att vi behöver tid.
    Men jag har en kompis som har sitt barn 50% och hon har alltid lyckats hålla rutinen att barnet sover i sitt rum. Förstår att olika barn har olika behov, men jag tror man kan försöka styra upp det lite om man har viljan.. men kan också förstå att sambon vill spendera all tid med barnet eftersom de inte bor ihop på heltid.

Men varför ska det styras upp bara för att du har viljan? Vet inte om jag tycker "lyckas" är ett bra ordval i sammanhanget.
  • Anonym (Normalt)
    ungbrunett skrev 2017-01-13 14:26:01 följande:
    Varför ska det inte styras upp om någon part vill det?
    På vems villkor tycker du det ska styras upp? Styvmamman som kommer in, eller barnets (som förmodligen inte bor där på heltid) som behöver bonding.  
    ungbrunett skrev 2017-01-13 14:26:29 följande:
    "Ny styvmamma"...

De har ju precis flyttat ihop. Då blir denna kvinna en ny styvmamma för 3,5 åringen.
  • Anonym (Normalt)
    Anonym (Py) skrev 2017-01-14 11:57:51 följande:
    Saker blir inte alltid som man sagt att de ska bli innan man flyttar ihop. Han orkar oftast inte gå in med henne eller lyfta in henne igen när hon sovit med oss ett tag, även om det är så det var tänkt från början!
    Vi bodde ihop i min sambos lägenhet ett knappt år innan vi flyttade till en gemensam, har varit tillsammans i två år nu. Då sov hon först i egen säng i sovrummet och sedan i egen säng i ett tillfälligt rum då vi väckte varandra när alla sov ihop (pappan snarkar i ;) ).
    Tror det här också handlar om att sovrummet i nya lghten är det rum som känns mest som "mitt" rum. Bonusen har eget rum och min sambo har halva vardagsrummet till sina grejer. Då känns det kanske mer när det egna spacet krymper.
    Jag tycker om bonusen, så det handlar inte om det.
    Kan du åtminstone försöka ta in att barnet har ett extra trygghetsbehov efter flytten? 

Att se bonusens behov av närhet som att barnet inkräktar på ditt rum känns inte sunt. 
Svar på tråden Bonusbarn som inte sover själv